Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ljus nere i mörkret
Collapse
X
-
Ja, kan ljus locka till hugg så borde det vara effektivt. Jag hade en diskussion med svärfar om just den här typen av lockbete. Visade honom länken du lagt med.
Han är lite av en tankenisse o uppfinnare. Han hade för sig att han skulle experimentera med ngn form av tryckkänsligt material. en lysdiod som tändes när betet kom en bit under ytan.
Det skulle spara batteri o ge längre drifttid.
Exempelvis skulle man kunna bygga in dioden i en holografisk shad eller jigg. Jag tycker det lät riktigt spännande även om man kanske tappar den flashande effekten så borde ljuset i sig väcka nyfikenhet hos firrarna.
Visst låter det intressant?
Jag ska ligga på svärfar lite så får vi se om det blir något av det hela.
Uttern_Den gamle och navet
(han som e ute å cyklar)
-
Shad eller blinkers?
Ursprungligen postat av FlodebananBFT har liknande, marknasförs i Sverige av CWCAB och finns hos de flesta handlarna.
Det finns ju lysstavar att köpa på t ex fiskehuset. Hur fungerar de och hur gör man ett bra tackel med dem på?Den gamle och navet
(han som e ute å cyklar)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Uttern_Menar du shad med lysdiod i eller blinkersen i första trådinlägget.
Det finns ju lysstavar att köpa på t ex fiskehuset. Hur fungerar de och hur gör man ett bra tackel med dem på?
Blinkersen i första inlägget
Lystavar hittar du i varenda fiskebutik, bara att knäcka och skaka lite.sigpic
Kommentera
-
Vanligt vid fiske efter Swordfish är att sätta en stycke självlysande slang (alltså de man knäcker) på tafsen ca: 1-2 meter från betet. Detta sänks sedan ner DJUPT. Funkar bra.
Används även när man trollar efter swordfish under dygnets mörka timmar.
Bör funka bra även på annat fiske. Men kanske bäst om det riktas mot nattaktiva fiskar.
Mvh
Johan
Kommentera
-
Jag har rätt mycket erfarenhet av de batteridrivna. Beställde mina från http://www.halibut.net/ (passa på att köpa Hälleflundraboken också, den är makalöst bra, typ 360 sidor om teknik för flundrafiske).
De har för oss funkat både för flundra men framförallt helt sjukt bra för lubb. Vissa dagar har vi fått plocka bort dem för att undvika för mycket av havets ogräs. Drar inte så mycket ström heller. Jag vet dessutom att Fladen har dem i sitt sortiment nuförtiden.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiskespö - NorgeresaHar ett odelat Battle Cat V-twist för tungt vertikalfiske efter Mal i Sydeuropa. 2 meter och kastvikt...2 Foton
-
Kanal: Havsfiske - Utrustning
2025-01-22, 08:19 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av pehea, 2017-01-22, 21:42
|
7 svar
1 203 visningar
0 gillar