Abborre-mete? med räka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre-mete? med räka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre-mete? med räka?

Har en undring om det istället för att använda reguljära metmaskar och löja, att använda sig av räkor som man företrädesvis annars använder till havsmete? Går detta för sig? Hur går man tillväga?

Kom gärna med andra tips som kan lura aborren på kroken- eftersom metmasken i halmstad verkar vara av den döende typen och löjan är svårfångad värre så är jag villrådig! :-(

Mvh en metsugen feskare!

I regnbågssjöar med blandbestånd av abborre och vitfisk tar abborren räkor. Det är alltså ett bete som lockar en sån födoopportunist som abborre och regnbåge men även vitfisken förser sig.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack BeBest! Ska iväg imorn på morgonen och om det inte har "regnat fram" mask på gatan inatt får det blir räkor som bete. Så tack för svaret

Kommentera

Ursprungligen postat av krulltot
        Tack BeBest! Ska iväg imorn på morgonen och om det inte har "regnat fram" mask på gatan inatt får det blir räkor som bete. Så tack för svaret
        Rapportera gärna hur det gick då jag oxå har funderingar på att testa det.
        http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Försök få tag på okokta bruna räkor, dom är bättre än dom röda kokta...
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Räka är en riktig höjdare som abborrbete i östersjön. Jag anser att räka är bättre än både mask och löja(fast löja och småmört ger trevliga bonus fångster). Enligt mina erfarenheter så lockar inte räkor heller mört till hugg med samma frekvens som mask. Mask ger mer hugg men räkor ger betydligt större abborrar enligt mina erfarenheter. De som jag har använt är levande bruna tångräkor men om det är svårt att få tag i så kanske kokta kan funka. Jag har dock inte prövat i insjö men varför inte. Lycka till med (räk)fisket!

Kommentera

Tack för alla tips. Tyvärr har himlen öppnat sig i Halmstad under två raka dygn- nonstop regnande från morgon till kväll. De ogynsamma vädret höll i sig imorse när klockan ringde 7- titta ut genom fönstret och det fullkomligt vräkte ner. Resultatet blev att fisketuren blev inställd och jag förblev sängliggande. Dock kommer jag bege mig ut till sjön med räkor i högsta hugg inom den närmsta veckan så håll till godo på rapporten.

Kommentera

Levande (råa) tångräkor är ett suveränt bete i östersjön.
                Det är helt outstanding för abborre, ål och skrubba.
                Räkorna brukar vara lätta att fånga genom att repa i tångstackarna med en finmaskig håv.
                kalleh

Kommentera

jag har fått en hel del abborre på hedliga kokta räkor. men bara av den mindre varianten men där jag fiskar så får man nästan mera abborre på räka en på mask

Kommentera

fisk

KRULLTOT- vilken sjö i halmstad håller du till i. själv fiskar jag
                    febrilt i torvsjön utan några större skrällar. har du några tips o trix
                    kanske...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 909 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76