Prisvärda havsrullar för upp till drygt tusenlappen - ös på med tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisvärda havsrullar för upp till drygt tusenlappen - ös på med tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Shimano charter special finns ju oxå. E typ samma rulle som tld fast med linspridare. Fast säljs nog inte i sverige tyvärr
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Nästa gång jag åker till Norge tänker jag köpa med en Penn Battle haspel och testa. Tror den kan överraska positivt. Brukar vara billiga att köpa från Tyskland eller Polen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
        För närvarande står det mellan Okuma Cortez CZ-12CS, Shimano Torium 16 och Penn Fathom FTH25N. Gillar att de tycks kunna ta in över en meter per vevtag. Tillräckligt liten prisskillnad för att jag ska kunna tänka mig att köpa den dyraste om den är bäst. Kan det rentav finnas nån som har erfarenhet av två eller alla av dom som kan vara en rättvis domare?
        Jag har två Okuma. En Andros och en Metaloid. Steget över Cortez. Två Penn Fathom en 30 och en 40. Sen en Accurate BX400. Alla har spak man för framåt för justera motståndet i bromsen, vilket jag gillar fiska med.

Jag skulle inte köpa en Okuma igen. Penn Phatom är prisvärda men bromsarna känns lite klena på Phatom modellerna.

Accurate har monsterbroms men man kan inte påstå den är skön att fiska med. Som att fiska med en stridsvagn. Och den har varit inne på service en gång redan efter några månaders fiske. Tog jäkla tid då de skickar den till USA. Skall man tänka på vid köp av Accurate.

Då är Penn skönast av dessa rullar. Faktum är att Penn rullarna enda som inte varit något problem med. Jag har dem som lånerullar och de handskas nog inte lika varsamt som när jag själv använder dem. Ena har t o m varit i havet 3 timmar innan den fiskades upp igen. Lite service/rengöring så går den igen.

Har känt på en Shimano Torium och den känns skön. Så mitt val hade nog varit Penn eller Shimano i denna prisklass. Sannolikt en Torium i första hand. Ibland kan man få tag i utställningsex. billigare. Jag köpte mina Penn för tusenlappen styck med lina. Har (tyvärr) inte sett någon som säljer de modellerna i Sverige.

PENN's legendary reputation as the top brand in saltwater fishing gear in unmatched. Explore the PENN product line of tough and tested fishing tackle that will serve ably in your pursuit of monster fish. Learn more about saltwater fishing and the anglers making waves offshore, inshore, and beyond.

Fiske med spakbroms är underbart! Kunna reglera motståndet med tummen under fisket istället för hålla på med hjulet på sidan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg

Fiske med spakbroms är underbart! Kunna reglera motståndet med tummen under fisket istället för hålla på med hjulet på sidan.
          Jag kan tänka mig att det är bra mycket snabbare och smidigare än stjärnbroms i en "attans! jag måste justera bromsen omgående!"-situation.
          All you need is Lubb.

Kommentera

Penn Squall Leverdrag(alltså, med spakbroms)serien verkar ju helt klart intressant. Nån som testat?
            All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
              Jag kan tänka mig att det är bra mycket snabbare och smidigare än stjärnbroms i en "attans! jag måste justera bromsen omgående!"-situation.
              Fördelen med spakbroms är att du kan mäta med en våg vad du har för bromsstyrka vid full, strike och under strike. Det ger flexibilitet vid drillning, med stjärnbroms blir det ganska så random.
              Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Det bidde en Penn Squall 40 med spakbroms. Vänstervevad dessutom, skönt att vissa har vett att tillverka havsfiskerullar med veven på rätt sida. http://www.skittfiske.se/Avdelinger/...43-p0000123426
                All you need is Lubb.

Kommentera

Aldrig, jag säger det igen: ALDRIG justera bromsen på en spakbromsad rulle under drillning. Det slutar 9 ggr av 10 med katastrof, gör en grundjustering med våg, och om du skulle behöva mer kraft så använd tummen på spolen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jöjje69 Visa inlägg
                    Aldrig, jag säger det igen: ALDRIG justera bromsen på en spakbromsad rulle under drillning.
                    Vad är då poängen med en spakbroms? Köpte själv en spakbromsad Okuma Metaloid (strl.5 tvåväxlad) intron om att det blir trevligt med en något lösare slir i strike-läget för att få extra broms i full-läge.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Tror han menar att inte pilla med grundinställning under fajt, utan bara använda de förinställda lägena på bromsspaken.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                      6 svar
                      1 223 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Öresundsfiske  
                      Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                      6 svar
                      538 visningar
                      0 gillar