Kombinerad havsfiskerulle / spinnrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kombinerad havsfiskerulle / spinnrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kombinerad havsfiskerulle / spinnrulle

Tänkte införskaffa en havsfiskerulle av något slag inför min premiärtur till Norge i vår. Även om det då blir mest havsfiske så vill jag ha alternativet att kunna kasta med den eller använda som trollingrulle här hemma. Utöver detta så är utväxling (helst 6:1 men i alla fall mer än 5:1) och linspridare/räkneverk intressanta. Jag har hittat många bra förslag ni skrivit om i tidigare inlägg utan att hitta helt rätt (Daiwa SG47LC - dålig utväxling, diverse Amb. - dålig utväxling, klen broms ?) Har ni gurus några bra tips/förslag/erfarenheter som passar in på mina önskemål ?

Tackar,
    //Matt

Ursprungligen postat av MatteE Visa inlägg
    Tänkte införskaffa en havsfiskerulle av något slag inför min premiärtur till Norge i vår. Även om det då blir mest havsfiske så vill jag ha alternativet att kunna kasta med den eller använda som trollingrulle här hemma. Utöver detta så är utväxling (helst 6:1 men i alla fall mer än 5:1) och linspridare/räkneverk intressanta. Jag har hittat många bra förslag ni skrivit om i tidigare inlägg utan att hitta helt rätt (Daiwa SG47LC - dålig utväxling, diverse Amb. - dålig utväxling, klen broms ?) Har ni gurus några bra tips/förslag/erfarenheter som passar in på mina önskemål ?

Tackar,
    //Matt
    Tyvärr dåligt utbud av räkneverksrullar i Sverige. Kvaliteten på SG47LC känner jag inte till eftersom jag aldrig provat den. Jag antar att Du ska fiska mest torsk och sje med rullen, i så fall så tror jag inte så hög utväxling behövs som över 5:1, kör själv med calcutta 700 och har inga problem med den utväxlingen (4,7:1).,.Kan dock avråda från shimano tekota, håller inte för Norgefisket...
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Hej!

Jag köpte nyss en tica ss348 med räkneverk i meter och linspridare.
      Har för mig att utväxlingen låg strax över 5:1.
      Har inte hunnit testa den än då det är 2månader kvar tills jag ska till norge.
      Man hittar en sån rulle för under 1000 lappen.

Kvaliten vet jag inte mer om än det jag hört och då ska den hålla bra till norgefisket.

//Robert

Kommentera

Tackar,
        //Matt
        Ja kör med 7000 C syncroo tänk på att spolen är mycket bredare än på en mindre rulle då borde det ju komma in mer lina per varv än en rulle som är mindre med samma utväxling. Eller ?

Kommentera

Köp en Amb 7000, jag har två st fina och bor i Stockholm. Är förmodligen något sådant du söker.

Kommentera

BBRF är det 700 te du kör med?
            Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Jo, jag har kollat både på 7000 (olika varianter, LC, Synchro) och Daiwa SG47 LCA men avvaktade dem då jag trodde man skulle prioritera en med lite högre utväxling. Men det kanske är dumt.
              Båda dessa verkar ju ha använts en del för både Norgefiske (torsk, sej, hälleflundra m.m) och trolling. Chansen att få på en 50+ är ju inte så stor .....
              Jag är lite sugen på en vänstervevad variant ifall det blir en 7000 (7001) då jag i vanliga fall antingen kastar med haspel eller jerkar och då är det vänstervevat. Men man vänjer sig nog ganska snabbt.

Tack för tips, skall ner och känna på lite rullar i helgen och se vad som finns.

//M

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                Ja kör med 7000 C syncroo tänk på att spolen är mycket bredare än på en mindre rulle då borde det ju komma in mer lina per varv än en rulle som är mindre med samma utväxling. Eller ?
                Hej! Nej bredden på spolen spelar ingen eller mycket lite roll utan det är ju diametern på spolen som påverkar linintagningen kontra utväxlingen per vevvarv!

Kommentera

Hmm, tica ss348 som Rayban köpt verkar ju vara ett schysst alternativ också, men kan man kasta med den (har den centrifugalbroms) ? Eller är den renodlad havsfiskerulle ?
                  //M

Kommentera

Jo, jag har kollat både på 7000 (olika varianter, LC, Synchro) och Daiwa SG47 LCA men avvaktade dem då jag trodde man skulle prioritera en med lite högre utväxling. Men det kanske är dumt.
                    Båda dessa verkar ju ha använts en del för både Norgefiske (torsk, sej, hälleflundra m.m) och trolling. Chansen att få på en 50+ är ju inte så stor .....
                    Jag är lite sugen på en vänstervevad variant ifall det blir en 7000 (7001) då jag i vanliga fall antingen kastar med haspel eller jerkar och då är det vänstervevat. Men man vänjer sig nog ganska snabbt.

Tack för tips, skall ner och känna på lite rullar i helgen och se vad som finns.

//M
                    700 TE? Det är väl den nya modellen? Jag kör med den gamla, tror den heter 700 B men den nya är säkert minst lika bra.
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    962 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    748 visningar
                    0 gillar