Haspelutrustning för västkustens klippor och stränder? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelutrustning för västkustens klippor och stränder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelutrustning för västkustens klippor och stränder?

Tjena Tjena!

För drygt ett år sedan fastnade jag för fiske och började utforska sjöar, åar, älvar, pölar och andra vatten med mitt haspelset. Nu i sommar planerar jag att haspelfiska längs västkusten och har därför ett par frågor om haspelutrustning för västkustfiske.

Har sökt en del i forumet men hittar inte riktigt vad jag söker. Tycks ju finnas en uppsjö förlag på rullar, spön, linor och beten men det blir lite väl tekniskt för mig. Eftersom jag har 0 koll på utrustning skulle jag bhöva lite generella riktlinjer för vad man bör tänka på när det gäller utrustning för västkustens stränder.

Har inga amibtioner att fånga stora stora monster. Vill mest koppla av med lite meditativt kastfiske och njuta av naturen. Lite varierande napp skulle uppskattas. Så, vad skulle ett baspaket för mina behov innehålla och vad skall jag defintivt undvika?

Väll Mött!

den första och viktigaste frågan.. hur mycke får de kosta?

jag tolkar det som de e kust fiske du e ute efter..
    då skulle jag nog velat ha ett spö runt 11-12 fot med en kastvikt från 8-10 gram upp till 30-40 gram.-

men det beror lite på vilka arter du tänkt fiska o betes vikt och så med
    Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2011-05-08, 14:33.

Kommentera

Tack för snabbt svar!

Så ett långt spö som tillåter olika kastvikt. Hur resonerar man kring rullar. Är alla rullar anpassade för saltvatten eller tar vissa rullar stryk av saltet?

Kommentera

där finns rullar som är anpassade för saltvatten.. men ingen som tåler saltvatten.. viktigt att den sköljs av efter fisketuren annars blir de en mindre trevlig korision i rullen..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
        6 svar
        1 229 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Öresundsfiske  
        Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
        6 svar
        556 visningar
        0 gillar