tackelfråga, skarvknut mellan nylon och flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tackelfråga, skarvknut mellan nylon och flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tackelfråga, skarvknut mellan nylon och flätlina

Hade tänkt mig ut o bottenmeta p åFladen kommande helg.
    Jag har kikat runt en del och de många rekommenderar några meter nylon i själva tacklet.
    JAg har oftast satt ett lekande mellan flät o nylon. Men om man ska ha några meter nylon blir det inte alls bra n'är man ska veva upp fisken sita b iten. Toppöglan sätter liksom stopp.
    Hur gör ni en bra skarvknut mellan flät o nylon så att man kan veva in ordentligt eller räcker det med en meter nylonlina?
    I så fall borde "Suprice tacklet" fungera utmärkt.
    Eller rekommenderar ni något annat tackel?

undrar uttern_
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
    Hade tänkt mig ut o bottenmeta p åFladen kommande helg.
    Jag har kikat runt en del och de många rekommenderar några meter nylon i själva tacklet.
    JAg har oftast satt ett lekande mellan flät o nylon. Men om man ska ha några meter nylon blir det inte alls bra n'är man ska veva upp fisken sita b iten. Toppöglan sätter liksom stopp.
    Hur gör ni en bra skarvknut mellan flät o nylon så att man kan veva in ordentligt eller räcker det med en meter nylonlina?
    I så fall borde "Suprice tacklet" fungera utmärkt.
    Eller rekommenderar ni något annat tackel?

undrar uttern_
    Paternoster funkar säkert suveränt. Sök i forumet, finns en massa trådar om detta, jag har 0koll på namnet.
    sigpic

Kommentera

Prova en Albright knut, funkar bra och kan vevas in i rullen genom spöringarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Paternoster funkar säkert suveränt. Sök i forumet, finns en massa trådar om detta, jag har 0koll på namnet.
        Paternoster har jag koll på och det kan säkert funka. Det går ju bra att ha så pass kort att det går att veva in tillräckligt långt.

Fast det hade varit skoj att pröva något annat tackel också.

Simma lugnt

Uttern_
        Den gamle och navet
        (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Jag har använt några olika knutar vid fiskeresor, har endast engelska namn då boken jag lärde mig ur är australiensisk.

Bimini + Cat's Paw, tonfisk
          Braid leader, nilabborre
          Twisted leader, black bream samt abborre och gös här hemma

Den sista är den enklaste, snurra flätlinan runt nylon, gör "vanlig" knut i fyra varv och dra åt försiktigt. De andra är bökiga och mycket enklare om man är två personer som hjälps åt.

Kommentera

Krångla inte till det. Kör med ett p-n på ca 1m och 2-3 krok, en hake i huvudlinan och lekande på tacklet. Eller ett släp på ca 1,5 m med 2-3 krok även där, en glidande bom som sitter på huvudlinan, en liten pärla och en hake, på släpet har du ett lekande som du fäster i haken. Du kan även ha glidbommen på en separat nylontafs på ca 0,5 m med lekande respektive hake i ändarna. Då är det lätt att skifta mellan olika tackel och även pilk om det blir sånt fiske.
            Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Dubbel grinner, funkar fan riktigt bra till det mesta, så även här, bästa skarv knuten tycker jag iallfall
              Fiskar simmar inte på land.. därför får man dom inte där...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jensen Visa inlägg
                Dubbel grinner, funkar fan riktigt bra till det mesta, så även här, bästa skarv knuten tycker jag iallfall
                Instämmer. Jag kör alltid Grinner när jag skarvar nylon- och flätlina. Jag har läst på lite olika ställen att det egentligen inte är en toppenknut till det ändamålet men jag har provdragit den knuten in absurdum och den har aldrig visat tecken på att inte funka. Grinner är verkligen att rekommendera om knuten måste löpa genom spöringarna för den har väldigt låg profil och de klippta linändarna ligger parallellt med "huvudlinan" vilket minimerar risken för komplikationer när knuten blir invevad ända till spolen.

HÄR har du en bild på Grinnerknuten.

Kommentera

Oftast räcker det att man ha nylong som "tafs". Det är absolut lättaste om man bara är ute efter en annorlunda presentation, trasselminimering eller vill vara snäll mot fiskens mun.

En del vill ha nylon som "chock absorber", en sorts stötdämpare för de stumma braiden vid kraftfulla kast och vid håvning. Då tycker jag att det fungerar med en hederlig blodknut eller en Grinner. Det kan vara lite bökigt om man har för stor skillnad i diameter mellan braiden och nylon/pvdf linan.
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Gör som Wreckbender säger, så fiskar alla dom duktigaste havsfiskarna. När man väl e ute så ska man fiska å inte stå å feppla...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 230 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    556 visningar
                    0 gillar