Funkar ett 12lbs spö alt ett mpp -160g spö till lättare torskfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funkar ett 12lbs spö alt ett mpp -160g spö till lättare torskfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funkar ett 12lbs spö alt ett mpp -160g spö till lättare torskfiske?

Tänkte införskaffa mig ett lättare spö för torskfiske här i östersjön där djupen inte är särskillt stora o strömmen nästan aldrig är ett problem.

Alt 1 daiwa super kenzaki 12lbs. Men frågan är om det räcker lr om man måste upp runt 20lbs? Nackdelen med spöt är ju att de bara e lämpat för havsfiske.

Alt 2 är ett sg mpp predator 8' -150g. Nackdelen är väl att det kanske blir för styvt. Fördelen är att ja kan ha det o dänga gäddbeten med.

Att ja nämner just dessa spön är för attjag kan göra ett byte. Tyvärr kan ja ju inte klämma o känna pga avståndet.
    Rullen blir iaf en ambassadeur 6500.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Funkar ett 12lbs spö alt ett mpp -160g spö till lättare torskfiske?
    Till mitt fiske i Öresund funkar spö avsedda för gädda alldeles utmärkt (oftast fiske på grunt vatten)

På sommaren blir det pilk fiske på något större djup och även där funkar samma spö hur bra som helst.

Kommentera

De låter ju kanon . Har ju den tidiga modellen av mp pro -100g. Kanske rent av ska testa de spöt först. Fast de e i längsta laget tror ja med sina 9'. Men man får ju kanske ett hum om hur tunga beten som kan användas. Det borde ju teoretiskt funka att använda betydligt tyngre beten än som står angivet eftersom man bara släpper rakt ner.

Kommentera

Det borde ju teoretiskt funka att använda betydligt tyngre beten än som står angivet eftersom man bara släpper rakt ner.
        Visst kan du köra tyngre beten en vad det står på spöet annars hade det väl gått av vid napp

Torsken är inte direkt känd för att va stridbar, dock kan dom faktiskt göra lite motstånd och va riktigt roliga att fiska på grunt vatten om man inte har allt för grova prylar.

Kommentera

Nä torsken rycker o knycker ju mest o trögar om de e lite storlek. Dom gör ju inga rusningar direkt.

Kommentera

Satsa på MPP spöt om både torsk och gädda är på tapeten.

Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ja här i blekinge kan man ju få både gädda o torsk på samma ställen. Ffa om man jagar gäddan vid friliggande grynnor. Tom fått torsk från tjurköbron när ja fiskat sill.

Kommentera

Ska bli intressant o testa hur tunga pilkar/jiggar ja kan använda med mitt mp pro -100g. Känns de för vekt så får ja helt enkelt byta.

Kommentera

Vid lättfiske på torsken kör jag ett Mpp SG -60gr. 7-8fot, lite osäker där men kort är det. Gillar korta spön i båten. Vikterna jag belastar med är som mest ca 300Gr (även om jag hänger på 0,5Kg någon gång ibland med om strömmen är riktigt jäklig). Då är det svampigt....

Det där spöt fixar ivf upp till 150Gr rätt ok.

Har ett 6 fots 30Lb spö som jag växlar till om jag inte kan sänka vikten efter ett tag..
                  __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Får bli o testa mitt mp pro. Om bara kunde vara fint väder en dag.

Fast är ju mycke roligare att fiska med anpassade prylar. Men de blir jäkligt dyrt om man ska ha rulle o spö till varenda typ av fiske man bedriver.
                    Senast ändrad av jimmy85; 2015-11-14, 17:35.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 223 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    538 visningar
                    0 gillar