Fick hem 60m 1.0mm lina idag. Syftet är att bruka till tafsar och stingeranrättningar. Är på jakt efter tips på lämplig och säker knut. Eller är man dum i huvet om man försöker knyta istället för att använda wirelås?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Knutar för grova linor
Collapse
X
-
Vanlig betesknut med 3 varv har funkat för mig. Vill du säkra ytterligare så det inte glider smälter du änden så det blir som en liten kula. Wirelås kan göra mer skada än nytta om man klämmer för hårt.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
-
Går utmärkt att knyta 1mm nylon. Kör också vanlig betesknut 3 varv. Fukta knuten ordentligt med saliv innan du drar åt. Får man inte till knuten att gå ihop ordentligt så kan man fästa kroken/lekandet som man knyter i en pilk. Så får man kraft att dra ordentligt. När man kommer upp på 1,4 mm så börjar det bli svårt att knyta. Grövre linor måste man ha vajerlås till.Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inläggGår utmärkt att knyta 1mm nylon. Kör också vanlig betesknut 3 varv. Fukta knuten ordentligt med saliv innan du drar åt. Får man inte till knuten att gå ihop ordentligt så kan man fästa kroken/lekandet som man knyter i en pilk. Så får man kraft att dra ordentligt. När man kommer upp på 1,4 mm så börjar det bli svårt att knyta. Grövre linor måste man ha vajerlås till.Senast ändrad av HenkeW; 2012-02-11, 22:34.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inläggGår utmärkt att knyta 1mm nylon. Kör också vanlig betesknut 3 varv. Fukta knuten ordentligt med saliv innan du drar åt. Får man inte till knuten att gå ihop ordentligt så kan man fästa kroken/lekandet som man knyter i en pilk. Så får man kraft att dra ordentligt. När man kommer upp på 1,4 mm så börjar det bli svårt att knyta. Grövre linor måste man ha vajerlås till.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Lee Tauchen's knut gjorde susen för mig.
http://www.fiskesnack.com/forum/show...ighlight=Knyta
Jag är fortfarande tacksam för svaren jag fick i tråden!!!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiskespö - NorgeresaHar ett odelat Battle Cat V-twist för tungt vertikalfiske efter Mal i Sydeuropa. 2 meter och kastvikt...2 Foton
-
Kanal: Havsfiske - Utrustning
2025-01-22, 08:19 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av pehea, 2017-01-22, 21:42
|
7 svar
1 237 visningar
0 gillar