Fråga ang. surf rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang. surf rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga ang. surf rulle

Hej

Jag semestrar 1 vecka på Koster varje år och fiskar då från klippor och pir. Fisket består i makrill med drag och någon upphängare eller BM efter plattfisk.
    Vill nu ha någon rulle som jag kan ladda! lit rejälare med och komma iväg på distans från land.
    Jag har kollat lite på denna rullen Okuma synex surf SN65 som jag ev. tänkte ha till ett 11" spö men kastvikten 20-60g för denna typ av fiske. Min fråga är egentligen: Hur är det att stå och dänga med en sådan här rulle och veva in drag? blir det arbetssamt och trist känsla iochmed att rullen och vev är "stora" i jämförelse med en "vanlig haspel".

Mycket tacksam för tips och erfarenheter.
    //Martin

Har en stor Okuma Eclipz 90 och den är inte arbetssam att veva in med, hög utväxling också, fast det lär ju inte bli mycket till kamp med makrill och plattfisk med dessa prylar.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Nä klart kampen blir lite lidande men vill ha nått komplement till mina"vanliga" klenare spön och rullar, som ger längd.

Kommentera

Så har vi några "Surfers" här?

Letar själv efter ett Surf Spö jag ska beställa ifrån Japan men finns så grymmt mycket att välja på så vet inte vad man ska köpa

Kommentera

Tycker oxå det känns lite rörigt framförallt eftersom jag inte har fiskat mycket kust. Vill väl egentligen kunna använda denna rullen till Karp/sutar mete oxå och det kanske kan gå?.

Men som sagt kom med tips på utrustning för detta som jag beskriver i början av tråden. PM'a privat om ni vill det går hur bra som helst.
          //M

Kommentera

Skulle nog bara använt en Surf Rulle för Bottenmete dom är ju som sagt ganska stora och tunga och ska du kasta 20g-60g skulle jag köpt en vanlig haspellrulle storlek 3000.

Kommentera

klart det går att köpa en rulle både för surf och karp/sutarmete. Är ju bara att köpa en big pit frambromsad rulle. Typ Okuma Synex.

Kommentera

Här har du Okuma Eclipz 90.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                  Gick ju inte på direkt mkt lina på den

430m 0,35 går det på synex.
                  Senast ändrad av Sg; 2008-05-20, 11:52.

Kommentera

Det ser mer ut som en vanlig haspelrulle än Surf och du kommer inte få till riktigt långa kast med den.

En Surf Rulle ska ha en betydligt högre/längre spole för att minimera bromseffekten man får ifrån spolen då linan flyger av spolen.. Ja eller hur man förklarar haha.

Detta är mer av en Surf Rulle den tar 0.235mm-300m och 0.260mm-200m. Bara att spola på flätad lina och 1.5 spölängd Nylon tafs.
                    Senast ändrad av Dalcar; 2008-05-20, 12:45.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    930 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    721 visningar
                    0 gillar