Operation Havsfiske - Sundet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Operation Havsfiske - Sundet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Operation Havsfiske - Sundet

Tjena glada havsfiskare!

Ska ut på sundet med båtarna i helsingborg på lördag och de få gångerna jag varit ute har varit med mästerfiskaren Markus - snickarn här på fiskensack - på hans utrustning så jag är själv helt nollställd va gäller havsfiske, kanske nån kan hjälpa mig att bekräfta eller rätta min tänkta plan, för jag går inte till grannen (som bjudit mig på turen) och frågar ut honom IGEN

Som jag förstått det så är det 300g pilkar som gäller, dels för att man inte vill fara runt i vattnet och fastna i de andra och dels för att snabbt och rakt komma ner, har antagit att detta gäller både sill och torsktackel.

Har 2 havspö av kinetic. Har fått för mig att det är att föredra så man slipper byta tackel när det är sill i trakterna eller torsk och det är väl egentligen sill som gäller med tillfälliga dopp av torsktacklet då jag hört att torsken hugger dåligt just nu.

Det vänstra är utrustat med vad jag gissar på 0,40 -0,50 lina, 300g pilk och tackel med 4mindre krokar med bling. Sillspöt.

Det kortare till höger är utrustat med 0,60 lina, 300g pilk och 2st "större" torskbeten.

Enligt bild:

1. I änden av linorna på båda spöna, beteslås som medföljde havsfisketackel från fladen.

2. I änden av detta vad jag då kallar "silltackel" ett beteslås, som pilken sitter på.

3. "Torskspöt", där sitter pilken direkt i ringen i slutet av torsktacklet. De gröna bläckfiskarna, är krokstorleken för små för torsk?

Vore schysst om någon kunde reflektera över min plan och hjälpa mig med eventuella nybörjarfel.

Mvh
    Lubbe
    Bifogade filer
    sigpic
    www.fkpgear.com
    Fiskkonservator.se
    Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Om torsken hugger dåligt vet jag inte..

Från www.fiskekompaniet.se :

2010-03-20

"Under fredagen så fortsatte fisket nere i Östersjön i samma tempo som tidigare dagar och de blir bara större och större.
    Andreas Johnsson från Ingelstad lyckades bäst på fredagen och drog till med en bastant pjäs på 21,9 kg! Stort grattis till den Andreas.....
    Det landades ytterligare 7 torskar över 10 kg denna dag. "

2010-03-18
    "Man får ju verkligen säga att Ulf Stahre och kollegan Mikael Åkesson har haft ett fantastiskt bra torskfiske i Östersjön de senaste veckorna. På 7 turer har det landats mer än 120 st torskar över 10 kg! Grymt facit..."

Skitfiske!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Giants Visa inlägg
      Om torsken hugger dåligt vet jag inte..

Från www.fiskekompaniet.se :

2010-03-20

"Under fredagen så fortsatte fisket nere i Östersjön i samma tempo som tidigare dagar och de blir bara större och större.
      Andreas Johnsson från Ingelstad lyckades bäst på fredagen och drog till med en bastant pjäs på 21,9 kg! Stort grattis till den Andreas.....
      Det landades ytterligare 7 torskar över 10 kg denna dag. "

2010-03-18
      "Man får ju verkligen säga att Ulf Stahre och kollegan Mikael Åkesson har haft ett fantastiskt bra torskfiske i Östersjön de senaste veckorna. På 7 turer har det landats mer än 120 st torskar över 10 kg! Grymt facit..."

www.falkenfiske.se

aha okaj, jag ska fiska i Öresund dock, hört att de flesta torskturerna blir sillaturer just nu, vilket är helt ok för min del men det vore trevligt att ta nån enstaka torsk så man slipper köpa i butik med ickemiljövänliga mellanhänder och stödja industrifisket efter torsk.

Mvh

Lubbe
      sigpic
      www.fkpgear.com
      Fiskkonservator.se

Kommentera

när det gäller sill-fisket så är det en lite lättare pilk ( 150-200g) och fjäderhäcklor att föredra.

torskfisket så såg det bra ut, men du kan testa att använda en bläckfiskhäckla eller fjäderhäckla med större krokstorlek än sillhäcklan.

testa gärna att fästa en gummimac på fjäderringen som pilken sitter på.

sitter på en seg dator så jag kan inte länk någon bild tyvärr :/

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
          när det gäller sill-fisket så är det en lite lättare pilk ( 150-200g) och fjäderhäcklor att föredra.

torskfisket så såg det bra ut, men du kan testa att använda en bläckfiskhäckla eller fjäderhäckla med större krokstorlek än sillhäcklan.

testa gärna att fästa en gummimac på fjäderringen som pilken sitter på.

sitter på en seg dator så jag kan inte länk någon bild tyvärr :/
          Tjenare!

Gummimac på fjäderringen? I syftet att minska nötning eller få den att se mer attraktiv ut? Mjo jag har en del 100-200g pilkar också, tänkte att i silltackel används de väl mest som tyngd då de oftast hugger på häcklan, och står man packad med en massa folk på båten så vill man väll komma ner rätt rakt vare sig man fiskar torsk eller sill?

tack för tipsen, hoppas du kommer åt nå snabbare dator sen och analyserar mitt skit
          sigpic
          www.fkpgear.com
          Fiskkonservator.se

Kommentera

Skippa allt vad beteslås du har! Du vet inte om torsken hugger när du fiskar sill, mycket vanligt att torsken kalasar i sillstimmen.

Du behöver bara ett spö fram tills att du fått så mycket sill att du är trött på sillen. Släpp ner ditt tackel relativt långsamt, när du känner sillen dallra på kroken fortsätter du pilka ett tag med sill på krokarna. Då kommer du antingen få fler sillar eller torsk på, naturligtvis kommer du tappa många av de första sillarna men det kommer hela tiden på fler. För att få mycket torsk på dessa "sillaturer" gäller det att ha tacklet i vattnet så länge som möjligt!

Om det blir en ren torsktur kan du skippa sillatacklet och köra med en eller två upphängare.

Skulle vilja skriva mer men hinner inte just nu...maten är klar...återkommer!

Kommentera

120gr hallbäckare samt 100gr wiggler 0,17-0,20 flätlina till allt torsk fiske utom vrak och bulla i sundet.. fiska aktivt i stället,..

Kommentera

.

Mikael: Det låter som en schysst fisketeknik, och kommer pröva det med "sillspöt" tar med båda, dels för att jag vill testa dem. Då hugger torsken isåfall på pilken om man har tur med andra ord? för sill tacklet har ju väldigt små krokar. Varför inte beteslås? Man eliminerar kanske iofs risken för att de inte ska hålla... och har jag 2 spön så kommer jag ändå inte byta tackel såvida jag inte sätter skiten..ok.

Oringen: Jo aktivt fiske har ja kört några gånger med snickarn men nu ska ja ju på en av turbåtarna med massa folk runtomkring, funkar det fortfarande att köra så lätt? Känns som att man kommer fastna i andra några gånger eller?

Tack för att ni tog er tid att svara dudes!
                sigpic
                www.fkpgear.com
                Fiskkonservator.se

Kommentera

Du skippar helt enkelt beteslås för att de är för dåliga, har själv varit med då folk tappat fina fiskar för att beteslåset gått sönder.

Jag kör helt och hållet med ringar, har en tång med en speciell nos som enkelt öppnar även rejäla ringar. Har du tur hugger torsken på pilken, men lika ofta tar den en sill som fastnat på någon av de andra krokarna, därför måste du drilla väldigt försiktigt med den fiskemetoden om du känner att du har en bättre torsk på. Därför brukar jag oftast knyta om de färdiga sillatackel jag köper, trots att de färdiga faktiskt brukar hålla bara man knyter om lekanden och tar bort beteslåset.

Om du ändå väljer att köra med beteslås får du aldrig sätta upphängaren i beteslåset, lätt för torsken att bända upp med. Upptäckte detta själv första gången när jag fick upp en torsk på 6,5 kg hängandes i upphängaren i ett trasigt beteslås (pilken var borta).

Min personliga åsikt är att nylon utklassar flätlinorna vid torskpilkning i sundet. Tycker jag tappar betydligt färre torskar med nylon.

Angående vikt på pilkarna är det riktigt svårt att säga innan, inte ens skepparna brukar kunna säga något innan första stoppet. Jag har en uppsättning pilkar i vikter från 90 - 600 g. "Normalvikt" är ca 200 - 250 g. Jag strävar dock efter att alltid ha så lätta pilkar som möjligt. Det är väldigt sällan som det krävs mer än 300 g, då brukar nämligen skepparna byta plats för att undvika det värsta trasslet.

Som sagt, sillen hittar du genom att släppa ner tacklet med lite mothåll på multirullen, det skall inte gå för snabbt för då når du botten utan att "träffa" sillen på vägen. Går det för sakta driver pilken iväg innan du nått önskat djup. Torsken går väldigt ofta i sillstimmen så hittar du sillen på en viss nivå kan du ofta med fördel fortsätta fiska på det djupet.

Ovan är en kortkurs i hur jag fiskar, finns säkert lika många sätt som fiskare!

En sak att tänka på som du kanske borde kolla upp innan är om det finns någon risk/chans att det blir fiske på grunt vatten. Nu på våren går torsken in på grunt vatten och kalasar på krabbor. Skall ni fiska så är det bra med en utrustning där du kan kasta med en svart/röd jigg på 60 - 100g...grymt effektivt vid grundvattenfiske efter torsk.

Kommentera

.

Detta är bra grejor Mikael, det tackar jag mycke för. Ok, jag tar bort beteslåsen och knyter linan direkt på..uhm va heter det. det som ser ut som beteslås fast utan.. lås... lekanden?lika så på silltacklet, tar bort beteslåset i botten (de andra jag har verkar inte ha det). Ska som sagt försöka mig på att köra ner silltacklet sakta, även om jag tror att just detta jag har har på tok för små krokar att kunna "omkroka" en sill till torsk, men jag har iofs dålig uppfattning, jämför bara med "de vanliga" monster torskkrokarna man annars har.

Bra kött på benen och jag kommer säkert ha en lite trevligare fisketur imorgon med denna kunskapen.

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
                    Du skippar helt enkelt beteslås för att de är för dåliga, har själv varit med då folk tappat fina fiskar för att beteslåset gått sönder.

Jag kör helt och hållet med ringar, har en tång med en speciell nos som enkelt öppnar även rejäla ringar. Har du tur hugger torsken på pilken, men lika ofta tar den en sill som fastnat på någon av de andra krokarna, därför måste du drilla väldigt försiktigt med den fiskemetoden om du känner att du har en bättre torsk på. Därför brukar jag oftast knyta om de färdiga sillatackel jag köper, trots att de färdiga faktiskt brukar hålla bara man knyter om lekanden och tar bort beteslåset.

yes, check, nylon är det på båda.
                    Jo det är förståligt att det bör bytas bilkar efter situationen, har några 100g, 1 150, 1st 200, och 2st 300 som är på bilden. Tror du inte att som nybörjare man kanske klarar sig med att köra 300g under hela fisketuren då det borde "garantera" någerlunda att man hålelr sig nedanför "sin plats"?

Om du ändå väljer att köra med beteslås får du aldrig sätta upphängaren i beteslåset, lätt för torsken att bända upp med. Upptäckte detta själv första gången när jag fick upp en torsk på 6,5 kg hängandes i upphängaren i ett trasigt beteslås (pilken var borta).

Min personliga åsikt är att nylon utklassar flätlinorna vid torskpilkning i sundet. Tycker jag tappar betydligt färre torskar med nylon.

Angående vikt på pilkarna är det riktigt svårt att säga innan, inte ens skepparna brukar kunna säga något innan första stoppet. Jag har en uppsättning pilkar i vikter från 90 - 600 g. "Normalvikt" är ca 200 - 250 g. Jag strävar dock efter att alltid ha så lätta pilkar som möjligt. Det är väldigt sällan som det krävs mer än 300 g, då brukar nämligen skepparna byta plats för att undvika det värsta trasslet.

Som sagt, sillen hittar du genom att släppa ner tacklet med lite mothåll på multirullen, det skall inte gå för snabbt för då når du botten utan att "träffa" sillen på vägen. Går det för sakta driver pilken iväg innan du nått önskat djup. Torsken går väldigt ofta i sillstimmen så hittar du sillen på en viss nivå kan du ofta med fördel fortsätta fiska på det djupet.

Ovan är en kortkurs i hur jag fiskar, finns säkert lika många sätt som fiskare!

En sak att tänka på som du kanske borde kolla upp innan är om det finns någon risk/chans att det blir fiske på grunt vatten. Nu på våren går torsken in på grunt vatten och kalasar på krabbor. Skall ni fiska så är det bra med en utrustning där du kan kasta med en svart/röd jigg på 60 - 100g...grymt effektivt vid grundvattenfiske efter torsk.
                    sigpic
                    www.fkpgear.com
                    Fiskkonservator.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 213 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    525 visningar
                    0 gillar