Tips på norgerullar med linspridare, max 2 lax. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på norgerullar med linspridare, max 2 lax.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på norgerullar med linspridare, max 2 lax.

Unnade mig en för min ekonomi lite dyrare rulle förra våren(Penn Squall 40LDLH, vänstervevad, spakbroms)för Norgefisket men även fast det är en rulle som fått bra omdömen, från en välrenommerad tillverkare, så passade den inte riktigt mina personliga preferenser visade det sig(vänstervevat för tunga pilkar och jiggar var tydligen bättre i teorin än praktiskt ergonomiskt för undertecknad). Sen lyckades jag aldrig riktigt få till en vettig påspolning av linan på en rulle utan linspridare. Nu funderar jag på att sälja den rullen och skaffa en annan.

Den ska ha veven på höger sida(lär inte vara några problem att hitta )och linspridare. Linräknare är ett plus i kanten men inget måste.
    Använder beten upp till 500-600 gram.

Vilka är "bäst"(inom citationstecken eftersom vad som är "bäst" delvis kan bero på personliga preferenser), för 2000 kronor eller mindre?

Har sneglat på;
    Penn Squall Level Wind 30
    Penn Warfare 30LW
    Penn Fathom 40 Level Wind
    Shimano Tekota 600LC
    Okuma Cold Water 303D
    Okuma Clarion 304 Line Counter
    All you need is Lubb.

Linspridare på en snelle for tung pilking er å be om problemer. Uansett merke og modell, de ryker. Dropp den ideen og se på sneller uten.
    Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Linspridare på en snelle for tung pilking er å be om problemer. Uansett merke og modell, de ryker. Dropp den ideen og se på sneller uten.
      Tackar för synnerligen viktig information inför en större investering. Om du har tid/ork/lust får du gärna berätta om vilka problem som linspridare kan ge. Att det är det gamla klassiska "en till del som kan gå sönder" är rätt uppenbart, men utöver det?
      All you need is Lubb.

Kommentera

Penn Fathom LW eller Daiwa Saltist LW skulle jag satsa på om du ska ha linspridare. Jag har fiskat med båda utan problem. Generellt föredrar jag en lite "lägre" utväxling vid havsfiske då det är så mycket enklare att veva upp då från stora djup. Många förespråkare 6-7:1 vid havsfiske för att det ska gå så snabbt att veva upp, jag håller inte med. Tvärtom går det i längden snabbare med 4,5-5:1 då du inte blir lika trött och får mera kraft.
        Har landat flundra på 180+cm på en Shimano Tekota 600LC utan problem, men Saltist och Framförallt Fathom är kraftigare byggda och borde klara av uppgiften bättre.

Nuförtiden kör jag endast spakbromsat utan linspridare. Jag använder Maxel Oceanmax 06 och 08 vänstervevade (båda med 4,5:1) som är helgrymma rullar, och så har jag en Shimano Talica 8II som också är fin och som jag bara kör på lågväxeln (innan har jag även haft Avet, Accurate och Release/Truth reels, men Maxel är bättre)
        Senast ändrad av RichardR; 2017-01-18, 23:55.

Kommentera

Snellene er rett og slett ikke dimensjonert for at du skal vippe en halv kilo opp og ned. Jeg har Tekota LC i både 300,500 og 600 og bruker de gjerne men da til lettere fiske. Typiske problemer er at giret, dvs tannhjulet som driver den lille stangen som sprederen igjen drives av, går i stykker. Absolutt mulig å reparere, men unødvendig. Det er dessuten kjedelig om dette skjer midt i Norgesreisen din. Å fiske videre med en snelle hvor sprederen har låst seg er i praksis ikke et alternativ. Nødløsningen blir å demontere hele greia i båten, så sørg for å ha med verktøy. Tekota finnes forøvrig i en versjon uten spreder og teller hvis jeg husker riktig?

Som Richard ville jeg sett på sneller uten spreder, og gjerne med spakbrems. En Talica står på ønskelisten min for kveite etc. Til det dypere fisket hvor man både bruker mye vekt og skal ha flere hundre meter sene bruker jeg en Tiagra men den blir for tung til å stå å jigge eller pilke med en hel dag.

En helt annen ting er bremsekraft. Tekota har i mine øyne for lite bremsekraft for fiske etter kveite og sei. Kampen med fisken blir unødvendig lang, og praktiserer man fang og slipp (C&R) bør man sørge for at kampen blir så kort som mulig.
          Senast ändrad av Team Colibri; 2017-01-19, 07:20.
          Team Colibri

Kommentera

Hej Tomas! Är den årliga vårresan i antågande? Jag har inte djup erfarenhet att backa upp några råd, och inget om rullarna du listar. Men jag fick själv rådet att titta på "moderna" rullar utan spridare och i kompaktare storlekar. T.ex. en Torium i 16 strl är ganska smal mellan spolgavlarna vilket gör det lättare att styra linan jämnt över spolen. Den har samtidigt mer än tillräckligt med linkapacitet för mina behov. Bromskraft kan jag inte bedöma men den är angiven till 11 kg. Att rullen väger runt halvkilot utan lina är också ett plus för mig. Den relativt höga utväxlingen gör den kanske mindre lämplig för fiske på stora djup med tunga pilkar.

Kommentera

Ursprungligen postat av pehea Visa inlägg
              Hej Tomas! Är den årliga vårresan i antågande? Jag har inte djup erfarenhet att backa upp några råd, och inget om rullarna du listar. Men jag fick själv rådet att titta på "moderna" rullar utan spridare och i kompaktare storlekar. T.ex. en Torium i 16 strl är ganska smal mellan spolgavlarna vilket gör det lättare att styra linan jämnt över spolen. Den har samtidigt mer än tillräckligt med linkapacitet för mina behov. Bromskraft kan jag inte bedöma men den är angiven till 11 kg. Att rullen väger runt halvkilot utan lina är också ett plus för mig. Den relativt höga utväxlingen gör den kanske mindre lämplig för fiske på stora djup med tunga pilkar.
              Just i år blir det dessvärre ingen Norgetur, jag börjar helt enkelt fnula på rulle i god tid så jag kan maximera antalet sömnlösa nätter då jag bara måste upp ur sängen för att ställa ännu en fråga på fiskesnack

Kanske är en tvåväxlad linspridarlös rackare med litet avstånd mellan spolgavlarna nåt jag ska glåma på.
              All you need is Lubb.

Kommentera

Jag kör truth reels small game och big game, dom är jag sjukt nöjd med! Grym kvalite och livstidsgaranti!
                Jag tyckte min vev var sådär så jag maila dom och fråga om dom hade någon annan variant och dom skickade två nya bara för att vara säker fick dom efter en vecka från usa gratis.
                Small game costar 249 dollar och big 349
                Har även accurate men tycker truth reels håller minst lika bra kvalla
                Å en Rova

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                6 svar
                1 232 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Öresundsfiske  
                Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                6 svar
                558 visningar
                0 gillar