Skulle uppskatta om någon kunde råda mig om vilka fjäderringar och lekande, hakar som är bäst för det tyngre norgefisket (torsk,sej,kveite) samt vad som är lämpliga storlekar?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fjäderingar mm för Norgefisket
Collapse
X
-
Wolverine 3-varviga fjäderringar borde duga se http://shop.lundgrensfiske.com/produ...uct=173&page=1 sen så är det säkert bra med kullager hakar som t.ex finns på www.regalmarin.seSenast ändrad av Alessandro; 2006-03-10, 08:14.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HejanSkulle uppskatta om någon kunde råda mig om vilka fjäderringar och lekande, hakar som är bäst för det tyngre norgefisket (torsk,sej,kveite) samt vad som är lämpliga storlekar?Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
He he ! Ja de fjäderringarna borde ju hålla! Men jag skulle inte betala 2 kr ringen... Kanske finns de i 100 eller 500 pack eller liknande. Butikerna tar grymma överpriser när man köper småpack. Själv köpte jag ett kilo fjäderringar på Sportfiskedepån av Mats Perssons tillverkning. Blev bra pris då.
Ringarna är extremt viktiga att kolla. Häng en tiokilosvikt i trekroken på pilken och ryck upp och ned med full kraft. De ska klara det! 20 kg torskar gör grymma ryck med huvudet och en kveite....
Sedan håller jag med BBRF. Skippa beteslåset! Det är en väldigt svag punkt. Stora fiskar bänder sönder dem lätt oavsett hur starka beteslåsen kan verka vara. Man kan bli förvånad vad bara en 10 kg torsk klarar av att förstöra. Använd en tafs på minst metern längst ned på flätlinan. Knyt den i minst 1mm nylon och med ett 3/0 lekande i varje ände. Det är lite tråkigt att pilla in lekandet i pilkens fjäderring men det är roligare att göra det än att mista en stor fisk. Använd inte lekande i mässingöverdrag. De ärgar i salvattnet. Köp de svarta eller förkromade modellerna.
OBS! Dessa tips lämpar sig för tungt torsk/sej/kveite-fiske. Ska man fiska mindre fiskar så är det annan modellering av utrustningen som gäller.Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HejanTack för hjälpen grabbar! Fiskesnack av bästa kvalitét
P.S om någon liten nyfikning undrar varför jag deletade min post ovan så var det för att hjärnan slant och råkade posta vad som var tänkt som ett pm.Hälleflundrafiskare
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiskespö - NorgeresaHar ett odelat Battle Cat V-twist för tungt vertikalfiske efter Mal i Sydeuropa. 2 meter och kastvikt...2 Foton
-
Kanal: Havsfiske - Utrustning
2025-01-22, 08:19 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av pehea, 2017-01-22, 21:42
|
7 svar
1 205 visningar
0 gillar