stingermaterial för kveite - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

stingermaterial för kveite

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• stingermaterial för kveite

Spontanköpte savage gear Big Fish 1mm 128 kg idag för att göra stingers till norge. Men ser också att grabbarna på mieko använder 2mm... Är det för att dom råkade ha det hemma eller för att det är det enda som håller? Kommer flundrorna att gnaga sönder mina 1mm stingers?
    Och när ämnet redan är uppe: ser nästan aldrig att nån använder wire till tafsar och stingers längre. Finns nån rationell förklaring typ att de kinkar eller rostar?

Hej
    Jag har också SG HD16 material 1mm. Inte hunnit testa det än dock då jag även har massa annat material, mestadels från YGK. De flesta stingermaterial i kevlar runt 200lb bör klara hälletänder utan problem. Som vanligt får du kolla efter varje fisk om det finns skador.
    SG färdiga stingertackel som bör använda sig av liknande/samma material har jag fångat flera hälle på.

Kommentera

Förresten, var har du sett/hört att Mieko kör med 2mm? Vet du även vilket material?
      Mvh Richard

Kommentera

Såg något klipp där s-o eller kristian går igenom lite ringning av jiggar, och tror dom sa att dom använder 2mm. Har hittat 1,5 o 2mm på nätet utomlands men till andra användningar.

Kommentera

En kanske löjlig fråga men skulle detta duga?

(Edit: Den dagen länken inte funkar så är det alltså - High Quality 100ft 250 lb Braided Kevlar Line).

Jag har köpt en omgång för att tillverka "assist hooks" till torskfisket då jag vill testa detta som ett skonsammare alternativ till trekrok. Nu när det är fångstbegränsning så vill jag helst återutsätta fisk i bra skick.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-05-08, 23:46.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag använder stålwire 1.5 mm från biltema och clamps. Vanlig stinger över kroken på ryggen på jiggen och en hård gummikula. Du kan även dra på lite krympslang om du vill ha nån färg. Billigt och bra och ingen tappad fisk för mig iaf.

Kommentera

Använder fluorocarbon 0,9 mm till stingers, samma till leader/taffs till tyngre setup.

På lättare haspel setup kör jag 0,7 mm fluoro som leader.

Ingen risk kveiten gnager av de.
              www.halibutkingadventures.com

Kommentera

Vi ska fiska hälleflundra i sommar. Har hört att flourcarbon 1.2 till 1.5mm ska vara bra att köra med.
                www.kamikazefishing.blogspot.com

Kommentera

Hej,

1,2-1,5 mm låter väl tjockt. Ju tjockare lina ju svårare att få knutarna att hålla ihop, är iallafall min erfarenhet. Rekommenderar 0,7-1,0 mm.

Tål att sägas att jag än sålänge inte lyckats få på någon hälleflundra men flertalet fina torskar och sejar. Ska också upp i mitten juni och göra nytt försök att få känna på lite kveite

Mvh Pontus

Kommentera

Jag och alla som jag fiskat med i Norge har kört med vad jag har för mig är planerboardlina.
                    Ser ut som en orange mjuk tjock spunnen flätlina.
                    Jag har fiskat den så den är helt fransig, håller hur länge som helst.
                    Enkel att knyta.

Kanske denna?
                    Woodstock PBLina 200lb/Orange En flätad dacronlina med liten töjhet och tar inte åt sig vatten så lätt. Välkänd planerboar
                    Senast ändrad av Bowen; 2018-01-04, 18:33.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 222 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    537 visningar
                    0 gillar