Krokstorlek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krokstorlek

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Oj.. fast med så tunn flätlina kanske man tar sig ner till botten.

Har tidigare bara kört med lånegrejer och har då med en 200g ibland knappt nått botten även fast strömmen varit rätt ok.

vad är det för kastvikter på det spöet? kollade på hemsidan och där stod det 1/8-3/8 oz och det är ju 3-10 gram enligt google calculator och det stämmer ju knappast.

Kommentera

Så här är det:

* Gummimacken eller bläckfisken ska fästas i övre ringen precis som Oringen säger. Stor fisk drar sönder ett beteslås med en upphängare i. Förresten ska man aldrig använda ett beteslås om man är ute efter stor fisk. Det spelar ingen roll hur kraftigt det är. Stora torskar gör grymma ryck med huvudet som demolerar de flesta beteslås. Använd ett lekande i storlek 3/0 om du vill ha 10-kilos. Efter många +10 torskar så vet jag vad jag pratar om

* Jag har övergett gummimacken för en bläckfiskupphängare på tafs. Den är mycket effektivare. Man fäster först ytterligare en kraftig ring i pilkens övre ring. Sedan tar man en 3/0 lekande och en 5/0-6/0 trekrok och en bläckfisk modell större. Skär av huvudtopppen på bläckfisken så att de kan trä på den på trekroken. Trä på den bakvänt, alltså med armarna uppåt mot öglan i kroken. Sedan binder du ihop kroken med bläckfisken och lekandet med 1mm nylon. Det ska vara 5-8cm mellan krok och lekande. Trä sedan din lilla tafs i den övre av pilkens ringar. Klart! Den är grymt effektiv!

* Färgen har inte mycket betydelse men jag håller med om att svart kan vara effektiv. Detta beror på att den har hög kontrast mot ytans ljus om du fiskar på grundare vatten. Fiskar du större torsk på 30-40 m så är de flesta färger brungråa eftersom ljuset inte tränger ned så lång i vanliga fall. I alla fall inte det röda och gula ljuset. Då är det bättre att använda blåa eller vita (som reflekterar blått) beten eftersom de kontrasterar mer mot bakgrunden.

* Lättare pilkar på 120-200 gram, typ Wiggler är effektivast då torsken går grunt. I november-december och under våren-försommaren är det ofta massor av torsk på musselbankarna och på sundets grundare områden och då är det effektivare att använda lättare utrusting eftersom man oftast fiskar på 10-20m djup. Torsken går även ännu grundare och tas då med fördel på jiggar och 60 gr wiggler. Då är det helt värdelöst att fiska med tung utrustning eftersom man med lättare utrustning kan kasta och söka av större område. Jag fiskar knappt på detta vis då jag är ute efter stor torsk och detta fiske oftast ger massor av torsk på 1-5 kg. Då ägnar jag mig åt annat fiske istället.

* När torsken går i bulor, men även spridd på djupare vatten, under jan-mars och under sommaren, så måste man ha tyngre utrustning. Då gäller pilkar på 300-600 gr och då behövs krokar på 8/0. Har du kikat en +10 torsk i munnen så vet du varför. Det är rena sopnedkastet. En 8/0 är inte särskillt stor om den sitter på en 450 gr pilk som är 30 cm lång.

* Använd INTE! för tunn flätlina. Det finns ingen anledning att gå under 0,20 precis som det inte finns en anledning att använda 0,40. Den sistnämnda är bara överdimensionerad och är svår att dra av om man fastnar och ger lite sämre kast om man nu vill kasta pilken en bit. Men för tunn lina ökar risken dramatiskt för linbrott. Det handlar inte om dragstyrkan, för även en 0,15 lina håller många kilo och du lyfter aldrig mer än 4-5 kg i spötoppen. Men en tunn lina innehåller färre fibrer och har därför sämre nötningstålighet. Det räcker att gå mot en sten så är den av. Havsfiske är tufft mot utrustningen. Linan kommer i kontakt med all skit på botten, den kan gå emot båtsidan, pilken kan hänga sig, fiskens tänder eller gälräfständer kan komma på den, den kan gå av vid hams med en annan lina, den kan skava mot reling eller annat i båten. Använd 0,25-0,30 mm om du tänker få upp dina stora fiskar! Det finns absolut ingenting som kan motivera en tunnare lina.

* Och till sist! Lita inte på köpegrejor. De är nästan alltid underdimensionerade. Därför sitter det 3/0 krokar och små klena ringar på pilkarna du köper. Vill du ha upp dina stora torskar... byt krok och ringar! Testa ringarna genom att hänga 10 kilo i pilkens trekrok och ryck upp och ned med handen. De ska hålla för det. Ringarna är en bortglömd detalj.
      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My)
        Så här är det:

* Gummimacken eller bläckfisken ska fästas i övre ringen precis som Oringen säger. Stor fisk drar sönder ett beteslås med en upphängare i. Förresten ska man aldrig använda ett beteslås om man är ute efter stor fisk. Det spelar ingen roll hur kraftigt det är. Stora torskar gör grymma ryck med huvudet som demolerar de flesta beteslås. Använd ett lekande i storlek 3/0 om du vill ha 10-kilos. Efter många +10 torskar så vet jag vad jag pratar om
        Jo att beteslåsen inte pallar det har jag redan fått höra och det har jag förståelse för.

* Jag har övergett gummimacken för en bläckfiskupphängare på tafs. Den är mycket effektivare. Man fäster först ytterligare en kraftig ring i pilkens övre ring. Sedan tar man en 3/0 lekande och en 5/0-6/0 trekrok och en bläckfisk modell större. Skär av huvudtopppen på bläckfisken så att de kan trä på den på trekroken. Trä på den bakvänt, alltså med armarna uppåt mot öglan i kroken. Sedan binder du ihop kroken med bläckfisken och lekandet med 1mm nylon. Det ska vara 5-8cm mellan krok och lekande. Trä sedan din lilla tafs i den övre av pilkens ringar. Klart! Den är grymt effektiv!
        Låter ju effektivt. Måste definivt provas. Ser ju om inte godare ut än vad en gummimakk gör Hänger sig inte bläckfisken runt linan?

* Färgen har inte mycket betydelse men jag håller med om att svart kan vara effektiv. Detta beror på att den har hög kontrast mot ytans ljus om du fiskar på grundare vatten. Fiskar du större torsk på 30-40 m så är de flesta färger brungråa eftersom ljuset inte tränger ned så lång i vanliga fall. I alla fall inte det röda och gula ljuset. Då är det bättre att använda blåa eller vita (som reflekterar blått) beten eftersom de kontrasterar mer mot bakgrunden.
        Låter riktigt bra. Har nämligen funderationer på pilkdesign men har ingen möjlighet att chroma den så det får bli vitt med reflextejp.

* Lättare pilkar på 120-200 gram, typ Wiggler är effektivast då torsken går grunt. I november-december och under våren-försommaren är det ofta massor av torsk på musselbankarna och på sundets grundare områden och då är det effektivare att använda lättare utrusting eftersom man oftast fiskar på 10-20m djup. Torsken går även ännu grundare och tas då med fördel på jiggar och 60 gr wiggler. Då är det helt värdelöst att fiska med tung utrustning eftersom man med lättare utrustning kan kasta och söka av större område. Jag fiskar knappt på detta vis då jag är ute efter stor torsk och detta fiske oftast ger massor av torsk på 1-5 kg. Då ägnar jag mig åt annat fiske istället.
        Skulle gärna jaga större torsk men det är svårt att påverka hur turbåtarna åker och jag är bunden till dom. Brukar därför försöka ta mig ut med dom så fort som vi är ner till Skåne. Nu prickar vi väl förhoppningsvis in näbbgäddan så det blir väl någon tur efter den också.

* När torsken går i bulor, men även spridd på djupare vatten, under jan-mars och under sommaren, så måste man ha tyngre utrustning. Då gäller pilkar på 300-600 gr och då behövs krokar på 8/0. Har du kikat en +10 torsk i munnen så vet du varför. Det är rena sopnedkastet. En 8/0 är inte särskillt stor om den sitter på en 450 gr pilk som är 30 cm lång.
        Har inte haft den äran ännu. men fick en på 5 sist jag var ner och det gapar rätt friskt den också.

* Använd INTE! för tunn flätlina. Det finns ingen anledning att gå under 0,20 precis som det inte finns en anledning att använda 0,40. Den sistnämnda är bara överdimensionerad och är svår att dra av om man fastnar och ger lite sämre kast om man nu vill kasta pilken en bit. Men för tunn lina ökar risken dramatiskt för linbrott. Det handlar inte om dragstyrkan, för även en 0,15 lina håller många kilo och du lyfter aldrig mer än 4-5 kg i spötoppen. Men en tunn lina innehåller färre fibrer och har därför sämre nötningstålighet. Det räcker att gå mot en sten så är den av. Havsfiske är tufft mot utrustningen. Linan kommer i kontakt med all skit på botten, den kan gå emot båtsidan, pilken kan hänga sig, fiskens tänder eller gälräfständer kan komma på den, den kan gå av vid hams med en annan lina, den kan skava mot reling eller annat i båten. Använd 0,25-0,30 mm om du tänker få upp dina stora fiskar! Det finns absolut ingenting som kan motivera en tunnare lina.
        Nej det har du rätt i när jag tänker efter. Linan skrapar på rätt bra under båten både om man kör i botten men framförallt när man har fisk på. Bottenslitaget går ju lösa med någon meter nylon.

* Och till sist! Lita inte på köpegrejor. De är nästan alltid underdimensionerade. Därför sitter det 3/0 krokar och små klena ringar på pilkarna du köper. Vill du ha upp dina stora torskar... byt krok och ringar! Testa ringarna genom att hänga 10 kilo i pilkens trekrok och ryck upp och ned med handen. De ska hålla för det. Ringarna är en bortglömd detalj.

Har alltid tyckt att krokarna sett klena ut på de pilkar jag använt mig av. Iofs har jag ju bara fått småtorsk så iofs spelar det ju inte roll.

Har du någon rekommendation på något speciellt märke och storlek på ringar!?

Otroligt mycket bra information, gör mig bara mer sugen på att åka ner.
        Så nu är jag en lycklig ägare av mycket god infromation, nu gäller det "bara" att omsätta det till verklighet och sedan gäller det ju att försöka lära sig fiska torsk också.

Kommentera

Schitzo> Om du vill ha kromade pilkar (som jag själv alltid kör med) så försök få tag på gamla vattenledningsrör att gjuta rörpilkar av. De är de enklaste att göra själv och fungerar bra. Dessutom är de den minst strömkänsliga pilken vilket ju kan vara bra i Sundet.

Du har aldeles rätt - man ska ha en nylontafs på minst en meter längst ned för att skydda flätlinan. Det glömde jag skriva. Det blir också lättare att trassla ut om man fastnat i varandra som man ofta gör på turbåtarna. Använd ca 0,80 nylon. Men det hjälper ju inte mot slitaget i och på båten så man ska ändå inte ha för tunn lina.

Mats Persson, den gamle torskakungen, tillverkar ringar som jag köper av Mats på Sportfiskedepån i HBG. Man kan köpa de i storpack för ett bra pris om man beställer det. Köp alltid storpack! Butikerna lägger på mycket i pris på småpacken. Du kan tjäna 60-80 % om du köper ett halvt kilo ringar eller 200 leken istället för ett antal småpack
          Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Har planerat ett besök på återvinningscentralen. Har studerat din guide på hemsidan.
            Har annars som sagt funderingar på att förstora en pimpelpirk typ pipa. Dyker som en sten samtidigt som den simmar bra när man pilkar. Den är kanske inte så okänslig för ström nu när jag tänker efter men det kan ju kanske vara värt ett försök.

Nej jag får nog ta och införskaffa lite mer flätlina. hade lite 0.19 PP som jag inte har användning för just nu så jag funderade på att ta den men jag får nog ta och köpa lite 50lbs lina istället.

Jo att det är stort prispåslag när man köper några ringar förstår jag. Men det känns lite dumt att köpa på sig så mycket ringar då jag endast är iväg 2-3 ggr / år. Hinner slarva bort dom emellanåt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
            6 svar
            1 230 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Öresundsfiske  
            Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
            6 svar
            556 visningar
            0 gillar