Ursprungligen postat av Usling
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Haspelkit för tungt Sejfiske - utrustningstips sökes
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Usling Visa inläggTänkte skoja till det lite och skaffa ett Sej-kit av haspelmodell. Den rulle jag för tillfället sneglar på är Penn Battle II 6000. Letar efter ett spö för max 1500-1600 spänn, ska vara 6-7 fot och kunna hantera pilkar/jiggar upp till c:a 350-400 gram på ett vettigt sätt. Om nån vet huruvida Penn Battle II 6000 lämpar sig för detta eller ej så tas sådan information tacksamt emot.
Jag har fiskat Sej i Norge många år, men aldrig sett några 15-kilos Sejar som Bertil "Sot" Eriksson brukar få..
Min största Sej ligger under 10 kilo....
Haspelrulle är bra vid kastfiske efter småsej, men gäller det större Sej rekommenderar jag multirulle...
Old Firehand
(Leif Engström)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Tomas;
Jag har fiskat Sej i Norge många år, men aldrig sett några 15-kilos Sejar som Bertil "Sot" Eriksson brukar få..
Haspelrulle är bra vid kastfiske efter småsej, men gäller det större Sej rekommenderar jag multirulle...
Old Firehand
(Leif Engström)All you need is Lubb.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Usling Visa inläggTänkte skoja till det lite och skaffa ett Sej-kit av haspelmodell. Den rulle jag för tillfället sneglar på är Penn Battle II 6000. Letar efter ett spö för max 1500-1600 spänn, ska vara 6-7 fot och kunna hantera pilkar/jiggar upp till c:a 350-400 gram på ett vettigt sätt. Om nån vet huruvida Penn Battle II 6000 lämpar sig för detta eller ej så tas sådan information tacksamt emot.
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Tomas;
Old Firehand
(Leif Engström)Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...
Kommentera
-
Polaren jag ska till vaeröy med i sommar vill åka till tropiskerna nästa vinter och han tänkte nöja sig med att köpa ett set med tunga havsfiskeprylar så det ska hålla för båda GT och flundra.
Blev en Crony Aggress Popping 7,9ft PE: 6-8 för 850kr på El-ge och en Penn Slammer III 7500 för ca 1600kr.
Kort sagt ett billigt kalas som ska funka bra på GT/Tonfisk etc enligt google/youtube.
Troligtvis mer än tillräckligt för Norge (tungt samt 22,6kg broms) men återkommer med en recension av upplevelsen.Senast ändrad av ENorden; 2018-04-23, 09:47.
Kommentera
-
Det blev en Okuma Azores 8000. Tänkte först köpa 6500-modellen men såg att de skiljde bara 22 gram i vikt enligt specifikationerna, och det är en tur till Åndalsnes inplanerad efter midsommar och där lär det behövas rejält med lina på spolen om man ska riktigt djupt och jaga konstiga arter, vilket aldrig är fel.
Ska dock bli spännande att se hur lång tid det tar innan jag vänjer mig med en haspelrulle som saknar både "backfunktion"(vet inte vad det formella namnet är, men jag menar spaken man vrider på om man behöver få ut en pjött lina lite smidigt) + att bygeln måste fällas igen manuellt. Men jag tänker mig att ju färre funktioner och finesser, desto färre grejer som kan gå sönt.
I spöväg blev det Daiwa Seahunter Z Pilk 7 fot 6 tum 200-500 gram.
Jag hoppas att det blir ett schysst universalkit för Sej, Torsk, Kveite och annat. Jag har svårt att komma överens med multirullar utan linspridare och har hört talas om att linspridare kan bli ett bekymmer om nån riktigt elak firre kliver på. Så kanske att haspelrulle av större sort är vad jag ska ha vid eventuella Kveiteturer norröver.All you need is Lubb.
Kommentera
-
Polaren var väldigt nöjd med Penn Slammer III (samt även spöet) för havsfisket.
Även riktat flundra med precisa släpp och pill med specifikt långa lyft över botten gick bra.
Här är ett av de elakare huggen (ingen jättefisk men bra rusning):
Kommentera
-
Jag harven Penn slammer III 4500 och en 6500 och detta är kanonrullar och klarar både flundra och sej med sina starka och mjuka bromsar, 4500-modellen har lite klen linkapacitet vilket skulle kunna bli ett problem, kört med haspelrullar i Norge ett antal årnoch tycker det är skönare att fiska med om man inte behöver gå ner allt för djupt.
Spöt jag använt mest är Savage gears jig stick 3-600g men inte riktigt kompis med det, tycker det känns lite väl svampigt även till skillnad mot dom jig sticks 20-40lbs som vi har till multirullarna så ett nytt spö skulle jag vilja ha.
Vet inte varför man anser att multirulle skulle vara bättre här i tråden, du har möjlighet till bättre bromsar på haspelrullarna och man fiskar GT och andra tröga havsfiskar med haspel i andra delar av världen.
Det jag kan tycka är en nackdel när man sitter ner i en mindre båt är att man kan slå i rullen mot relingen lättare men drt är en vanesak, inte värre än att lära sig fiska utan linspridare på multirullarna....Senast ändrad av Kirshim; 2018-08-18, 03:09.
Kommentera
-
Återupplivar denna tråd då jag fick lite erfarenheter i Åndalsnes i somras.
Resumé; det blev som sagt var en Okuma Azores 8000 och ett 7ft 6" Daiwa Seahunter Z-pilk 200-500 gram. Särskilt mycket till drillad fisk på grejerna blev det inte, då jag allt som oftast använde multisetet som visade sig hantera tunga sänken och pilkar bättre än tidigare nämnda haspelset. Och på de djup vi fiskade(allt som oftast 100-170 meter) behövdes tunga grejer. Haspelsetet visade sig vara rätt jobbigt att jobba med när vikten på pilken närmade sig 300 gram. Om det har med spöt att göra eller att det av någon anledning generellt är tyngre att syssla med denna typ av fiske med haspelutstyr har jag inte svaret på. Men en fråga är om ett kortare och styvare haspelspö skulle göra 300 grams pilkarna lättare att jobba med och kanske rentav 400 grams pilkarna möjliga att jobba med.
Givetvis har jag börjat snegla efter ett nytt haspelspö till Okuma Azores'n. Kanske är detta vad jag letar efter?
1 fot(dvs 30,48cm) kortare än mitt gamla. Klassat till 20/40lbs. Nu är ju lbs klassningen knepig att bedöma, men när det gäller multi har jag tyckt att de 7 fotare med 20-30lbs klassning jag har använt har hanterat tyngder upp till 500 gram utan problem, även om 400g eller lättare kanske är att föredra.All you need is Lubb.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiskespö - NorgeresaHar ett odelat Battle Cat V-twist för tungt vertikalfiske efter Mal i Sydeuropa. 2 meter och kastvikt...2 Foton
-
Kanal: Havsfiske - Utrustning
2025-01-22, 08:19 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av pehea, 2017-01-22, 21:42
|
7 svar
1 237 visningar
0 gillar