Prisvärda havsrullar för upp till drygt tusenlappen - ös på med tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisvärda havsrullar för upp till drygt tusenlappen - ös på med tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Prisvärda havsrullar för upp till drygt tusenlappen - ös på med tips!

Vet inte om jag behöver en, men det sku va gött med en ny havsfiskerulle för torsk, sej, långa, lubb med mera. I synnerhet eftersom min reservrulle havererade på senaste norgefiskningen. Har redan en Okuma Magda Pro MA 45 DX med linräknare och kapacitetsmässigt(450 meter 0,45 lina)är det väl nåt i liknande storlek jag är ute efter. Något mindre spole kan väl tänkas om rullen har hög utväxling. Allt är av intresse, med såväl som utan linräknare(fast linräknare är ett stort plus i kanten med tanke på att det faktiskt kan vara en rätt så användbar funktion ibland), med såväl som utan linspridare. Den får gärna ta in mycket lina per varv med veven. Kommer användas till 7 fots Daiwa spö(klassat till 500 gram men skulle gissningsvis betecknas som 20-30lbs)och/eller 8 fots D.A.M Steelpower Red 50lbs spö.

Berätta om en rulle för upp till drygt tusen spänn som du själv har använt, kan rekommendera och ärligt kan säga "asså, den här rullen är helt klart värd mer än jag fick betala för'n!".
    All you need is Lubb.

Daiwa har ju accudeapth47 o sg47. Shimano har ju tld 15 o tld20/40s o abu har ju sina 7000 rullar. Sen finns okuma cortez oxå.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Har spanat in Okuma Cortez serien. CZ-12CS modellen känns rätt lockande. Enligt uppgift c:a 110cm lina per vevtag, gött å ha när nåt ska upp från lubbadjupet.
      All you need is Lubb.

Kommentera

Penn Fathom för 1499 ser jag som en helt klart bra rulle för dryga tusenlappen. Använder en 30 själv sedan två år och den har funkat alldeles strålande till havsfiske i norra Bohuslän.

Till skillnad från Penn 5x5 Mag2 så är denna kinatillverkade Penn faktiskt riktigt välbyggd.

Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Har en Torium 16 och den är bra än så länge efter en säsong. Känns gedigen rakt igenom. Har inte använt andra rullar i samma klass. Men hela rullen är väldigt tajt i känslan.
          Något hög kanske för storleken möjligen. Balansen i mitt, för rullen dedikerade spö, är inte optimalt. kör ett väldigt kort 30Lb spö. Tror det är 5-6 fot.
          Det kitet fungerar inte bra med rappalas spöhållare. Är lite lat och låter grejorna sitta i en del. Rullen vill gärna lägga sig på metallstängerna och skava.. Skall sätta på LMP:s hållare med bulten för krysset så kanske det lirar bättre. Vi får se.

Sorry: Såg efteråt att den var lite åt det dyra hållet. Trodde jag betalade mindre för den..
          Senast ändrad av Dominator91; 2016-01-08, 09:36.
          __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Har köpt okuma cortez både c10:an och 12:an. Inte så mycket fiskat med den än för att kunna uttala mig om långsiktiga kvalitén men de känns gôtt! På 12an gick det över 800 meter powerpro lina 0,23 eller 0,26, minns inte vilket. På 10:an fyllde 450m plus några varv nylon inte heller spolen helt till lagom nivå! Så rullen var prisvärd, linan blev dyyyyr :P

Kommentera

Finns även en Daiwa sealine LW för rek.ca 1199:- 6.1:1 utväxling.

Kommentera

För närvarande står det mellan Okuma Cortez CZ-12CS, Shimano Torium 16 och Penn Fathom FTH25N. Gillar att de tycks kunna ta in över en meter per vevtag. Tillräckligt liten prisskillnad för att jag ska kunna tänka mig att köpa den dyraste om den är bäst. Kan det rentav finnas nån som har erfarenhet av två eller alla av dom som kan vara en rättvis domare?
                Senast ändrad av Usling; 2016-01-08, 11:41.
                All you need is Lubb.

Kommentera

Sjuka prisskillnader på Toriumen... Från Silverfisk länken till 2.700 spänn!?!?!?!?!?!
                  __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                  6 svar
                  1 228 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Öresundsfiske  
                  Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                  6 svar
                  556 visningar
                  0 gillar