Hjälp med båt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med båt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med båt!

Tjenare!

Har i många år funderat på att köpa en båt. Nu när man börjat jobba finns plötsligt pengarna där och drömmen kan bli verklighet. Nu är det så att mina kunskaper om båtar är mycket begränsad och även om jag läser på känns det inte helt säker att lägga c:a 100 000 kr på något man inte känner väl till. Därför behöver jag nu hjälp. Pga bröllop kommer båten inte att köpas in i år men det blir med största sannolikhet till nästa vinter eller vår.

Båten skall användas till framför allt fiske, dykning och bad i öresund. Det skall finnas möjlighet för minst 2 pers att sova i båten och den bör vara relativt lättskött.

Jag hittade denna båt på blocket och undrar helt enkelt om det skulle vara ett bra köp eller ej.

Mycket tacksam för alla tips och tankar från personer med kunskap i ämnet.

Tack på förhand!

Alternativt en sådan här:

Kommentera

Jag skulle varmt rekommendera dig en flipperbåt, bra i sjön, lättskötta och pålitliga. Har haft ett par flipperbåtar (samt har) i familjen och samtliga har varit väldigt bra. Motorn är de svårt och säga något om utan att titta och ha kunskap men, är ny + bra märke och 4takt så bör nog vara helt ok.

Lycka till och hoppas du hittar något.

Kommentera

Undvik alltid Ryds båtar. Inte roddbåtar, men större planande modeller. Fick ett mejl av en lirare om just Ryds dåliga goodwill att reparera när dom som oftast spricker i botten. Båten var bara några år gammal. Dom ville inte ta sitt ansvar. Är inget nytt. Händer hela tiden. Så se upp. Har föresten en annan kompis där den spruckit under. Var på ett varv och reparerades. Kostade multum. Och det var bara en 430 modell.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Hörs mycket intressant. Då är det kanske därför det finns så många rydsbåtar på blocket. Tror jag hört det tidigare men de ser så "fina" ut på bilderna så jag kanske har förträngt det. Okej då skall det sökas efter en flipper. Finns det fler bra märken i den här båtklassen?

Tack för svaren!!

Kommentera

Hur är utternbåtarna. Fått en förfrågan angående en uttern 590 camping.

Ha det!

Kommentera

Jag hade en Ryds500HT och den var inte bra.
              Rank, ett jäkla klängande kring skarndäck för att komma in i den och akterspegeln sprack.
              Sålde och köpte en ny Finnmaster 4900clx med 60hk fyrtaktare... Kanonbåt för både fiske och utflykter (Men inget tak)

Skulle inte rekommendera HT båt i 5meterklassen, de är små och klumpiga att spinnfiska från.
              Jag övernattade aldrig i min HT trots att det var tanken... Jag röstar på 5meters styrpulpetsbåt som allroundare för skärgårdsutflykter och fiske, klart mångsidig och användbar båt.

Kommentera

Jag skulle rekomedera dej att köpa en större HT-båt än 5 meters, så Flippern 570 är ett bättre val. Gjorde själv fel val när jag köpte båt, ångrar mig nu skulle köpt en lite större båt. Men en HT-båt är perfekt här nere i Skåne för fiske antingen i Öresund eller Hanöbukten, den både läar och slår undan sjön när det blåser upp. Sjön är svårare här nere än i skärgården, vilket många stockholmare upptäcker när de kommer med sina badkar och skall fiska i Hanöbukten.
                Tumlaren
                trolling är livet

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                6 svar
                1 230 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Öresundsfiske  
                Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                6 svar
                556 visningar
                0 gillar