Fiska sej - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska sej

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska sej

Hej. Sitter och funderar på lite tackel till större sej. Det blir ju en till två turer till bratten varje sommar och där får man en del stor sej, det blir ju att man kör med gummi mackar och det funkar ju ofta bra men det hade varit kul och prova lite nya tekniker, shad jiggar har vi provat några gånger men mackarna brukar vara bäst. Så är det någon som har några tipps så är jag tacksam mvh.

Du kan ju testa någon form av naturligt bete typ småsill eller spirr. Finns väl något sätt att montera dem så att de simmar bra.
    När jag var på Bratten så fick jag 4 sejar samtidigt på ett metetackel agnat med makrillflappers och filéer när jag höll på att veva upp. Sejarna vägde tillsammans runt 20 kg. Den största vägde 7,2kg. Så uppenbarligen fungerar naturligt bete.
    Här nere i Öresund är det en beprövad metod att meta torsk med sill. Levande sillar fungerar naturligtvis bäst.
    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Hej och tack för tippset, jo det har allt hänt att man har sejen kliver på när man är på väg upp, jag har nog problem och få tag på levande agn men de måste ju vara hur grymt bete som helst.Prata med en polare och vi funderar på och ta med gäddspöna på nästa resa till bratten och bara göra en upp hängare och ett bly i botten och se om man kan få en större sej på det för stor sej är ju så jävla stark och då vill man ju inte få två på ett sånt spö men vilken fajt det måste bli. Såg någonstans om butterfly jigging och det borde nog funka på sej, någon som har provat det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kviete floppen Visa inlägg
        Hej och tack för tippset, jo det har allt hänt att man har sejen kliver på när man är på väg upp, jag har nog problem och få tag på levande agn men de måste ju vara hur grymt bete som helst.Prata med en polare och vi funderar på och ta med gäddspöna på nästa resa till bratten och bara göra en upp hängare och ett bly i botten och se om man kan få en större sej på det för stor sej är ju så jävla stark och då vill man ju inte få två på ett sånt spö men vilken fajt det måste bli. Såg någonstans om butterfly jigging och det borde nog funka på sej, någon som har provat det?
        Butterfly funkar bra, bara att släppa ner och tokveva. Jag provade i Åndalsnes häromåret.
        Fyra Gulp och en Rom & Cola
        Besök min fiskeblogg

Kommentera

Ja då var årets första tur till Bratten averkad, vi var fem stycken som var där men 2 blev " patienter " (sjösjuka) så vi var 3 som fiska och det var hyggligt fiske. börja på sejen med 2 gummi mackar och en pirk och hitta dom på 70 meter. Ja måste säga att sej på 7-9 kilo är så j_a stark så det är helt sjukt så det var hej och hå tills vi var nöjda. vi hamna fel med ankringen så vi hamna på lera så en ny omankring så hitta vi hård botten och bottenmeta på ca 320 meter.jag fick inget men polarn fick 3 lubbar med en topp på ca 9 kilo. Så nu får det bli ett fiske på "Gropa" nästa resa. Ingen mer som varit ute på djupet?

Kommentera

testade speedjig metoden detta år, funkade helt jla underbart bra, körde med smala "knivpirkar"(ca 100-150g, snabb på nedåt/uppåt) som jag fått tips om från en annan tråd, ca 100-130m vatten mellan båten/botten, bara att sänka ned "pirk" med hög fart(med typ kraftigt gädd/lax påk med dito rulle), svårt att känna av hugg på nedgående med haspel dock(tror bara jag kroka en på nedåt), sej i 5-10kg klassen högg stenhårt på uppåtgående på ca 40-80m och helt sjuk fighter och med rel lätt utrustning blev det bland det roligaste fisket hittils

en sak som förbryllade lite var att sejen var mkt känslig ang färg(samt att den var sparsmakad, vissa dagar då den enbart tog på blåa beten, vissa dagar tog den allt, typ agnade upphängare mm), på 50-100m verkar det som blått var det som gick bäst, läste nånstans att rött ska funka bra på sej, men enligt vad jag förstår så funkar inte rött på djup under 30-40m då den röda våglängden filtreras bort?? på 50-100m djup är det tydl(vad jag läste på wiki iaf) blått som är våglängden som fortf kan reflekters, alla andra reflekteras i princip som svart

de(sejen, då alltså) verka gilla rakt uppåtgående också, testade med att kasta ut o få en vinkel på uppåtvevn, detta verkade inte funka så bra

jag ska ta o testa blåa mackar nästa år, får väl bli med havsspöt då, mer än en storsej blir för tungt för haspelkittet

Kommentera

Det är nästan så det blir trångt i byxorna när man läser om det fisket, måste ta och fixa såna "knivpirkar". jag brukar köra med röda mackar med lite vitt på längst upp och det brukar funka bra men polarna kör med blåa fjäder häckler och dom brukar alltid vara riktigt bra, nackdelen är med dom man köper färdigknutena är att dom kan vara lite klena för sejen drar ju som dom har en utombordare i röven och drar sönder tacklen.

Kommentera

Vart mer exakt åker ni ut för att dra Sej? Samt , har ni en stooor båt?:-)

Kommentera

Jag har ingen stor båt men polarn har en tresfjord som är en riktig fiske maskin, vi brukar kombinera botten fiske och sej fiske när vi är ute på bratten men det är ju en bit och gå dit ut, i maj så brukar man kunna få en del stor sej runt måskeskär men det är under kortperiod. Nere i skagen brukar fisket vara grymt på stor sej och torsk på våren runt vraken, så man behöver inte betala en förmögenhet och fiska i nordnorge när man ha bra fiske i Dannmark. vi har tagit båten över när vi fiskat där men det går ju turbåtar från Hirthals och det ska vi prova till våren. i dannmark kan man ju gå ut och äta gött och dricka en pilsner utan att bli ruinerad om man jämför med norge.

Kommentera

ang knivpirkar/färg, här är det lilla jag vet(för vad det kan vara värt), som sagts blått är färgen på djup under 30-40m, iaf funkade det solklart bäst för vår del

köpte på mig ett par RT knivpirkar före trippen(finns nog bättre utbud i västkustbutikerna kanske, annars fick jag tips i denna tråd om butiker utanför Sweden som har pirkar av bra kvalitet; http://www.fiskesnack.com/forum/show...ggning-sej-etc ang bra pirkar), blå/silver, svart/silver & rött/silver, den blå modellen försvann i djupet(flätlinan brast vid fajt med sej, troligen försvagad då den varit med ett par år på en annan rulle), testade därefter den röda, funkade inte alls lika bra, testade även svart dito med dåligt resultat, inköptes några RT Thor 100g blå(det är väl inte en knivpirk i egentlig mening) på plats(Norge, Vestlandet), omedelbart blev det fisk i baljan!

kan va värt o ta bort trekrok o ersätta med enkelkrok/lina(tips jag fick i butiken), el helt enkelt kapa av 1-2 krokar, samt ev knyta på en enkelkrok/lina i toppen på pirk, detta sket jag i, men ska ev fixa till det så på nästa tripp,

dyrt i norge ja, helt sinnesjukt, en burk öl på "bolaget" kosta typ 25 SEK!(världsrekord inte bara på kviete!!??)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 212 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    525 visningar
                    0 gillar