Rulle till Norge fisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till Norge fisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BSSWEDEN Visa inlägg
    Om jag kunde hålla Avet MXJ i ena handen och Accurate 400x i andra handen då tror att jag skulle kunna välja lättare.
    Känslan är viktig också.
    Barramundi skrev att Avet MXJ er stor? den väger 17 oz , medan Accurate väger 19 oz och borde vara större?
    Kan säga Accurate väger mer än andra rullar i samma storlek. Så den behöver inte vara större. Jag har två Penn rullar som är större men väger mindre. Jag har 400 meter 0,32 på min Narrow. Minns inte om jag backat på den. Men mer bör man inte lägga på en narrow och rulle utan linspridare. Lätt att det lägger upp linan fel på rullen under fisket.

Kommentera

Japp, nu är det klart.
      Dottern kommer till jul frå USA med en Accurate 400x.
      Avgörandet var i första hand högre ratio på Accurate, so nu blir det mindre pumpandet??
      Vad tycker ni om priset, 250 usd med påspolad flätlina ??

Kommentera

Ursprungligen postat av BSSWEDEN Visa inlägg
        Vad tycker ni om priset, 250 usd med påspolad flätlina ??
        De låter som hon kan ta hem en till mig också
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Halva priset - bara att gratulera till fina grejor för ett överkomligt pris
          __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
            De låter som hon kan ta hem en till mig också
            Tyvärr, det är två st. hon har med sig den andra är till min fiskekompis

Kommentera

Rullar, rullar och åter rullar....

Jag har jobbat 2 säsonger som guide i Havöysund och har både fiskat och skruvat MYCKET med BFT´s rullar, både V10 och V12. Och det jag kan säga om dessa rullar är att det är riktiga traktorer ! Tråkiga i design, men riktigt bra hållbarhet, vissa kan ha huggande broms men det är lätt fixat.

Fiskar numera mest med Accurate BX-400 XN och Shimanos Tallica rullar, riktigt fina rullar. Accuraten känns som om man skulle kunna stoppa ett lok med, underbar broms och en härligt lite rå gång. Shimano är ju en fröjd i mekanik, silkeslen gång och bra broms. Ett litet "OBS" på Shimano, dom har haft en tendens att käka lager och få klibbiga bromsar.

Avet rullar har faktiskt inte så mkt att sätta emot Accuraten, enklare byggd, bromsen blir lätt ojämn vilket jag sett flera gånger.

Sen är det egentligen en sak som är oerhört viktig då det gäller havsfiskerullar: skötsel och service ! Efter ett par dagars fiske utan att skölja av och kolla över så skruvar och allt sitter som det skall, så börjar det ta på grejerna. Så är det bara, sen spelar det ingen roll vilket märke du håller i. Ta för vana att skölja av efter VARJE fiskepass, och ta isär och gör rent, samt smörj upp minst en gång om året.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jöjje69 Visa inlägg
                Rullar, rullar och åter rullar....

Jag har jobbat 2 säsonger som guide i Havöysund och har både fiskat och skruvat MYCKET med BFT´s rullar, både V10 och V12. Och det jag kan säga om dessa rullar är att det är riktiga traktorer ! Tråkiga i design, men riktigt bra hållbarhet, vissa kan ha huggande broms men det är lätt fixat.

Fiskar numera mest med Accurate BX-400 XN och Shimanos Tallica rullar, riktigt fina rullar. Accuraten känns som om man skulle kunna stoppa ett lok med, underbar broms och en härligt lite rå gång. Shimano är ju en fröjd i mekanik, silkeslen gång och bra broms. Ett litet "OBS" på Shimano, dom har haft en tendens att käka lager och få klibbiga bromsar.

Avet rullar har faktiskt inte så mkt att sätta emot Accuraten, enklare byggd, bromsen blir lätt ojämn vilket jag sett flera gånger.

Sen är det egentligen en sak som är oerhört viktig då det gäller havsfiskerullar: skötsel och service ! Efter ett par dagars fiske utan att skölja av och kolla över så skruvar och allt sitter som det skall, så börjar det ta på grejerna. Så är det bara, sen spelar det ingen roll vilket märke du håller i. Ta för vana att skölja av efter VARJE fiskepass, och ta isär och gör rent, samt smörj upp minst en gång om året.
                Vad glad jag blev. Verkar som att jag valt en bra rulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                  Köpte en Torium 16 på Olssons. Testat en gång bara under en heldag. Men den verkar ok. Gör verkligen skillnad med den högre utväxlingen (jämfört med Tekotan jag också använder).

Veven har två lägen så man kan öka handtagets längd om det blir lite trögt. Simpelt och smart.
                  Underskattad rulle imo med tanke på priset! Dragit upp ett 40-50tal flundror på en torium 16 (största "bara" 44kg dock) utan några problem.
                  Annars kan jag rekommendera Torsa i 16-20 (har en 20e själv). Har utgått nyligen så det kan finnas läge och göra en bra deal nu!
                  www.halibutkingadventures.com

Kommentera

Till en bra rulle behöver man ett bra fiskespö!
                    Alla avgudar Savage Gear Nordic Big Game Travel 7' , men jag vill ha lite synpunkter angående klassning. Finns i två utförande: 300g, 20-50lbs och 600g, 30-70lbs. Vad ska jag välja??
                    Hittade även detta spö till mycket bra pris. PENN Regiment Halibut - 50 LBS. Vad tycker ni?
                    Senast ändrad av BSSWEDEN; 2015-11-27, 12:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                      Hade otur med min Accurate rulle. Efter tre turer i Öresund (lätt fiske 8-15 kilos fisk) släppte skruvarna som höll ihop chassit. Tog nästan 3 månader få tillbaka den då de skickade den till USA. Skall ju vara bra grejor så lite besviken är man nog över kvalitén. Eller bara max otur att någon praktikant skruvar ihop den. Så tänk på att reklamationer tar tid på amerikanska rullar. Sen är bromsen grym på Accurate.
                      Var det de fyra skruvarna som håller rullfoten i stativet? Använde du rod clamp?
                      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                      6 svar
                      1 223 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Öresundsfiske  
                      Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                      6 svar
                      538 visningar
                      0 gillar