Tyrnos vs Fathom - midprice 2-speed - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyrnos vs Fathom - midprice 2-speed

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tyrnos vs Fathom - midprice 2-speed

Hej,

Letar en allround-rulle till havsfiske (främst i Norge). Med Norge betyder det torsk, sej och hälle (även stor), dvs främst inga jättedjup även om det är kul att kunna göra något försök på djupt (men det är inte viktigaste).

Speedjgging etc är kul så vill gärna kunna arbeta med en hög utväxling.

Efter att ha kollat runt ett tag hitta jag 2 rullar jag kan få loss för mellan 2-2.6 tkr som verkar bäst för mitt syfte.

Shimano Tyrnos 2-speed, 30lbs
    Penn Fathom 2-speed 25lbs

Båda har leverdrag (ett kriterie) med 15kg styrka, två utväxlingar, tillverkare med kvalitetsrykte, tillräcklig linkapacitet, rejäla vevar,

Tyrnos är någon hundring dyrare men överkomligt om den är bättre.
    Är det någon som kan ge erfarenhet gällande rullarna (eller vill skjuta ett sidoskott för något annat ni tror på)?

Okuma har ju några fina rullar som passar dina kriterier med.

Kommentera

Pappa köpte en Fathom 25 åt sig och själv köpte jag en Okuma Andros 5II. Måste säga att jag är grymt imponerad av Fathomen, känns riktigt skön att veva och spakbromsen är lättanvänd även om du vill gå in på Sunset-läget. En stor fördel med den är linkapaciteten och den starka bromsen (15kg). I överlag så är Fathomen riktigt trevlig och verkligen prisvärd.

Androsen är lite mindre i formatet och väger 111g mindre än Fathomen. Den har något svagare broms också (11kg) och den rymmer mest troligt inte lika mycket lina (inte räknat men gissar bara baserat på storleken på spolen, jag fick på ca 160-170m 0,35mm Daiwa J-Braid X8) Vevknoppen som sitter på den är den skönaste jag kännt på men det är mycket smaksak o handstorlek. Känslan när man vevar är svårslagen, det går riktigt mjukt och tyst, Fathomen är i jämförelse lite "skrapigare".En stor fördel med den är att den är lätt att ta isär ifall du skulle behöva föra det. Spakbromsen går lätt att ställa in men justerar du ratten ganska hårt (tror det är trycket på spolen men kan ha fel) så kan det bli väldigt svårt att maxa spakbromsen. Det kompakta formatet gör att det blir betydligt bekvämare att hålla i, du kan hålla den på samma sätt som en multirulle medans du vevar eller pilkar. Fathomens utformning gör att det blir lite svårare att göra sä men det handlar ju lite om handstorlek också.

Om jag skulle välja igen efter att ha kännt riktigr nogrannt o monterat rullarna på spön o testvevat lite så skulle jag nog köra på Fathomen. Den känns helt enkelt lite mera välgjord och robust än Androsen. Bägge rullarna är fenomenala och riktigt prisvärda.

Om du undrar över något annat angående rullarna så är det bara att fråga på

Kommentera

Tack för ett bra svar!

Androsen är fin helt klart, dock betalar jag som jag kan hitta ca 800kr mer för den.
        Blev nog mer övertygad åt min Fathom-idé.

Kan du komma ihåg hur mycket flätlina den tog?
        Står i valet mellan 0,35-0,40 och vill få på iaf 200meter (så man kan fortsätta efter några bottennapp som iaf jag brukar få) men med så stark lina jag kan ta.

Kommentera

Hej
          Vilken storlek av Tyrnos resp Fathom är det du kikar på?

Kommentera

Du blir nog mera nöjd med en sån så jag tycker att du ska köra på en Fathom.

Kommer inte ihåg exakt men tror att vi gick igenom 25 färger på J-Braid multicolor vilket blir ~250meter. Går du på Olssonsfiske o kollar så skriver dom hur mycket lina dom har lyckats lägga på rullen. http://www.olssonsfiske.se/fiskereds...r-drag-25-ld-2

Det ser lite konstigt ut men tror dom har lagt upp linkapaciteten på modellerna i storleksordning: 15, 25 och 30.

Så som du ser skriver dom också 250 meter men smartast är nog att skriva till dom på Facebook, mail eller så ringer du o kollar.

Kommentera

Andros finns i en äldre och nyare modell, där jag absolut hade valt den nyare som jag tror heter A på slutet, dvs 5IIA. Mig veterligen bör en Andros i stl 5 rymma minst 400m ~0,30mm flätlina. Under 200m på en rulle vid havsfiske i Norge hade jag aldrig valt att fiska med, oavsett märke/modell. Kliver det på en bättre kveite när du har 50-80m lina ut, båten som driver i ström/vind och flundran som gör en skaplig rusning så har du ingen lina kvar.

Ursprungligen postat av ENorden Visa inlägg
              Tack för ett bra svar!

Androsen är fin helt klart, dock betalar jag som jag kan hitta ca 800kr mer för den.
              Blev nog mer övertygad åt min Fathom-idé.

Kan du komma ihåg hur mycket flätlina den tog?
              Står i valet mellan 0,35-0,40 och vill få på iaf 200meter (så man kan fortsätta efter några bottennapp som iaf jag brukar få) men med så stark lina jag kan ta.

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
                Mig veterligen bör en Andros i stl 5 rymma minst 400m ~0,30mm flätlina.
                Tjena Richard. Du o jag pratade ju om androsen tidigare. Hursomhelst så köpte jag en 5a och det gick bara på ca 160-170m 0,35 J-Braid. Vet inte vad dom har hållit på med när dom skrev 570m 0,32mm på deras sida. Är ju inte ovanligt att tillverkare tar i men det var lite extremt. Tror jag ska byta till 0,28 istället för att undvika just det där du sa om rusningar och strömmar, känns inte stabilt att bara ha 70m extra när man har nått botten på 100m

Kommentera

Storlek 25 Fathom och Storlek 30 Tyrnos i enligt trådstart.

Håller med om linkapaciteten, därför jag vill ha 200m+.
                  I enlighet med vad Simon sa så är linkapacitesangivelserna inte trovärdiga gällande flätlina.

Kommentera

Tyrnos 30 är en jätterulle så den skulle jag inte välja. Den väger över 1,1kg och rymmer säkert 750-900m 50lb flätlina. Även Tyrnos 16 är för stor/mer än tillräckligt stor för det fiske du beskriver.
                    Angående Andros 5 och linkapacitet kan man se i denna tråd att de spolar rullen med ca 400Y 50lb flätlina. 50lb flätlina är ca 0,32-0,36 beroende på. http://alantani.com/index.php?topic=1804.0
                    Något jag noterade när jag spolade en av mina rullar förut är att 40lb J-Braid X8 byggde lika mycket som 55lb Daiwa Saltiga Boat Braid, dvs jag fick på ca 410m lina av båda, trots att jag hade räknat att få på mera av 40lb J-Braid x8. Är det möjligt att.

Penn Fathom FTH25NLD2 http://www.pennfishing.com/on/demand...FRPN=FTH25NLD2 verkar som en lagom storlek för det mesta Norgefiske. Vikten verkar ligga på ~560g vilket är trevligt. Dock tycker jag personligen att den lägre utväxlingen är för låg. 5.5:1 / 2.7:1. Tex Shimano Talica II 8/10 har 6:1/4:1 vilket enligt mig är mera gångbart.

Okuma Andros 5IIA https://www.youtube.com/watch?v=TK0j6P_KYaE
                    Enligt JANDH i videon rymmer den 400Y 65lb braid. ENligt Okumas hemsida rymmer den 0.37mm/400 (~0,36 kan vara 65lb med lite bättre flätlinor). Med det sagt borde man få på minst 300m 0,36mm om vi antar att man överdrivit i specen. VIktigt då såklart att man hittar en lina som håller angiven spec. Andros 5IIA har användbar utväxling både hög/låg (6.4:1 & 3.8:1). Sen finns det Andros 12 (vanlig och narrow). Någon av dessa kanske också kan vara ett alternativ. Dock tycker jag att den lägsta utväxlingen är lite låg 6.4:1 & 2.1:1.

Notera att jag inte fiskat med någon av dessa rullar utan bara är självutnämnd expert baserat på Internetresearch

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 228 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    554 visningar
                    0 gillar