Vilka drag / beten till havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka drag / beten till havsöring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Man får mycket tipps och info på denna sida, det tackar man för
    Det är bara att fortsätta jobba på sin första HÖ.

Undrar om ni låter draget sjunka ett tag eller vevar ni in på en gång?
    Vid ytan eller botten?

Stigman

Kommentera

Har haft (och har) förmånen att fiska efter Hö där varenda kast sågs av en. Testade .De högg eller visade intresse för alla drag men det säkraste var skeddrag som sjunkande, sidorullade runt egen axel vid vevstopp, typ toby... 9 av 10 hugg föll vid vevstopp..1-2-3-4 Pang! Min erfarenhet..andra lyckas med annat. Hö hugger på allt men inte alltid..Har tex varit med om att efter flera timmars fiske på begränsad yta utan hugg, fått hugg inom få sekunder på räkmete 4-5 m ut..

Kommentera

Med Hemi här allt är en fråga om förutsättningar för öringen, ingen fisk som dyker upp och hugger på allt till höger och vänster, vattentemp styr mycket av temperamentet, också födotillgången gör detta. leta efter 6-8 grader i vattnet för optimala förhållanden (som oftast så finns massor av undantag den firren blir man inte klok på!)
        Vad jag lärt mej under åren är att den kan bli helt galen om småfiskstim av rätt storlek dyker upp nära ståndplatsen, då hugger den på det mesta utan betänkligheter speciellt om den står och väntar där strömmarna bryts (dvs den vet att det är en bra ståndplats!) Uddar och storstenig strand där vinden ligger på, ljuset är viktigt vid klart vatten ska man smyga sej på någon vill man inte synas på långt håll tänk på detta ljuset är viktigt tillsammans med vågrörelsen dagsljus hyfsat varmt vatten bör det vara rörelse i vattnet, eftermiddag/kväll kan vattnet vara lugnare då ljuset är svagare tänk då på att öka på storleken på betena samtidigt allt är en avvägning och en svår sådan bara många fisketimmar ger erfarenheter på en klurig fisk mvh och lycka till de finns där av och till men oftast är de inte lätta (men det händer!)
        OBS erfarenheter av ostkustöring men skulle förvåna om västkust skiljer så mycket faktiskt.
        Också hur du fiskar dina grejor har AVGJORD betydelse här tro mej mycket viktigt vissa är för djävliga på att ta öring på kast det finns ett skäl till detta (vet jag har blivit utfiskad alltför många gånger till slut begriper man) hur du hanterar dina grejor är mycket viktigt mvh och lycka till
        Senast ändrad av TAMTAM; 2009-04-23, 19:18.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Visst TamTam du har rätt. Det gäller att vara på rätt tidpunkt vid rätt tillfälle, helt avgörande för fångst. Och visst är det så att vissa klipper dem , vissa inte. Det kan handla om oerhört små detaljer där den ena fiskaren tar 10 gånger så mycket fisk som den precis bredvid. Alla vet att det är så. Men jag talade inte om det. Vevstoppet och triggande sjunkande är huggutlösande. Ett exempel, testade i sthlms ström med lockblänken , snabbt självtillverkade, tillverkade aluminiumbitar. Drev i strömmen, de vaggade oerhört fint med en nors apterad på tafs halvmeter bakom. Inga hugg.

När tacklet pressades upp till ytan ock sedan sjönk, vaggande smällde det ..Alla hugg föll på det..

.

Kommentera

Det finns ingen gyllene regel, men fiska på det sätt som du tycker att det känns bra. färger som jag får på är röd/svart vinter/vår och gul/grön vid soligt väder. hösten silver/olive. dragen vicke eller Hexen.
            Är nu på gotland och kör för fullt. /och det finns fisk här, de hugger på r/s och koppar/svart samt gul/grön i solskenet. Checka gärna dagsinfo: petrus-fiske.blogspot.com
            sänder härifrån till den 3 Maj. några erfarenhets tips kommer på den sidan.
            mvh Petrus

Kommentera

Jag kör främst med blank Wiggler (60gr) och lyckades kroka en liten HÖ redan i söndags.

Kommentera

Vilka storlekar ska man köra på dragen då? Jag har något som väger 4gram samt några som säger 40 gram, dom på 40 känns skit stora och är tveksaom om man får någon havsöring på dom?

Kommentera

mellan 15-30 gram bli bra

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                  6 svar
                  1 223 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Öresundsfiske  
                  Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                  6 svar
                  538 visningar
                  0 gillar