Åker till Andörja - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åker till Andörja

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Åker till Andörja

Ska på arbetsresa till Dyröy/Andörja om en månad. Passar på att ta med mig sambon och kör 3 dagars fiske. Har havsfiskat en gång tidigare på lånad utrustning. Tänkte köra sej, torsk och ev helleflundra. Har precis flyttat och det måste bli en budgetresa. Vill helst köra på den befintliga utrsutningen jag har. Kommer jag att klara mig med Amb 7000 synkro alt 7000 level drag? (tar med några röda 7000, med bussningar som reserv). Kan hända jag kan låna 7000 Big Game om så skulle behövas. Det känns magert men det är bäst att fråga de initierade. Är detta på tok för litet?
    Kan någon tipsa om en bra och billig grundutrustning alternativt om hyra på plats är bäst?
    Andra tips mottages givetvis för fisket på Andörja.
    Senast ändrad av Danne; 2007-07-25, 12:39.

Jag tror dom håller på och testar 7000LC på Röst nu? Dessutom med grafitbromsar, tydligen betydligt bättre för en uthållig fisk som hälleflundra,
    skitfiske, lämna några kvar åt mig tack...
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
      Ska på arbetsresa till Dyröy/Andörja om en månad. Passar på att ta med mig sambon och kör 3 dagars fiske. Har havsfiskat en gång tidigare på lånad utrustning. Tänkte köra sej, torsk och ev helleflundra. Har precis flyttat och det måste bli en budgetresa. Vill helst köra på den befintliga utrsutningen jag har. Kommer jag att klara mig med Amb 7000 synkro alt 7000 level drag? (tar med några röda 7000, med bussningar som reserv). Kan hända jag kan låna 7000 Big Game om så skulle behövas. Det känns magert men det är bäst att fråga de initierade. Är detta på tok för litet?
      Kan någon tipsa om en bra och billig grundutrustning alternativt om hyra på plats är bäst?
      Andra tips mottages givetvis för fisket på Andörja.
      Använd du dom rullarna, det räcker bra för 3 dagars fiske....Släng på 200-250 meter flätlina powerpro 0,23 och ta med lite 1 mm nylon samt några bra lekanden och några jigghuvuden mellan 150 och 300 gram samt några 23-centimeters shadar....
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Tack för tipsen! Jag fixar iordning med det jag har så får jag ev komplettera med att låna när jag kommer fram. Skall flyga så packningsutrymmet är begränsat.

Kommentera

Ambis 7000 har ju inte världens bästa broms men en jobbarkompis fick då upp en hällis på 50+ med en 7000 Big Game han köpte av mig. Bromsen blir lätt lite ryckig vid hög belastning, blir den för ryckig så får du väl lätta på den och bromsa med tummen tills du bränt bort skinnet.

7000 Syncro har väl iaf. bättre broms än vad en vanlig 7000 har? Det har iaf. jag hört, var nästan på väg att själv köpa en för några år sedan.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
            Ambis 7000 har ju inte världens bästa broms men en jobbarkompis fick då upp en hällis på 50+ med en 7000 Big Game han köpte av mig. Bromsen blir lätt lite ryckig vid hög belastning, blir den för ryckig så får du väl lätta på den och bromsa med tummen tills du bränt bort skinnet.

7000 Syncro har väl iaf. bättre broms än vad en vanlig 7000 har? Det har iaf. jag hört, var nästan på väg att själv köpa en för några år sedan.
            Håller med om att bromsarna är undermåliga för Norgefisket. Bra rullar är premiumrullar som shimano calcutta och liknande. Men för 3 dagars "provapåfiske" funkar nog 7000-rullarna..
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Level drag (7000 LD) skall också vara hyffsad. 7000 classic är ingen höjdare som inte har lager. Calcuttan jag har är en 300 och handhåller mindre linkapasitet. Har också Shimano TR200-G. Men jag gissar 7000 synkro alt LD är bättre mtp storleken?

Kommentera

Mina TR-200G är laddade. Drar iväg på tisdag. En minimal utrustning tas med. Bagage och flyg passar dåligt. Nåväl. 3 rullar laddat med 0,37 flät, gps, 40 Ibs wire, wirelås våg, måttband, doftmedel, lekande, fjäderringar, lyspärlor, jiggar, gummimackar, pilk, tänger, nylon, spön, flyoverall och lite kläder. Kamera och dvd-kamera med.
                Har jag missat något vesäntligt för att inte misslyckas med turen?

Kommentera

Lycka till! låter riktigt kul apropå rullar kan tänka mej att Shimano Charter special 2000 vore bra i princip samma rulle som TR-200an men med spakbroms och lite mer påkostade tycker de verkar fina (och dyra) dock om det bara behövs en av dem!
                  TLD 20 är väl annars ett säkert kort för de vattnen.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                  6 svar
                  1 225 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Öresundsfiske  
                  Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                  6 svar
                  548 visningar
                  0 gillar