Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My)
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
1,00 - 1,20 mm nylonlina
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av guderian Visa inläggTackar för det snabba svaret Flodebanan.
Jag ska till Norge i början av juli, så jag borde kunna beställa det i någon av butikerna runt om här. det är ju bra att de kommer i stora påsar då jag inte vill ha något linminne då jag ska använda linan som 1-2 meters tafs längst ner.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Jag använde en 0,8 nylon från Fladen innan men den verkar inte finnas mer. Den var skitbra att ha som tafs längst ned innan pilken/jiggen. Lätt att knyta och precis lagom stark att den skulle gå av före flätlinan. Tyckte också den var stryktålig.
Platilen 1,0 är mycket svårare att knyta. Har köp 0,80 nu och ska prova den. När man vrakfiskar och är blöt och kall om händerna vill man ha en lina som går snabbt och enkelt att knyta.
1,4 Platil går att knyta men det är svårt, jag har använt en lina jag köpte på Söröya istället. Den är mjuk och smidig men kan ju inte köpas här. Jag litar mer på en knut än ett lås även om låsen säkert är lika hållbara.Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggHar kört mycket med platil 0,80-0,90 och är nöjd med den, tycker den är lätt att knyta...För långamete o s v kör jag med wigglers 1,4 mm som jag använder duppelpipiga nylonlås till, har aldrig ens försökt knyta en så grov lina..
Vilken storlek ska man ha på låsen om man har 1,00-1,20 mm lina?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av guderian Visa inläggBBRF hur bra fungerar nylånlåsen du använder, är de lika bra som en knut?
Vilken storlek ska man ha på låsen om man har 1,00-1,20 mm lina?Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggMin erfarenhet är att det fungerar bra, vilket fiske hade du tänkt dig? Själv använder jag bara nylonlåsen för metetackel med 1,4 eller 2 mm nylon.1 mm nylon brukar inte vara något problem att knyta medans 1,2 är lite tjorvigare men går. Mustad säljer dubbelpipiga nylonlås med innerdiameter 1,3 mm, går väl att ta hem i dom flesta butiker. För 1,4 mm nylon finns 1,6 mm innerdiameter, vill man vara extra säker kan man sätta på 2 nylonlås, istället för 1 som extra säkerhet.
Jag ska fiska efter främst hälleflundra men även torsk. Nu är jag lite ringrostig på havsfiskesidan, det var 8 år sedan jag var till norge och blötte reven. Och jag har tyvärr inte fått någon hälle tidigare, men hade tänkt knäcka den 0:an nu.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggI så fall räcker det ju med 0,8-1 mm nylon och då behövs inga nylonlås..Byt bara ut tafsen om den är nött och viktigast av allt, gör bra knutar på flätlinan och provdra knutarna.
Tackar för svaren!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
|
6 svar
1 223 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-04-16, 19:05 | ||
Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13