1,00 - 1,20 mm nylonlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1,00 - 1,20 mm nylonlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
    Dels vill jag ha 0,80-1 mm lina till tafs ovanför pilken som är enkel att knyta. När man vrakfiskar så sätter man en massa och att knyta med styv lina är påfrestande.
    Sedan vill jag ha en 1,4 mm att knyta metetackel av. Det gör inget om den är mjukare för med den tjockleken är den ändå styv nog att inte trassla men enklare att knyta.
    Använder du den som bräcklina om du kör 0,8-1mm, kör du flät resten?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av guderian Visa inlägg
      Tackar för det snabba svaret Flodebanan.
      Jag ska till Norge i början av juli, så jag borde kunna beställa det i någon av butikerna runt om här. det är ju bra att de kommer i stora påsar då jag inte vill ha något linminne då jag ska använda linan som 1-2 meters tafs längst ner.
      Använder du nylonlinan som tafs vid jiggfiske så spelar linminnet ingen roll, lina rätar ut sig ändå.
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jag använde en 0,8 nylon från Fladen innan men den verkar inte finnas mer. Den var skitbra att ha som tafs längst ned innan pilken/jiggen. Lätt att knyta och precis lagom stark att den skulle gå av före flätlinan. Tyckte också den var stryktålig.
        Platilen 1,0 är mycket svårare att knyta. Har köp 0,80 nu och ska prova den. När man vrakfiskar och är blöt och kall om händerna vill man ha en lina som går snabbt och enkelt att knyta.

1,4 Platil går att knyta men det är svårt, jag har använt en lina jag köpte på Söröya istället. Den är mjuk och smidig men kan ju inte köpas här. Jag litar mer på en knut än ett lås även om låsen säkert är lika hållbara.
        Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
          Har kört mycket med platil 0,80-0,90 och är nöjd med den, tycker den är lätt att knyta...För långamete o s v kör jag med wigglers 1,4 mm som jag använder duppelpipiga nylonlås till, har aldrig ens försökt knyta en så grov lina..
          BBRF hur bra fungerar nylånlåsen du använder, är de lika bra som en knut?
          Vilken storlek ska man ha på låsen om man har 1,00-1,20 mm lina?

Kommentera

Ursprungligen postat av guderian Visa inlägg
            BBRF hur bra fungerar nylånlåsen du använder, är de lika bra som en knut?
            Vilken storlek ska man ha på låsen om man har 1,00-1,20 mm lina?
            Min erfarenhet är att det fungerar bra, vilket fiske hade du tänkt dig? Själv använder jag bara nylonlåsen för metetackel med 1,4 eller 2 mm nylon.1 mm nylon brukar inte vara något problem att knyta medans 1,2 är lite tjorvigare men går. Mustad säljer dubbelpipiga nylonlås med innerdiameter 1,3 mm, går väl att ta hem i dom flesta butiker. För 1,4 mm nylon finns 1,6 mm innerdiameter, vill man vara extra säker kan man sätta på 2 nylonlås, istället för 1 som extra säkerhet.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Min erfarenhet är att det fungerar bra, vilket fiske hade du tänkt dig? Själv använder jag bara nylonlåsen för metetackel med 1,4 eller 2 mm nylon.1 mm nylon brukar inte vara något problem att knyta medans 1,2 är lite tjorvigare men går. Mustad säljer dubbelpipiga nylonlås med innerdiameter 1,3 mm, går väl att ta hem i dom flesta butiker. För 1,4 mm nylon finns 1,6 mm innerdiameter, vill man vara extra säker kan man sätta på 2 nylonlås, istället för 1 som extra säkerhet.

Jag ska fiska efter främst hälleflundra men även torsk. Nu är jag lite ringrostig på havsfiskesidan, det var 8 år sedan jag var till norge och blötte reven. Och jag har tyvärr inte fått någon hälle tidigare, men hade tänkt knäcka den 0:an nu.

Kommentera

I så fall räcker det ju med 0,8-1 mm nylon och då behövs inga nylonlås..Byt bara ut tafsen om den är nött och viktigast av allt, gör bra knutar på flätlinan och provdra knutarna.
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

I så fall räcker det ju med 0,8-1 mm nylon och då behövs inga nylonlås..Byt bara ut tafsen om den är nött och viktigast av allt, gör bra knutar på flätlinan och provdra knutarna.
                  Jag kommer nog att prova de olika tjocklekarna för att se vilken som funkar bäst.

Tackar för svaren!

Kommentera

Lina som används till grästrimmern borde funka också. Det kan man nog köpa lokalt på de flesta orter i landet. Vet dock inte hur mjuka eller hårda de är jämfört med fiskelina.
                    Fyra Gulp och en Rom & Cola
                    Besök min fiskeblogg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 223 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    538 visningar
                    0 gillar