Mäsk hjälp sökes! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mäsk hjälp sökes!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mäsk hjälp sökes!

Halloj, skall ut med en kompis på fredag och meta lite, de fiskar i ån som jag vet är; Brax, Id, Björkna och lite sånt..
    tror inte det finns karp där dock.
    Jag har inte åkt och fiskat efter just dessa sorters fisk, vill gärna vet lite om hur och vad jag ska mäska med, platsen jag ska fiska i är en å, inte så strömt. cirka 4m bred och drygt 2.5m på sitt djupaste, skulle tippa på 4-5 grader just nu i vattnet.

specifikt tackel skulle uppskattas oxå, jag tänkte köra mitt gamla vanliga paster noster men kanske finns bättre?

Mvh, Chris

Enklast möjliga är att du införskaffar någon slags mäsk alternativt blandar iordning själv enligt nå recept.
    Finns mycke billigt mäsk o köpa, huvudsaken de luktar mycket!

Pater Noster tackel fungerar fint och så kör du feeder-fiske men en så kallad feeder-behållare i linänden istället för sänke.

SÅ fyller du bara behållaren med mäsk vid varje kast så får du mäsken på botten vid ditt tackel, efter ett par timmars fiske så har de antagligen blivit en del gott mäsk på botten som fiskarna kan samlas vid och då gäller de o ha kroken med agnet i vattnet

Kommentera

Som Kimmen nämner, så är det lättast att köpa mäskpåsar i butik. Ligger inte på många kronor per kg, plus att du slipper stå hemma och försöka mixa ihop något man inte provat på förr :P Sensas, Swedbait, Marcel Van den Eynde är bra märken som gör sjysst mäsk till alla möjliga arter. Oftast står det på påsarna vilka arter dem främst är till för ("Roach, Bream, Carp" m.m.) men iprincip alla fiskar gillar mäsk som är sött och doftar gott, det är simpelt att komma ihåg när man köper mäsk.

Vill du däremot prova, kan du alltid mixa ihop eget mäsk av t.ex ströbröd och någon söt tillsats (vanillinsocker, oboy/chokladpulver, anis). Blanda mäsket med en skvätt vatten i taget när du skall fiska, mixa runt vattnet ordenligt i mäsket tills du lätt kan klämma ihop en liten boll med händerna. Detta gör att mäsket hålls fast i "feedern" samt att det lätt kan sprida ut sig när det landar på botten.

Alla möjliga beten fungerar vid den här årstiden, det gäller bara att hitta fisken och lyckas få dom att käka ordentligt. Mask, maggot, cocktailbeten (majs + en bit mask eller maggot), bröd, kanske räka om det nappar mycket fisk hela tiden, m.m.

Angående riggar kan man säga att pater-noster är ett tackel som självfallet fungerar. Ett alternativ är ett simpelt, men effektivt, glidande bottenmete-tackel. Lekande, liten gummipärla, samt ett lekande och en kroktafs är det du behöver. Fördelen med ett sådant tackel är att fisken känner väldigt lite motstånd när den plockar upp ditt krokbete, vilket oftast ger "positiva" och bra napp i spötoppen.
      Senast ändrad av GbgRobin; 2012-04-04, 17:10.

Kommentera

Mäska inte för mycket nu bara, om det är den vattentemp som du beskriver. Finns risk för att du mättar fisken.
        KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

ok, tack för tipsen killar, mycket bra förslag!! fångst rapport kommer om ett par dagar

Kommentera

Skitfiske på dig!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
            29 svar
            4 886 visningar
            0 gillar