Ursprungligen postat av Mankan G
Visa inlägg
Och sedan är det ju lite avgörande HUR man fiskar och VAD man fiskar med och VILKA fiskar man får. Så länge du håller dig på 20-40m med pilkar motsvarande normal gäddjigg på 80-150 gr och får fiskar i vanlig gäddstorlek dvs. 2-3 kg upp till 10-12 kg så visst funkar en 6000 rulle.
Men ska du hänga på 400-600 grams pilkar vilket ibland krävs även på små djup och för att komma ner till 150-250m djup och dra på en långa på 32 kg så är en 6000 HELT fel rulle att ha på spöt. Dessutom styr spövalet vilken rulle som klarar sig. En 6000 rulle på ett styvt 50 Lb spö dunkandes 3-400 gr pilkar tror jag inte överlever så värst länge. ALLT är nämligen lite klenare ju mindre rullen blir och tvärtom.
Man ska heller inte stirra sig blind på enbart utväxling utan det är spolens ytterdiameter och vevens längd som avgör om det är en baggis att veva upp 300 gr pilk från 100m djup eller om det blir en plågsam utdragen pina. En 6000 rule med 100m lina ute har kanske bara 20 mm spoldia kvar. vilket ger att du tar hem 62mm lina/spolvarv och utvxl. 4 ger ca: 245 mm lina/vevvarv. Det ger ca 410 varv på en den korta veven med rel hög belastning för att få upp betet. Motsvarande på en 9000 rulle har kanske 35-40 mm spoldia med 100m lina ute. Det gör att den rullen tar hem ca: 120 mm/spolvarv och med samma utvxl. 480mm per vevvarv vilket ger hälften så många varv på veven med betydligt lägre (kanske en fjärdedels) belastning. Har du dessutom en 2 växlad med 6ggr så är skillnaden ENORM.
Man kan tycka att det är små skillnader med den dagen du vevar upp 300gr från 90m för femte gången så har man fått nog.
JA jag vet att mina beräkningar med linvarv mm växer i takt med att spolen växer men siffrorna ger ändå en bild av skillnaden som jag menar är väldigt väldigt betydelsefull. Redan vid 60-70m djup så börjar jag tycka mina 9000 ambor med 4:1 utvxl. är väldigt jobbiga jämfört med PENN-rullen 6 ggr utvxl. Att då stå med en liten 6000 och den smala spolen och korta veven och nöta upp 300 gram anser jag vara en pina man inte utsätter sig för så värsta många dagar.
Sedan är det som så att ALLT går och att allt kan bli bättre.
Kommentera