Utrustning för torsk utanför Göteborg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för torsk utanför Göteborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning för torsk utanför Göteborg

Vad ska jag skaffa för utrustning?!

Jag har äntligen köpt båt och tänkte komma igång mer ordentligt med fisket. Har en bra plotter med decent ekolod. Är främst ute efter torsk kring Göteborgs södra skärgård.
    Jag är van att fiska havs- och bäcköring, trolla gös och gädda. Men aldrig fiskat ute på havet (förutom lite dörj efter makrill)

Berätta för mig. Vad behöver jag för torsken?

Med tanke på hur torskbeståndet ser ut och har utvecklats/avvecklats så borde jag rekommendera trål. Annars är ett båtspö med ryggrad att bära beten upp mot 200g ( 300) långsmala pirkar som är kompakta o " skär" vattnet bra en upphängare kan va en idé om det inte är för strömt. Multirulle strl 6000 amba el motsvarande med flät/nylon .
    Numera lyser den grövre torsken med sin frånvaro så du behöver inte ha så grov utrustning. Om du tänkt kasta så ett kustspö upp till 80g räcker länge. Jag har alltid använt så lätta drag/pilkar som möjligt för så god känsla som möjligt , den tyngre arsenalen har plockats fram när strömmen varit svår , djupet är sällan ngt problem i kustnära vatten .
    Hoppas infon gav ngt , återkom gärna med feedback.
    Peter b

Kommentera

Tackar!
      När man är ute ser det ut som vissa fiskar helt vertikalt medan andra kastar, men även de fiskar längs botten antar jag?
      Är det ngn skillnad i utrustning?

Kommentera

Som Peter redan nämnt så är det illa för torsken.
        Så själv har jag inte fiskat torsk i ”hemmapölen” Öresund på några år.
        Men fram till uppehållet gällde som regel 7 fots båtspö med Amba 7000 för vertikalt fiske i bla djuphålorna med lite tyngre pilkar upp mot max 400 g beroende på hur strömt det var.
        Till detta en 9 fotare med en gammal hederlig 6500 CS Rocket för kast, oftast med jiggskallar upp mot 60 g. Av ngn anledning med viss förkärlek för mörka jiggar, svart med lite ”insprängt guld i” var favoriten.

Fan man sitter ju och blir nostalgisk på kuppen medan jag skriver, bedrövligt rent med denna ”utveckling” för torskbeståndet….
        Senast ändrad av Piscantur stercore; 2024-10-22, 20:32.

Kommentera

Har du utrustning för gös eller gädda behövs inget nytt skulle jag säga.

Det finns positiva indikationer på torsken men något riktat fiske är det väl inte dags för ännu. Förra året var torsk arten jag fångade mest i havet. På fluga och spinn.
          Dom var små, men aningens större än året innan. Men inget att ta upp. Och det fångas torsk som kan vägas i kilon längs västkusten nu. Vi får bara hoppas att yrkesfiskarna inte får som dom vill och havet helt ska tömmas.

Kommentera

Attans, ingen ny utrustning... fel svar!
            Försöker ju motivera lite ny gear!

Kommentera

Vill du ha nya grejer så kan du kika på det här:
              Catching Squid with Ika metal jigs is super fun and easy, but adequate rods for this very technical and niche fishing style are normally rather expensive – not any more! SGS2 Ika and Jig rods are super technical, extremely efficient for this demanding fishing style and very affordable. These rods can also be used with micro jigs and small jigs for ultra-light jigging applications – a style perfect for mackerel, sea bream, tunnies and many other species.SeaGuide Gold Label reel seatSeaGuide Gunsmoke SW GuidesExtra sensitive, finesse blanksCCS Guide SettingToray high modulus carbon fibreTough EVA handlesDeluxe rod bags

Jag har sgs2 och sgs6 i -100gram för fiske ifrån båt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
              6 svar
              1 211 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Öresundsfiske  
              Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
              6 svar
              524 visningar
              0 gillar