Jigg-fiske, vilken jiggmodell? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigg-fiske, vilken jiggmodell?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigg-fiske, vilken jiggmodell?

hej!
    Vilka jiggmodeller skall man köpa för båtfisket om fisket riktar sig mot fiske efter Torsk, Sej, Bleka och Hälleflundra. Tänker då på jiggar i vikter mellan 50 och ca 200 gram.

Skall det vara jiggar med lösa kroppar, eller med fast, gjuten kropp över jigghuvudet.

Vilka färger har ni haft mest framgång med, ljusa självlysande, naturliga eller mörka färger?

Finns det bra inköpsställen här i Scandinavia eller måste man satsa på USA?
    mvh Flodström
    Senast ändrad av Flodström; 2007-02-11, 17:09.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    hej!
    Vilken
    Hmmm. Vad har du tänkt fiska efter? Abborre eller storsej? Berätta, annars blir det svårt..
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jag tycker stormjiggarna är kanon. Det ska vara Giant Jigging Shad. Finns i storlekar från 135 - 385 gr Simmar skitbra. Perfekta att veva upp och ned genom vattnet i jakt på hälleflundra eller sej. När vi fiskade hälleflundra på Söröya så skulle alla ha de pärlemofärgade med svarta streck. Brunorange med svart rygg och röd mage var också populärt. Sedan om de var bättre än andra färger eller det bara vara så att det fångades fler på dem för att fler fiskade med dem vet jag inte.

Helt klart är jiggar med lösa kroppar bättre så man slipper kasera hela betet när fisken nyper av stjärtarna.

Till vanligt torskfiske på vrak eller grundtoppar tycker jag shadar av vanlig modell fungerar bra. Vi kör då med 300gr huvud för man fiskar ofta ganska djup då. Också en 20 cm shad. Min egen favorit är en gulröd shad med blått huvud. Om den är bättre än de andra vet jag inte men vi får mycket torsk på den i Östersjön. Silverblå är ju också alltid en bra färg. Med rött huvud då.

Vanliga shadar kan du säkert beställa i storpack hos någon affär nära dig. Gå ihop ett par kompisar och köp några 50-pack så får ni dem säkert billigt. Stormjiggarna är ju dyra så hur man ska göra med dem vet jag inte.
      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
        Jag tycker stormjiggarna är kanon. Det ska vara Giant Jigging Shad. Finns i storlekar från 135 - 385 gr Simmar skitbra. Perfekta att veva upp och ned genom vattnet i jakt på hälleflundra eller sej. När vi fiskade hälleflundra på Söröya så skulle alla ha de pärlemofärgade med svarta streck. Brunorange med svart rygg och röd mage var också populärt. Sedan om de var bättre än andra färger eller det bara vara så att det fångades fler på dem för att fler fiskade med dem vet jag inte.

Helt klart är jiggar med lösa kroppar bättre så man slipper kasera hela betet när fisken nyper av stjärtarna.

Till vanligt torskfiske på vrak eller grundtoppar tycker jag shadar av vanlig modell fungerar bra. Vi kör då med 300gr huvud för man fiskar ofta ganska djup då. Också en 20 cm shad. Min egen favorit är en gulröd shad med blått huvud. Om den är bättre än de andra vet jag inte men vi får mycket torsk på den i Östersjön. Silverblå är ju också alltid en bra färg. Med rött huvud då.

Vanliga shadar kan du säkert beställa i storpack hos någon affär nära dig. Gå ihop ett par kompisar och köp några 50-pack så får ni dem säkert billigt. Stormjiggarna är ju dyra så hur man ska göra med dem vet jag inte.
        Hej Anders, tack för ditt svar
        När jag ser på Storms hemsida så finner jag inte någon större modell än WSB09, en 9" Shad på ca 75 gr ? och den har kropp och huvud i ett och samma gutning. Kunde du kanske kolla upp det och posta en link eller annan info om Giant?

Vilka fabrikat med lösa kroppar och huvuden/vikt-krok köper du, fabrikat?
        Här där jag bor finns ingen ting (i Norge) så jag är tvungen att finna all information via forummet för att kunna skicka beställningar hemmifrån. Dumt också, om man beställer storförpackning (50 st) och det blir fel grejer p.g.a. att man hade för dålig info. mvh Flodström
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          hej!
          Vilka jiggmodeller skall man köpa för båtfisket om fisket riktar sig mot fiske efter Torsk, Sej, Bleka och Hälleflundra. Tänker då på jiggar i vikter mellan 50 och ca 200 gram.

Skall det vara jiggar med lösa kroppar, eller med fast, gjuten kropp över jigghuvudet.

Vilka färger har ni haft mest framgång med, ljusa självlysande, naturliga eller mörka färger?

Finns det bra inköpsställen här i Scandinavia eller måste man satsa på USA?
          mvh Flodström
          Stormjiggarna har jag aldrig testat utan brukar köra med lösa jigghuvuden och 23-centimeters relaxshadar för torsk, sej och hälleflundra. Brukar köra på vikter mellan 150 till 300 gram på jigghuvudena och rätt färgglada shadar, men vet att även helsvart kan vara bra. Jigghuvuden brukar jag köpa av en som heter Ivar och gör jigghuvuden, han säljer till bra pris. Inte omöjligt att han kan skicka över en laddning till dig. Skicka ett PM om du vill ha telefonnumret. För bleka spinn brukar jag köra med 15-centimeters shadar och gamakatsus jigghuven på 35-50 gram, samma generalagent som säljer relaxjiggarna, fishmania.
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Det finns många butiker som för Stormjiggarna bla:

Där finns alla modellerna att välja mellan om du klickar upp rullningslisten.

Ivar är samma kille som jag köper huvudena av. Har dock inte hans telenummer.

Jag har hoppat på en kompis beställning när han beställer shadarna. Vet inte vad det är för märke. De är billiga i alla fall men de duger bra på vraken där man förlorar en massa. I Norge fiskar jag inte med jigg efter torsken utan metar med hel fisk. Och till jiggfisket efter kveite kör jag med Storm.

Men vad jag hört så är Relax jiggarna också både mjuka och tåliga och simmar bra så de fungerar säkert också perfekt. Men de är för dyra att köra med på vraken.
            Relaxjiggar:
            Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
              Stormjiggarna har jag aldrig testat utan brukar köra med lösa jigghuvuden och 23-centimeters relaxshadar för torsk, sej och hälleflundra. Brukar köra på vikter mellan 150 till 300 gram på jigghuvudena och rätt färgglada shadar, men vet att även helsvart kan vara bra. Jigghuvuden brukar jag köpa av en som heter Ivar och gör jigghuvuden, han säljer till bra pris. Inte omöjligt att han kan skicka över en laddning till dig. Skicka ett PM om du vill ha telefonnumret. För bleka spinn brukar jag köra med 15-centimeters shadar och gamakatsus jigghuven på 35-50 gram, samma generalagent som säljer relaxjiggarna, fishmania.
              BBRF och Anders, tack för all upplysning ang jiggmodeller och inköpsställen. Har just nu beställt jigghuvuden av Ivar (hygglig kar), och i tillägg fått massor av tips. Har också fått tag på en kille i USA som sålde 20 Stormjiggar till mig (6 tums, 56 grams) för "bara 23 USD, skapligt pris måste jag säga. Han säljer också 9 tums Storm för drygt 6 USD, det är också ett pris som står sig.

Nu är det snart bara att ta båten ut för att söka rätt på bra och givande fiskeplatser ("bara", nåja, jag menar försöka). Spännande i varje fall.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
              6 svar
              1 230 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Öresundsfiske  
              Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
              6 svar
              556 visningar
              0 gillar