Jag har ca 30st,storlek 23cm (shaddar) brevid mig här på jobbet! o ca 10huvuden.. drog in dom i kategorin jigg!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Utrustningslista för Nordnorge
Collapse
X
-
En veckas havsfiske i Nordnorge!!!
Saker jag inte tog med och som saknades:
Mindre sänken,krok för fiske efter mindre plattisar (typ rödspätta)
Neoprenhandskar el annat som värmer händerna om det regnar
Fryspåsar, 3l
Ett litet bryne (gick iof att låna)
Räkor till bete
Saker som jag tog med som var överflödiga:
Stora jigghuvuden (400-500)
Även fast strömmarna var 2knop el mer (och att jag hade 0.32 flätlina) så räcker huvuden på 300g att få ner dom hyggligt rakt ner till djup på upp till 90m iaf.
Shaddar
Man behövde tydligen inte 30st
Pilkar
Släppte inte ner en enda pilk
Saker jag gjorde fel på som man inte behöver lära sig på egen hand:
Smörj in fejjan med solskyddsfaktor även fast du har skitlätt att bli brun hemma och även fast det är svart på himlen av moln. Jag var väldigt brun när jag kom upp dit och fick ändå blåsor på öronen.
Saker som ni antagligen inte behöver tänka på
Kolla slirbromsen så ni har den bra inställd... ofta! Tappade både på för lös och för hård (linan sket sig).
FISKEUTRUSTNING JAG HADE TILL RÖST
Havsfiskespö: 30lbs
Shimano Tekota med flätlina 300m
Reservrulle + spö (skippas då jag kan hyra för 500 om det pajjar)
1.0 mm nylontafsar
sejtackel
enkelkrokar
trekrokar
cirkelkrok
beteslås
jiggar 100-400g
pilkar 300-500g
sänken 300-500g
spöbälte
KLÄDER
underställ
flytoverall
shorts
strumpor
fillingar
tshirts
bekväma brallor
fiskebrallor
tjocktröja
mössa
jacka
tjocka strumpor
stövlar
ÖVRIGT
solskyddsfaktor
filekniv
sax
tång
vattenflaska
kamera
laddare till mobil och kamera alt extra batterier
handkräm
handduk (att ha vid midjan att torka av sig på titt som tätt)
solbrillor (jag glömde men hade tur med vädret)
Hoppas mågon kan dra nytta av denna!
Lycka till med packningsvikten!
Kommentera
-
Bra där!
Spridarbommar hade jag med 2st av. Kanon att tackla sej med för stortorsken el helleflundrafiske!
Jag klämmer in silltackel också då det är bra o plocka upp småsej med för mete!
edit:
hehe
nu såg jag att jag skrivit in spridarbom på 2 ställen.
Listan högst upp är bra att utgå ifrån!Senast ändrad av JohnH; 2006-08-04, 12:04.
Kommentera
-
Jag har nu alltså varit där en vecka och fått LITE erfarenhet..men alltså bara en jäkla vecka. Flax hade vi med vädret så det finns säkert grejer jag glömt för annat väder, fiskar, händelser. Om det skiter sig där uppe för er så finns det säkert någon vänlig skäl som kan hjälpa/sälja/låna ut för ett trevligt fiske.
Glöm inte godispåsarna!!!
Bara att kompletera om ni saknar någe viktigt i listan!!
Kommentera
-
Det absolut viktigaste att ha med sig till Norge är en fet salva till händerna då det salta vattnet tär och torkar ut händerna nått enormt. Vi använde oss av "kveitesalvan" Helosan men Idomin och andra feta/dryga salvor funkar lika bra. Helosan har antiseptiska egenskaper vilket är bra för alla småsår man får vid avkrokning och tackling. Det låter kanske fånigt men tro mig det är guld värt efter ett 15 timmars fiskepass.[FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]
Kommentera
-
själv skulle jag ha med en uppsättning lite lättare grejor typ gäddfiskeprylar jerkbaitspö är helt underbart att fiska med i havet skitfint att använda vid tex jiggfiske men använd inte din lilla vanliga jerkrulle utan nånting i 6000-7000 storlek.
Kommentera
-
Hur gick det att lossa kroken?
Ursprungligen postat av JohnHKompleteras med...
Det som ska fiskas för min del är i första hand:
Sej
Torsk
Hälleflundra
Havskatt
Dessutom, man slipper att förlora tid med att stå och fippla med en löjlig tång som plötsligt är alldeles för kort och som dagen efter har rostat.
En riktig kroklossare har hölster för att sitta i bältet och tillsammans med ett lädersnöre runt ena låret.
Ang. fiske efter Hälleflundra: vad gör du när du fått den stora till att bita? Väl uppe vid båtkanten använder du en liten harpun eller en specialgjord huggkrok. Att ta ombord en levande (som du trodde var trött) Hälleflundra kan vara rent ut sagt farligt i en mindre bå, därför, läs denne link innan det biter på: http://www.halibut.net/how-to-handle-halibut.htm
annars.........Skitt fiske FlodströmSenast ändrad av Flodström; 2007-01-25, 13:58.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
|
6 svar
1 224 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-04-16, 19:05 | ||
Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13