Jag funderar på vad jag skall lägga för lina på mina nya havsfiskeprylar. Har inte pysslat med havsfiske tidigare, men på allt annat har jag kört powerpro och varit nöjd med det. Skall jag köra vidare på det eller skall jag prova nått annat tex. penn dynabraid eller så?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Val av lina.
Collapse
X
-
Jag har använt Penns Dynabraid mycket och är nöjd med den, tål mycket slitage så den använder jag vid vrakfiske, och till pillemete använder jag whiplash pro, kan inte säga att den är bättre eller sämre än nån annan, har bara blivit så.Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
-
Oki, linan skall ligga på en shimano TLD 20 och spöt är ett 30 punds spö. Skall man ha en 30 punds lina eller skall man ta lite grövre kanske? har inte riktigt fattat varför man delar in spöt efter linans grovlek.
30 pund motsvarar väl runt 15-16kg?
Tänker bara på gäddfisket där jag alltid lägger på runt 150m av så grov lina som möjligt.
Jag skall ha detta till turfiske här på västkusten, och jag vet att det är "lite" grova grejor, men jag hoppas komma till nordnorge inom en överskådlig framtid.
Ursprungligen postat av WreckbenderJag har använt Penns Dynabraid mycket och är nöjd med den, tål mycket slitage så den använder jag vid vrakfiske, och till pillemete använder jag whiplash pro, kan inte säga att den är bättre eller sämre än nån annan, har bara blivit så./Berndtsson
Kommentera
-
Jo, men fiskar du i havet så är det ofta strömt och då är så tunn lina som möjligt bäst, för ju tjockare desto mer tar strömmen den och du får en stor båge på linan som gör att du känner botten sämre. På en TLD 20 skulle jag lägga på whiplash pro 0,21 det räcker till fisket här och i Norge.Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Jag lade PowerPro 0,28 på båda rullarna (Tekota 600 och Torium 20) inför Nordnorgeresan i somras. Det höll bra för torsk upp till 20 så nu ligger den linan på en tredje rulle också (en till Tekota) inför skreiresan till våren. Fast en TLD 20 rymmer ju en hel del 0,28 PP ...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av WachtelJag lade PowerPro 0,28 på båda rullarna (Tekota 600 och Torium 20) inför Nordnorgeresan i somras. Det höll bra för torsk upp till 20 så nu ligger den linan på en tredje rulle också (en till Tekota) inför skreiresan till våren. Fast en TLD 20 rymmer ju en hel del 0,28 PP ...Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiskespö - NorgeresaHar ett odelat Battle Cat V-twist för tungt vertikalfiske efter Mal i Sydeuropa. 2 meter och kastvikt...2 Foton
-
Kanal: Havsfiske - Utrustning
2025-01-22, 08:19 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av pehea, 2017-01-22, 21:42
|
7 svar
1 237 visningar
0 gillar