Vad betyder de olika storlekarna på rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad betyder de olika storlekarna på rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad betyder de olika storlekarna på rulle?

Jag är total nybörjare på det här med fiskeutrustning, i alla år där jag fiskat har jag bara fått ett spö i handen (vi äger en stuga i Nordnorge och där står en bunt spön som alla har många år på nacken) och inte tänkt så mycket på det.

Nu hade jag tänkt ge mig på lite större fiskar, framförallt torsk över 10 kilo och hälleflundra, båda fiskar som det finns gott om runt där vi har vår stuga. Vad jag förstått efter att ha läst på lite har vi i alla år använt för små jiggar för att fånga de stora fiskarna. Så nu behöver jag en rulle som klarar lite hårdare tag.

Efter att ha läst en massa artiklar verkar Shimano Talica II vara en perfekt rulle för mig, men jag blir lite förvirrad av vad de olika modellerna gör. De kommer i 8, 10, 12, 16 och 20lbs. Jag lyckas verkligen inte någonstans hitta information om vad detta innebär i praktiken, utöver att jag kan se att det får plats mer lina och att de har olika starka "drag" (12lbs har t.ex. 40lbs drag). Jag kommer fiska på 15-100 meters djup, med rätt stora jiggar (3-500g), men vill gärna ha en rulle där jag även kan slänga på lite mindre beten för att dra upp sej för betesfiskning. Någon som kan hjälpa en n00b förstå vad tusan det är jag behöver?

Ursprungligen postat av Ganglari Visa inlägg
    Jag är total nybörjare på det här med fiskeutrustning, i alla år där jag fiskat har jag bara fått ett spö i handen (vi äger en stuga i Nordnorge och där står en bunt spön som alla har många år på nacken) och inte tänkt så mycket på det.