tackelfråga, skarvknut mellan nylon och flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tackelfråga, skarvknut mellan nylon och flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

"sluta feppla"?????

Ursprungligen postat av Flugfiskarn Visa inlägg
    Gör som Wreckbender säger, så fiskar alla dom duktigaste havsfiskarna. När man väl e ute så ska man fiska å inte stå å feppla...
    Jag har haft mycket nytta av Wreckbenders råd när det gäller havsfiske. Jag har ställt många frågor och är väldigt glad för att han tar sig tid att svara.

Jag vill utvecklas som sportfiskare och det är därför jag är på FS. Det är därför jag ställer frågor om lite av varje.
    Jag har lusläs Bo Halls bok "Havsfiske med Surpice". (djävligt bra och intressant bok) Han knyter sina tackel efterhand på fisketuren. Är det fepplar han står och gör varje gång då????
    Undanber mig kommentarer som att jag skulle "stå och feppla" när jag är ute och fiskar. Vad tillför det den här tråden????

En av anleningarna till min fråga var att jag ville kunna veva in linan längre OM jag hade lång tafs. Jag fick ju veta det men jafg fick också veta, som jag själv också trodde, att så långa tackel inte behövs. Men frågan har sitt berättigande även av andra skäl.
    Flera goda havsfiskare menar att man inte ska ha beteslås när man fiskar efter storfisk. Beteslåsen kan hur starka de än är bändas upp av feta fiskar. Därför om inte annat vill jag ha erfarenheter om bra skarvknutar. Är det fel att man vill lära sig.

För övrigt lyssnade jag på Flodes och Wreckbenders råd. Knöt både Paternoster och släptacke, lagom långa för att vara hanterbara och med lekande överst. Wreckbender har dessutom gett mig rådet att fiska med Paternoster om jag var på kastsidan och släptacklet om båten låg på andra hållet. Jag suger i mig all sådan kunskap och försöker att lagra den i det utbrända hjärnkontoret......

Avslutningsvis så blev det inget fiske på havet idag . Tärnö gick inte ut i det hårda vädret. *suck*

Nåväl jag får sikta på storfiske på Kanarieöarna om några veckor istället.
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Jag vill bara göra ett litet tillägg om hakar. När jag fiskar på Fladen och Sundet när risken för storfisk är liten och det är mete som gäller så använder jag hakar för det ska gå snabbt att byta mina förknutna tackel, och även till pilk när det kommer såna lägen. Men när jag är ute på djupare vatten typ Bratten, Gule rev och vrak så använder jag endast ett lekande på huvudlinan som jag knyter metetacklet i, och vid vrakfiske ca 1,8m 1-1,5mm nylon som slittafs. Slittafsarna har jag kapat till hemma och knyter fast på plats i lekandet och i pilk, likaså mete tafsarna. Och sätten att använda sina grejjer på är nog lika många som det finns fiskare
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Hakar på igen... *ler*

Utmärkt inlägg igen Wreckis!
        Jag kommer nog aldrig att behöva lära mig någon knyt för skarv mellan nylon o flät!!!

CUÅLFOLKS!

Uttern_
        Den gamle och navet
        (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
        6 svar
        1 230 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Öresundsfiske  
        Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
        6 svar
        556 visningar
        0 gillar