Ni har säkert rätt. Min fråga var initialt hypotetisk då jag inte tycker mig se på alla de filmer jag har tittat på från Norge att det skulle vara något större problem. Men jag har inte varit på plats ännu men om jag drar en högst ovetenskaplig parallell till gäddfisket så har jag vid rätt många tillfällen fått stor gädda på helt fel utrustning. På riktigt lätta prylar när jag varit ute efter abborre.
Om jag har missat att få fram det så ämnar jag knappast att använda mig av en gäddutrustning om och när jag kommer till Norge och vi riktar in oss på stor hälleflundra. Eller 50 kg kveite. Men nu är inte allt fiske i Norge fisk av denna kaliber....
Vid ett adekvat test av broms så anser jag att man måste testa genom att dra ut ordentligt med lina. Just för att ta med värmeutvecklingen i testet. Ett statiskt test säger inte så mycket om hur bromsen fungerar under belastning av en rusande fisk. Jag gjorde det inte när jag lekte med vågen men laxen som jag drog i älven gjorde det garanterat. Den tömde nästan rullen med stenhårt ställd broms. Och det utan att bromsen började bete sig tokigt, Samma rulle har gått rätt länge med samma bromsskivor utan att de slitits ut.
Någon som vet hur mycket värme som uppstår i en broms i tex en Ambassadeur vid denna typ av fiske? Jag frågar för att om det blir riktigt hett så borde det synas på fettet på bromsskivorna eller åtminstone lukta bränt men det gjorde det inte. Jag gissar att det inte blir så varmt men jag vet inte om det stämmer. Det går ju i och för sig att räkna på det men jag har inte ingångsvärdena för det. Det som ytterligare talar för att det förmodligen inte blir så varmt är att vissa tillverkare använder bromsskivor av enklare material. För att inte tala om de läderskivor som användes förr. Deras största problem var inte bromskraften utan att de var ryckiga och torkade.
Det är faktiskt förhållandevis rätt stor area på bromsskivorna på en Ambassadeur då den är flerskivig. Även jämfört med en havsfiskerulle. Och i de i de rullar jag har skruvat i, vilket är långt ifrån alla, så brukar det vara samma material i skivorna, dvs Carbon Tex liknande material.
Däremot har alla havsfiskerullar jag har skruvat i haft en avsevärt bättre bromsjustering än ABUs lösning. Det är rätt svårt att uppnå riktigt höga bromskrafter i en Ambassadeur pga det lilla vassa stjärnhjulet samt stigningen på gängorna. Man får ont i fingrarna långt före man har maxat bromsen.
Tror inte drevens storlek spelar så där jättestor roll. Man vevar knappast upp en större fisk. Skulle gissa att kvaliteten på IAR lagret eller någon annan form av backspärr är viktigare.
Det var ju spännande det du nämner om vikta kuggar. Jag har aldrig stött på fenomenet. Händer det på drev i alla material eller bara i de lite mjukare? ABUs har som bekant lite olika material i sina drev.
Om jag har missat att få fram det så ämnar jag knappast att använda mig av en gäddutrustning om och när jag kommer till Norge och vi riktar in oss på stor hälleflundra. Eller 50 kg kveite. Men nu är inte allt fiske i Norge fisk av denna kaliber....
Vid ett adekvat test av broms så anser jag att man måste testa genom att dra ut ordentligt med lina. Just för att ta med värmeutvecklingen i testet. Ett statiskt test säger inte så mycket om hur bromsen fungerar under belastning av en rusande fisk. Jag gjorde det inte när jag lekte med vågen men laxen som jag drog i älven gjorde det garanterat. Den tömde nästan rullen med stenhårt ställd broms. Och det utan att bromsen började bete sig tokigt, Samma rulle har gått rätt länge med samma bromsskivor utan att de slitits ut.
Någon som vet hur mycket värme som uppstår i en broms i tex en Ambassadeur vid denna typ av fiske? Jag frågar för att om det blir riktigt hett så borde det synas på fettet på bromsskivorna eller åtminstone lukta bränt men det gjorde det inte. Jag gissar att det inte blir så varmt men jag vet inte om det stämmer. Det går ju i och för sig att räkna på det men jag har inte ingångsvärdena för det. Det som ytterligare talar för att det förmodligen inte blir så varmt är att vissa tillverkare använder bromsskivor av enklare material. För att inte tala om de läderskivor som användes förr. Deras största problem var inte bromskraften utan att de var ryckiga och torkade.
Det är faktiskt förhållandevis rätt stor area på bromsskivorna på en Ambassadeur då den är flerskivig. Även jämfört med en havsfiskerulle. Och i de i de rullar jag har skruvat i, vilket är långt ifrån alla, så brukar det vara samma material i skivorna, dvs Carbon Tex liknande material.
Däremot har alla havsfiskerullar jag har skruvat i haft en avsevärt bättre bromsjustering än ABUs lösning. Det är rätt svårt att uppnå riktigt höga bromskrafter i en Ambassadeur pga det lilla vassa stjärnhjulet samt stigningen på gängorna. Man får ont i fingrarna långt före man har maxat bromsen.
Tror inte drevens storlek spelar så där jättestor roll. Man vevar knappast upp en större fisk. Skulle gissa att kvaliteten på IAR lagret eller någon annan form av backspärr är viktigare.
Det var ju spännande det du nämner om vikta kuggar. Jag har aldrig stött på fenomenet. Händer det på drev i alla material eller bara i de lite mjukare? ABUs har som bekant lite olika material i sina drev.
Kommentera