Penn havsfiskerulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Penn havsfiskerulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Penn havsfiskerulle

Hej!
    Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av en Penn Senator 113H rulle.
    Jag tänker på sådant som;
    • hållbarhet
    • hur är slirbromsen att ställa in
    • fungerar det bra utan linspridare

Jag hade tänkt använda den för att fiska hälleflundra, så jag vill gärna ha en rulle som håller om man skulle få på en större fisk.

Så skriv och berätta vad ni har för erfarenhet av denna rulle, man kan ju aldrig få för mycket information innan man köper grejor

Ursprungligen postat av guderian Visa inlägg
    Hej!
    • hållbarhet

Jag hade tänkt använda den för att fiska hälleflundra, så jag vill gärna ha en rulle som håller om man skulle få på en större fisk.

Så skriv och berätta vad ni har för erfarenhet av denna rulle, man kan ju aldrig få för mycket information innan man köper grejor
    Jag har en Penn Senator 4/0 113 H, använder den till djupmete.
    Det är en traktor "svår dödad"
    Slirbromsen har inga problem med den, men det är bara min erfarenhet av den.
    Linspridare eller inte, jag har ingen, en sak mindre som kan krångla. Tror mest att det är en vanesak att lära sig sprida linan skälv.
    I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
    http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av guderian Visa inlägg
      Hej!
      • hållbarhet

En penn senator är väl närmast outslitlig och har funnits på marknaden så länge jag kan minnas. Visst funkar den för hälleflundra även om det finns nyare modeller med bättre broms. Själv skulle jag välja en något mindre rulle, t ex en 2/0-3/0 för normalt hälleflundrafiske.
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jag har 1 st rulle utan linspridare, Shimano TLD 25. Jag tycker det är ganska jobbigt att ständigt behöva justera linan till höger eller vänster när man vevar upp. Föredrar mindre rullar som har linspridaren kvar, t.ex. Shimano Tekota. Jag tror främst att linspridare krånglar om man regelbundet fiskar efter pelagiska snabbsimmare som drar iväg med en jäkla fart. Och att ev. problem främst uppstår när skiten börjar rosta efter flera års flitigt bruk.
        Fyra Gulp och en Rom & Cola
        Besök min fiskeblogg

Kommentera

Jag har en gammal trotjänare Shakespeare Sigma 360 i 2950 serien, som har linspridare. Den rullen har jag aldrig haft problem med, varken med broms eller linspridare. Sen har jag en nyare Okuma Convector CN 45L, som jag tyvärr inte har fiskat med ännu.

Okumarullen har linspridare, men då jag inte vet hur hållbara Okumarullarna i den serien är och om linspridaren fungerar bra elle dåligt så har jag funderat på en rulle utan linspridare.

Och då återstår ju frågan hur mycket måste man lägga tillråtta linan åt höger och vänster för att det inte ska bli en massa strul när man fiskar. Det får ju inte strula när man får fisk på kroken, då har man ju inte tid att hålla på att rätta till linan.

Kommentera

Är också på jakt efter en pålitlig rulle för främst hälle-fiske.
            Ska jag köpa mig en Tekota eller finns det något bättre?
            Uppskattar rulle med linspridning samt lätta rullar.

Kommentera

Det blev en Pennrulle. Jag har lindat på lina idag, och jag hade inga som helst broblem med hur linan lade sig på rullen
              Så nu är det bara att se hur den fungerar när man är ute och fiskar. Testet kommer i början på juli på Senja, hoppas att det blir nån större fiska att fajtas med så att grejorna får visa vad de går för.

Kommentera

Har Pennrullar både till havsfiske och Penn trollingrullar och har aldrig haft problem jänkarna kan göra rullar
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                6 svar
                1 223 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Öresundsfiske  
                Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                6 svar
                538 visningar
                0 gillar