Nattabborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nattabborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nattabborre

Jag har under ett par år kommit fram till en sak. När det mörknar så slutar abborren jaga.
    Stämmer det enligt era erfarenheter?
    Förlitar sig abborren extra mycket till synen motför andra fiskarter.
    Gäddan tycker jag jagar långt senare än vad abborren gör.
    meep!

Stämmer exakt med mina erfarenheter.
    Under drygt 20 års ålmete så har jag fått färre än 10 abborrar i mörker. Detta på platser där abborren nappar bra så länge det är någorlunda ljust. Gäddorna däremot verkar inte ha något emot en nattmacka.

Kommentera

men de beror på hur mörk de är. ifall de e en sommarkväll kl 21-22
      så är de lite småmörk men inte kolsvart o då e abborren fortfarande på hugget de tycker iaf jag. men de kanske beror på vilken fiskemetod man kör me
      //Me

Kommentera

Tack

Har även fått uppfattningen att den större abborren kan komma in på kvällarna på grundare vatten för att 'sova' under natten. Eller är det bara ett kvällsmål de tar?

Abborren är en fisk som jag aldrig kommer överens med, kanske för att jag uppskattar den så mycket som sportfisk. Den är lynnig och allmänt bara arg tycker jag.
        meep!

Kommentera

de finns några här inne som kan mkt om abborre jag tycker dom borde svara lite mer.
          //Me

Kommentera

Metar man borre med löja en sommarkväll, vilket jag gör så ofta jag kan, märker man att det slutar hugga när mörkret börjar falla, bäst brukar det vara någon timme innan skymningen...

Kommentera

Det stämmer med mina erfarenheter att borren lägger av i skymmningen. Men inte alltid, vid elbelysta broar/vatten hugger de friskt på långvingade flugor fiskade i ytan mitt i natten, Typ 23.00-01.00. Jag har själv haft bra fiske i stora stimm med borrar. För bra... lessnade efter några nätter ;0)..antar att det är ljuset som avgör...

Kommentera

Håller med! slutar alltid hugga när det mörknar för borren! det kanske finns nån supermetod som typ mete med fjädermygglarver som fungerar på natten

Kommentera

abborrar typ sover ju... på morgonen när dom kvicknar till kan dom ju inte simma rätt efter som deras sim blåsa har flutit bakåt i kroppen lite granna
                  Rostbiff opch vinäger

Kommentera

Visst är det grymt svårt att ta borren om natten, men på vissa ställen som vi jiggfiskat gösen så har vi tagit kilosfiskar mitt i svarta natten faktiskt.
                    Samt att jag och min polare Puhakka har haft abborrfisken med spooken när det varit så mörkt att vi knappt sett spooken, utan bara hört den skramla på håll och fått abborre.
                    Så abborre om natten, det går allt, men inget att direkt rekomendera....
                    Abborre "ska" fiskas tidiga mornar och kvällar, då jagar de som mest!
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76