Rulle till Norge fisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till Norge fisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BSSWEDEN Visa inlägg
    Funderar även på BFT Black Thunder 10 eller 12. På OFC hade dom bra pris på 12-an 2490 men nu har dom höjt till 2900.
    Har hört att BFT är nån konverterad Kina rulle, nån som vet mera?
    Okuma har jag kikat på men hittade inte Metaloiden som vänster, vilket är krav.
    Black Thunder tillverkas av taiwanesiska företaget Omoto vad jag förstått, men de verkar ha gott anseende om man googlar runt. Tror guiderna på NSA använder/använt Black Thunder-rullarna, så det lär nog inte vara något skrot.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
      Smalare rulle. Inte lika bred. Har en narrow vänstervevad Accurate.

Hade otur med min Accurate rulle. Efter tre turer i Öresund (lätt fiske 8-15 kilos fisk) släppte skruvarna som höll ihop chassit. Tog nästan 3 månader få tillbaka den då de skickade den till USA.
      En parentes bara, men...

"8-15 kilosfisk" i sundet är verkligen inte illa pinkat, och låter lite roligt att kalla det "lätt fiske"... Menar du att det finns turer här nere där man liksom kan räkna med att ösa upp torsk i den klassen? I så fall skulle skulle jag gärna åka med på en sådan tur.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
        En parentes bara, men...

"8-15 kilosfisk" i sundet är verkligen inte illa pinkat, och låter lite roligt att kalla det "lätt fiske"... Menar du att det finns turer här nere där man liksom kan räkna med att ösa upp torsk i den klassen? I så fall skulle skulle jag gärna åka med på en sådan tur.
        Han menar så klart slut vikten av all fisk under hela turen! höhö (Ironi)

Jag har själv funderat på en MXJ till öresund, men sen råkade jag slösa alla pengar på rullar å spön till HÖ fisket... Men framtida planer är fortfarande å skaffa en MXJ.

Gillade min okuma cortez annars, förutom att den är högervevad. Tycker de är jäkligt klabbigt å hålla spöet bekvämt med vänster armen, känns så bakvänt å försöka få styrka i den armen på ett effektivt sätt i den vinklen som armen hamnar... Jag har försökt 5-7turer men tycker fortfarande de är klabbigt. Har man fighting belt så är de dock inga problem. Men använda de för fiskarna där känns lita...
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
          Han menar så klart slut vikten av all fisk under hela turen! höhö (Ironi)

Jag har själv funderat på en MXJ till öresund, men sen råkade jag slösa alla pengar på rullar å spön till HÖ fisket... Men framtida planer är fortfarande å skaffa en MXJ.

Gillade min okuma cortez annars, förutom att den är högervevad. Tycker de är jäkligt klabbigt å hålla spöet bekvämt med vänster armen, känns så bakvänt å försöka få styrka i den armen på ett effektivt sätt i den vinklen som armen hamnar... Jag har försökt 5-7turer men tycker fortfarande de är klabbigt. Har man fighting belt så är de dock inga problem. Men använda de för fiskarna där känns lita...
          Antar att du menar Avet MXJ? En sådan rulle har jag. Är grymt nöjd med den. Men använder den alldeles för sällan då jag tycker den är för stor för fisket i sundet. Behövs inte så mycket lina till fisket här, och inte heller så kraftig broms. Vad man skulle haft här i så fall är ju en Avet SXJ. Samma rulle fast mindre, ser riktigt cool ut tycker jag.

Annars är ju en högutväxlad Ambassadeur i 5-/6000-storlek inget dumt val till Öresund.

När det gäller högervevat har jag varit i samma sits som du. Skaffade en högervevad Daiwa Saltist till min första norgeresa, för folk sa att "till havsfiske kör man med högervevat". Men att hålla spöet med vänsterarmen funkade inte alls för mig (har vänstervevat på alla mina andra rullar, både multi och haspel), så senare blev det till att skaffa den vänstervevade Avet-rullen.

Kommentera

Antar att du menar Avet MXJ? En sådan rulle har jag. Är grymt nöjd med den. Men använder den alldeles för sällan då jag tycker den är för stor för fisket i sundet. Behövs inte så mycket lina till fisket här, och inte heller så kraftig broms. Vad man skulle haft här i så fall är ju en Avet SXJ. Samma rulle fast mindre, ser riktigt cool ut tycker jag.

Annars är ju en högutväxlad Ambassadeur i 5-/6000-storlek inget dumt val till Öresund.

När det gäller högervevat har jag varit i samma sits som du. Skaffade en högervevad Daiwa Saltist till min första norgeresa, för folk sa att "till havsfiske kör man med högervevat". Men att hålla spöet med vänsterarmen funkade inte alls för mig (har vänstervevat på alla mina andra rullar, både multi och haspel), så senare blev det till att skaffa den vänstervevade Avet-rullen.
            Jo menade Avet MXJ, en SXJ ska dock kollas...

Har redan en 4501 och en 6501 ambassadeur som sliter i öresund, 4501 till grundvatten å 6501 till lite grovare beten. Sköna rullar, men inte så mjuka bromsar som jag skulle velat. Blev dock bättre med polerade "slirbrickor" men fortfarande inte så mjukt som jag skulle vilja...

Kommentera

Om jag kunde hålla Avet MXJ i ena handen och Accurate 400x i andra handen då tror att jag skulle kunna välja lättare.
              Känslan är viktig också.
              Barramundi skrev att Avet MXJ er stor? den väger 17 oz , medan Accurate väger 19 oz och borde vara större?

Kommentera

Ursprungligen postat av BSSWEDEN Visa inlägg
                Om jag kunde hålla Avet MXJ i ena handen och Accurate 400x i andra handen då tror att jag skulle kunna välja lättare.
                Känslan är viktig också.
                Barramundi skrev att Avet MXJ er stor? den väger 17 oz , medan Accurate väger 19 oz och borde vara större?
                Allt är relativt, MXJ är en pytterulle om man jämför med klassiska big game-rullar, men stor om man jämför med liten lågprofilare för vertikalfiske... Omfånget är väl ungefär som en Amba 6000 skulle jag säga (lite smalare men lite högre) men med en kraftigare konstruktion väger den mer. Självklart funkar den utmärkt att fiska torsk med i sundet, men då använder jag hellre något lättare. Ang. Accurate-modellerna har jag ingen riktig koll, men tror man kan hitta allt om både vikt och dimensioner för rullarna på både Avets och Accurates webbplatser.

Kommentera

Tror MXJ å BX-400X är ungefär lika stora. Har inte sökt jätte mycke men har inte hittat hur mycke lina dem kan svälja än, har man ett hum om de så kan man ju föreställa sig... För spolarna ser ju nästan likadana ut.

Kommentera

Penn har ju jävla shyssta rullar till bra pris. Små men mycke linkapacitet, bra broms o ett par olika finns som 2speed med. Helt ok priser med.

Kommentera

En parentes bara, men...

Man öser inte upp torsk i den storleken. Men flera mellan 5 och 10 kilo inte ovanligt. Kolla fiskerapporterna på: http://www.landskronabaten.se.

Vinterfisket får man ofta upp flera per tur mellan 10 och 20 kilo. Men det fisket bojkottar jag. Stora fina lektorskar som kan generera mycket rom och yngel.

Mellan 5 och 8 kilo inte ovanligt om man inte fiskar efter lektorsk. Fisk som hugger. Sportsligt fiskad.

Börjar komma en del långa också. Största i år 11 kilo.
                      Senast ändrad av Silverfisk; 2015-11-23, 21:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                      6 svar
                      1 223 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Öresundsfiske  
                      Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                      6 svar
                      538 visningar
                      0 gillar