Val av lina inför havsfiske Norge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av lina inför havsfiske Norge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av lina inför havsfiske Norge

Jag funderar på vilken lina jag ska välja inför havsfiske i Norge och skulle behöva lite tips. De jag kikat på är:

- Sufix Matrix Pro
    - Strike Wire
    - Fireline Tracer Braid
    - Powerpro

Någon som har bra eller dålig erfarenhet av dessa? Eller kanske vill rekommendera någon annan?

Jag ska köpa en bulk till ett par rullar och resten blir reservlina. Jag tänker mig en grovlek på cirka 0,36 plus minus.

Tar gärna emot tips på ställen med bra priser att beställa ifrån också.

Ursprungligen postat av Fishy Joel Visa inlägg
    Jag funderar på vilken lina jag ska välja inför havsfiske i Norge och skulle behöva lite tips. De jag kikat på är:

- Sufix Matrix Pro
    - Strike Wire
    - Fireline Tracer Braid
    - Powerpro

Någon som har bra eller dålig erfarenhet av dessa? Eller kanske vill rekommendera någon annan?

Jag ska köpa en bulk till ett par rullar och resten blir reservlina. Jag tänker mig en grovlek på cirka 0,36 plus minus.

Har själv bara erfarenhet av powerpro och den fungerar bra. 0,36 är dock alldeles för grovt. 0,19 eller 0,23 räcker bra för Norgefisket.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

ska man tex fiska hälle grunt är det noh elt ok att gå upp på 0,30 eller 0,36 tunga jiggar och grunt vatten. Ska man däremkt fiska djup kanske meta på tex 300m är det ju br aoch köra tunt. Var ska du och vad ska du fiska?

Tänkte själv t amed en bulk tuffline xp som reserv på rullrna sitter det redan strikwire och spider vire allt melan 0,17 och 0,32 beror ju mest på djup vikt på bete och vad du ska fiska.
      Senast ändrad av Havsfiskenytt.Patrik; 2010-05-07, 23:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av oringen Visa inlägg
        ska man tex fiska hälle grunt är det noh elt ok att gå upp på 0,30 eller 0,36 tunga jiggar och grunt vatten. Ska man däremkt fiska djup kanske meta på tex 300m är det ju br aoch köra tunt. Var ska du och vad ska du fiska?

Tänkte själv t amed en bulk tuffline xp som reserv på rullrna sitter det redan strikwire och spider vire allt melan 0,17 och 0,32 beror ju mest på djup vikt på bete och vad du ska fiska.
        Hmmmm, har svårt att se någon nytta med så grov lina även om man fiskar grunt. Blir ju bara problem vid t ex bottennapp.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishy Joel Visa inlägg

- Sufix Matrix Pro
          - Strike Wire
          - Fireline Tracer Braid
          - Powerpro

Jag har fiskat en del I norge kört med 0,35 finsspraid å 0,28 Power pro .

Finsspraid är en jättebra lina men 0,35 är för grov 0,26-0,28 skulle ja köra .
          Kör du tjock lina i Norge tar den mer ström så när du driver in på grunt vatten får du mycket lättare botten napp . Sen är det ju väldigt jobbigt å fiska med linan rakt ut istället för rakt ned .

Finssparid imorterades förrut av Wiggler vet inte om den finns kvar.

En annan grej ja tycker man kan tänka på är att välja en chocktafs på ca 50 cm av 0,90 nylon å den ska ha lägre brottstyrka än flätlinan . Fiskar man med pilk så sätter du dig rätt ofta å när du ska dra av linan så går nylon tafsen först.
          Jag har hört kompisar där man blir av med 50 meter dyr flätlina i ett botten napp.

Kör man enbart med jigg fastnar man ju inte så ofta då behöver man inte tänka på de . Då kan man ju köra med sölvkroken extrem så kan lyfta en hel buss.

/fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
            Har själv bara erfarenhet av powerpro och den fungerar bra. 0,36 är dock alldeles för grovt. 0,19 eller 0,23 räcker bra för Norgefisket.
            0,19-0,23? Vilken?
            0,19-0,23 powerpro röd håller väl bara för 13-15kg, är inte det ltie väl klent?

Kommentera

Gul Lina tycker jag är överlägsen för man ser den bäst vid skymmning.

Jag har använt 0.28 och den drar man inte av utan att linda upp den på en en påk eller nåt vid bottennapp.

0,23 räcker säkert, den lär inte gå av pga av att du drilla nån fisk.
              Prova att knyta fast lite 0,19 ellr 0.23 och fösök använda spöt att dra av den.
              Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av The Visa inlägg
                0,19-0,23? Vilken?
                0,19-0,23 powerpro röd håller väl bara för 13-15kg, är inte det ltie väl klent?
                För mig har det i alla fall hållit och som sagts så tar ju en tjockare lina mer ström och är jobbigare att dra av vid bottennapp samt tar mer plats på rullen.. Det viktiga är att göra en bra knut, t ex palomarknuten. Gör ett test hemma och prova att ställ in bromsen på 5 kg med hjälp av en våg så förstår du att 15-kilos brottstyrka är tillräckligt.
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Kom hem från Röst igår och körde med 0,32 power pro. Funkade kanon för mig!

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
                    För mig har det i alla fall hållit och som sagts så tar ju en tjockare lina mer ström och är jobbigare att dra av vid bottennapp samt tar mer plats på rullen.. Det viktiga är att göra en bra knut, t ex palomarknuten. Gör ett test hemma och prova att ställ in bromsen på 5 kg med hjälp av en våg så förstår du att 15-kilos brottstyrka är tillräckligt.
                    Ja jo jag säger inte att du har fel, lät bara väldigt lite

Hur stora fiskar har du plockat upp med sådan lina?

Om det nu stämmer är det kanotbra eftersom jag kan få Fireline 0.25 (17.xxkg) nära gratis

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    958 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    732 visningar
                    0 gillar