Billigt Mäsktips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billigt Mäsktips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Billigt Mäsktips

Hej har ett billigt och bra mäsktips som funkar suveränt har själv fångat allt från smålöja till karp på detta.Jag brukar köpa vanligt "Grisfoder" hos lantmännen eller andra som säljer foder till lantdjur,köper en 25 kg säck kostar c:a 300 kronor och den har man länge!, blanda ut det i en hink med vatten och tillsätt majs,maggot,caster,smakämnen,honung,socker och olika tillsatser,det du brukar ha i ditt mäsk.Funkar mycket bra som mäsk och är bra och billigt!.

Är det bra med animaliskt fett ?

Kommentera

Hej det finns väl inget sånt i mäsket?,det animalskia fettet kommer ju från djuren om man äter dem (kött och mejeriprodukter), ej via fodret (piggfor).Men tror inte fisken bryr sig om det finns eller ej.

Kommentera

Grisfoder och framförallt hönsfoder är det många som använder till mäsk.
        Själv har jag bara kört hönsfoder. Tänk på att det finns flera olika former av hönsfoder, exempelvis finns det med snäckskal för ökad kalkintag och det kan man gärna slippa om man ska meta med det.

Bäst TROR jag det är till arter som vill ha lite mer matig mäsk. Karp, Sutare och Braxen exempelvis. Jag tyckte tyvärr inte att jag hade lika bra mäskrespons på foder som jag förr hade på brödblandningar så det var längesen jag körde med foder nu. Billigt är det dock helt klart och det är ju bra att ha som bas med annat om man planerar att mäska jävligt mkt.

Kommentera

.... sitter febrilt och försöker fundera ut någon situation man skulle tjäna på att mäska med mängder av en malen mäskbas
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

Mäskningskampanjer till exempel. Men i de lägen använder de flesta ändå annat. Typ partiklar, boilies mm eftersom det är mer garanterat att det ligger kvar efter småfisken dragit.

Kommentera

benste: jag du ska ju inte använda hela säcken på en gång, jag skrev om du läste att använd en hink så halva den är lagom eller mindre.

Kommentera

Har förmäskat med kalkonfoder från Granngården. Vet inte om de har kvar exakt den sorten men antar att valet mest berodde på storlek och förmodad blöt konsistens på pelletsen.

Men tror inte jag skulle betala 300 för att använda det som någon form av matigt grundmäsk "för att det är billigt" och ha i massa majs och grejor när det finns 20kilos groundbait för 200 och färdiga mäskblandningar från 399 hos swedbait. Och det kanske finns billigare, jag har ingen vidare koll på marknaden eftersom jag har nära till swedbait.

Kommentera

Tips är att köra på olika partiklar som går att köpa i första bästa matbutik (kikärtor, bönor av olika slag, majs m.m.) som du sen blandar med tex Swedbaits mäsk eller varför inte Berras Specimen 5kgs

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    Mäskningskampanjer till exempel. Men i de lägen använder de flesta ändå annat. Typ partiklar, boilies mm eftersom det är mer garanterat att det ligger kvar efter småfisken dragit.
                    Det förstod jag Ställer mig ytterst tveksamt till att det är särskilt effektivt hiva i massor av groundbait. Precis som du säger är det beten som skall till.
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 882 visningar
                    0 gillar