Vad betyder de olika storlekarna på rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad betyder de olika storlekarna på rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad betyder de olika storlekarna på rulle?

Jag är total nybörjare på det här med fiskeutrustning, i alla år där jag fiskat har jag bara fått ett spö i handen (vi äger en stuga i Nordnorge och där står en bunt spön som alla har många år på nacken) och inte tänkt så mycket på det.

Nu hade jag tänkt ge mig på lite större fiskar, framförallt torsk över 10 kilo och hälleflundra, båda fiskar som det finns gott om runt där vi har vår stuga. Vad jag förstått efter att ha läst på lite har vi i alla år använt för små jiggar för att fånga de stora fiskarna. Så nu behöver jag en rulle som klarar lite hårdare tag.

Efter att ha läst en massa artiklar verkar Shimano Talica II vara en perfekt rulle för mig, men jag blir lite förvirrad av vad de olika modellerna gör. De kommer i 8, 10, 12, 16 och 20lbs. Jag lyckas verkligen inte någonstans hitta information om vad detta innebär i praktiken, utöver att jag kan se att det får plats mer lina och att de har olika starka "drag" (12lbs har t.ex. 40lbs drag). Jag kommer fiska på 15-100 meters djup, med rätt stora jiggar (3-500g), men vill gärna ha en rulle där jag även kan slänga på lite mindre beten för att dra upp sej för betesfiskning. Någon som kan hjälpa en n00b förstå vad tusan det är jag behöver?

Ursprungligen postat av Ganglari Visa inlägg
    Jag är total nybörjare på det här med fiskeutrustning, i alla år där jag fiskat har jag bara fått ett spö i handen (vi äger en stuga i Nordnorge och där står en bunt spön som alla har många år på nacken) och inte tänkt så mycket på det.

Nu hade jag tänkt ge mig på lite större fiskar, framförallt torsk över 10 kilo och hälleflundra, båda fiskar som det finns gott om runt där vi har vår stuga. Vad jag förstått efter att ha läst på lite har vi i alla år använt för små jiggar för att fånga de stora fiskarna. Så nu behöver jag en rulle som klarar lite hårdare tag.

Efter att ha läst en massa artiklar verkar Shimano Talica II vara en perfekt rulle för mig, men jag blir lite förvirrad av vad de olika modellerna gör. De kommer i 8, 10, 12, 16 och 20lbs. Jag lyckas verkligen inte någonstans hitta information om vad detta innebär i praktiken, utöver att jag kan se att det får plats mer lina och att de har olika starka "drag" (12lbs har t.ex. 40lbs drag). Jag kommer fiska på 15-100 meters djup, med rätt stora jiggar (3-500g), men vill gärna ha en rulle där jag även kan slänga på lite mindre beten för att dra upp sej för betesfiskning. Någon som kan hjälpa en n00b förstå vad tusan det är jag behöver?
    Hej Ganglari:n.
    När jag fiskat havsfiske efter torsk och sej utanför Norge har jag använt stora PENN-rullar och dacronlina.
    PENN 349HC vill jag minnas att en av favoritrullarna hette.

Mvh Old Firehand Leif Engström

Kommentera

Tack för tipset, men jag undrar alltså fortfarande över vad skillnaderna i "lbs" (pund) betyder. Jag kommer köpa en Shimano Talica, men jag vill veta vilken Shimano Talica jag ska köpa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ganglari Visa inlägg
        Tack för tipset, men jag undrar alltså fortfarande över vad skillnaderna i "lbs" (pund) betyder. Jag kommer köpa en Shimano Talica, men jag vill veta vilken Shimano Talica jag ska köpa.
        Det är hur stark slirbromsen är, alltså hur mycket som krävs för att dra ut lina från rullen vid max åtdragen broms. 20 lbs blir då cirka 10 kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

Det är hur stark slirbromsen är, alltså hur mycket som krävs för att dra ut lina från rullen vid max åtdragen broms. 20 lbs blir då cirka 10 kg.
          Aha! Det var en av anledningarna till att jag var förvirrad, för samtidigt står det ju att 12-pundaren har 40 pund i "drag", alltså 20 kilo, vid maxbroms?

Shimano Talica II specs

Kommentera

Nu blir det avdelningen spekulation men jag antar att rullen fixar max 22 lbs vid ett kraftigt ryck/mothugg utan att något går sönder, men att den klarar mer under långsam press - har inga mekaniska kunskaper så det är som sagt vad jag gissar.

Kommentera

Jäkla märklig klassning. Storlekarna i sig (siffrorna) är inte nya men varför ”lbs”…
              Det stämmer ju inte heller att rullarna ska passa ihop med spön av samma klassning. Det är de på tok för stora för.

Edit:
              Nu har jag läst på!
              Det är en gammal klassning. Benämningen härstammar från tiden när nylon och dacron användes som lina. Höll rullen 600-1000 meter lina av angiven brottstyrka samt hade matchande broms så fick den benämningen. Idag är linorna starkare i förhållande till diameter och bromsen kan vara starkare i en mindre rulle.

Mitt tips när du väljer rulle är att du väljer utifrån följande parametrar:
              1. Hur tjock lina bör/vill jag använda? (Många väljer inte tjockare än 0,28 mm för att inte påverkas för mycket av strömmen).

2. Hur många meter lina behövs vid fisket?

3. Hur stark bromsverkan behövs/rekommenderas? (Den ska ju inte överstiga linans brottstyrka).

Shimano Talica II är säkert mäktiga rullar men kika gärna på andra rullar som är mer kompakta och gör jobbet. Kan ju rädda arm och axel i längden. Torskfisket är ju trots allt ett aktivt fiske för det mesta.

På Tradera har du en fin BFT Black Thunder V10 just nu (inte jag som säljer). Om inte annat är det alltid klokt att köpa en billigare rulle att ha med ut som back-up.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2023-08-30, 08:07.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
              6 svar
              1 213 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Öresundsfiske  
              Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
              6 svar
              525 visningar
              0 gillar