Viktklass båtspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Viktklass båtspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Viktklass båtspö?

Ska köpa nytt spö för havsfiske i framförallt öresund från turbåt men som även klarar nån tur med fladenbåtarna då och då.
    Vill att spöt ska vara smidigt att kasta (underhandskast) med men samtidigt tillräckligt starkt för att dra upp stortorsk och havskatt etc.
    Frågan är vilken viktklass jag ska ha? Har inte förstått vad märkningen (lbs) av båtspön syftar på; är det vikten på pilk/bete eller fiskens storlek?
    De spön jag kollat på finns i både 10-20 lbs eller 20-30 lbs, vilket är lämpligast/mest användbart.
    Lätt utrustning är ju normalt sett roligare att ta in fisk med men den ska inte heller vara så lätt att det blir en begränsning...

Halloj ! Båda klassningarna lär funka bra, så då återstår ju mest användbart. Ett spö med klassningen 20-30 Ibs lär fungera bra som ett allroundspö i Sundet. Är ju inget spö man kan hänga på riktigt tunga pilkar på, men upp till iaf 200 g ska gå om det nu inte är en alltför mjuk klinga. Till vanligt drivfiske från turbåt i Sundet behövs det oftast inte tyngre pilkar. Pilkar upp till 150 g brukar räcka, men ibland får man hänga på en 180 grammare. Nu menar jag till enbart drivfiske. Angående fisket från Fladenbåtarna så har jag faktiskt ingen erfarenhet. Men vad jag har hört så bör ett sådant spö fungera utmärkt där. Vi har ju bättre torskfiske här och havskatten som fångas är väl inte direkt av någon storlek längre. Men som sagt, jag har ingen egen erfarenhet av det fisket. Nu finns det spö till en billig peng. Jag har köpt några billiga på senare tid som fungerar hur bra som helst, men ska det användas ofta så tjänar man på att lägga till några hundringar och hoppas att man får lite bättre kvalitet. På de billigare så kan det vara lite snålt med lack och lite sämre spöringar osv.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
    6 svar
    1 223 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Öresundsfiske  
    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
    6 svar
    538 visningar
    0 gillar