Vad fiskar ni havsöringen med? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad fiskar ni havsöringen med?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad fiskar ni havsöringen med?

Halloj.

Nu på lördag är det dags för oss på västkusten att få fiska lite hs, blir första gången för mig och är riktigt taggad nu.

Fått en del tips om drag, att man ska köra skeddrag och kustwobblers och så. Men hur är det med jerkbaits och andra beten?
    Vilken storlek isf så man hålla sig inom på betet?

Mvh.

Truttan 11cm på dittdrag.se och liknande beten gärna i gröna färger. Östkusten dock och främst höst. Vår nog mer skrikiga färger. Skitfiske.
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Jag använder framförallt tålamod och frusna fingrar....

Kommentera

Brukar ge sig själv, om du får mycket skit på kroken, fastnar i botten kör du för tunga drag och far draget med strömmen onödigt fort är det för lätt.

Beten 20-30 gr brukar va lagom...

Som nämnts tidigare är tålamod en förutsättning för Hö fiske utan det kan du lika bra stanna hemma..
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-03-29, 21:14.

Kommentera

Jag tror på små plastskeddrag/kustwobbler som sjunker sakta i spinnstoppen runt 6-9 cm/upp till 18g. Skrikiga färger sägs vara bäst när det är kallt i vattnet. Grunda vikar där vinden ligger på och värmer upp. Kör med en fluga som upphängare, det brukar leverera att visa 2 alternativ för HÖ, men byt gärna 3kroken mot en enkel på skeden då öringen är rätt vild och kan slunga draget och kroka sig själv om den tar flugan. Själv tänkte jag även prova lite snabb bottombouncing med gulp borstmask

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Brukar ge sig själv, om du får mycket skit på kroken, fastnar i botten kör du för tunga drag och far draget med strömmen onödigt fort är det för lätt.

Som nämnts tidigare är tålamod en förutsättning för Hö fiske utan det kan du lika bra stanna hemma..
            Ursprungligen postat av Cruze Visa inlägg
            Jag tror på små plastskeddrag/kustwobbler som sjunker sakta i spinnstoppen runt 6-9 cm/upp till 18g. Skrikiga färger sägs vara bäst när det är kallt i vattnet. Grunda vikar där vinden ligger på och värmer upp. Kör med en fluga som upphängare, det brukar leverera att visa 2 alternativ för HÖ, men byt gärna 3kroken mot en enkel på skeden då öringen är rätt vild och kan slunga draget och kroka sig själv om den tar flugan. Själv tänkte jag även prova lite snabb bottombouncing med gulp borstmask
            Låter helt rätt! Jag har investerat några hundra i en massa olika skumma Gulp och Powerbait gummin med smak o doft till abborrfisket. (Hundarna vill käka upp gummit i alla fall)
            Ska bli spännande o se om det kan ge något? Tänkte kombinera med fluga o lite flash o prova på HÖ också.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

Där jag har fiskat på västkusten passar det bättre med 12-22 ungefär. Ofta grunt på ställena.
              Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Toby specifikt or/copper glitter är absoluta ledaren gällande fångad fisk hos oss på hälsingekusten, tror nog den funkar på västkusten med men lite annan betesfisk så man vet ju aldrig

Kommentera

Ursprungligen postat av Knug87 Visa inlägg
                  Toby specifikt or/copper glitter är absoluta ledaren gällande fångad fisk hos oss på hälsingekusten, tror nog den funkar på västkusten med men lite annan betesfisk så man vet ju aldrig
                  Toby är bra här också. Klassiker på västkusten är också Viking herring. Vicke är också fin. Båda dessa finns kopior av på biltema.
                  Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av drakelito Visa inlägg
                    Halloj.

Nu på lördag är det dags för oss på västkusten att få fiska lite hs, blir första gången för mig och är riktigt taggad nu.

Fått en del tips om drag, att man ska köra skeddrag och kustwobblers och så. Men hur är det med jerkbaits och andra beten?

Mvh.
                    Hej Niklas;

Kastar du efter Havsöring på Västkusten runt Göteborg sker ofta vårfisket på grunda vatten....

Här fungerar bäriga skeddrag, kustwobbler och vanliga wobbler utmärkt. I soligt väder hugger Havsöringen gärna på silver och blå/silver. I mulet väder brukar mörka och murriga färger locka till hugg...

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 225 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    547 visningar
                    0 gillar