meta havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

meta havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, det är sill på ca 5-10cm sätts hel på kroken. Jag brukar köra in kroken genom ögat och sen bak i stjärten. Finns att köpa i de flesta fiskebutiker i gbg-området.
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Fiskepolaren vegas brukar flötmeta med levande tångräka och det funkar tydligen bra.

Kommentera

oskalad räka är bra iaf på ostkusten, säkert annat oxå, västkusten kanske annorlunda här känner inte till, iaf har du säkra spots för öringen skulle jag tro att flötmete är effektivare än bottenmete, långt ifrån säker testa
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Men varför skulle inte bottenmete fungera vid kusten? Betet behöver ju inte ligga på botten. Man kan ju köra tex något pater noster variant. Flötmete kan ju vara aningen bökigt när vattnet är oroligt (och det är ju då öringen brukar vara som mest på hugget). Jag tänker hur som helst testa. Om inte annat så kan det ju skänka litet variation åt höstens bompass...

Kommentera

Lite fundersam över stagg. Har testat det några gånger och det är ju stört omöjligt att få dem och sitta kvar. Vad är tricket Ni som kan?
            Sätter man kroken i huvudet blir ju i bästa fall enbart huvudet kvar efter ett kast. Kroppen delar ju på sig direkt vid utkastet tom.
            __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Men varför skulle inte bottenmete fungera vid kusten? Betet behöver ju inte ligga på botten. Man kan ju köra tex något pater noster variant. Flötmete kan ju vara aningen bökigt när vattnet är oroligt (och det är ju då öringen brukar vara som mest på hugget). Jag tänker hur som helst testa. Om inte annat så kan det ju skänka litet variation åt höstens bompass...
              Bottenmete(Pater Noster) funkar perfekt. Har agnat med det mesta från bläckfisk till daggmask. På flöte har jag även fått havsöring på Maggots.

Kommentera

Jag har precic införskaffat ett 10fots haspelset. Tänkte ta med det som lånespö till bekanta jag har som inte är aktiva fiskare. Fungerar det med typ ett Drennanflöte, enkelkrok, räka bara?
                Senast ändrad av UL0.04; 2014-10-19, 14:16. Anledning: Spellcheck

Kommentera

Jag har själv på en och samma dag fått 12st havsöringar på bottenmete, alla på räka.
                  Vikter mellan 5hg-2kg! ��

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                    Jag har själv på en och samma dag fått 12st havsöringar på bottenmete, alla på räka.
                    Vikter mellan 5hg-2kg! ��
                    Vilket tackel?

Kommentera

Sådär tacklar jag i strömmande vatten då jag spinnmetar HÖ och man knackar efter botten - mycket effektivt och undehållande!

Tacklar faktiskt ibland exakt så i sjöar också efter annan ädelfisk (både på vinter och sommar). Här ute i havet är det för mycket storsten så bottenmete med den setupen är normalt sett inte att tänka på. Men man kan ju alltid använda "dupp-flöte" så slipper man fastna i onödan - det har jag testat med framgång

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                      5 svar
                      1 882 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mcb
                      av mcb