Tackeltips för fiske i Öresund? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tackeltips för fiske i Öresund?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tackeltips för fiske i Öresund?

Inom en snar framtid ska jag ner till Öresund och åka ut på en tur med en turbåt vilket jag aldrig gjort tidigare. Jag tror vi främst kommer fiska olika typer av plattfisk men det kan säkert bli andra arter också.

Har du tips på tackel som är hyfsat allround? Bilder, skisser eller länkar tas tacksamt emot

Sedan funderar jag på vilken typ att spö som är lämpligt så jag tar gärna emot tips om det också.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kör vanligt plattfisketackel med lysslangar i gult, med räka/borstmask på krokarna. Jag har lyckats få alla möjliga arter på de i sundet, till och med makrill... Trodde inte de körde runt på bottnen på ~30 meters djup...

Spö vågar jag inte rekommendera då jag kör med ett ganska mjukt å långt spö då jag kör från egen båt, helt annat å köra från turbåtarna.

Kan även bli jobbigt å få ut grejorna från båten då man kör underhandskast med multirulle och långt spö , så är man ny med turbåtarna borde man börja med haspelrulle annars trasslar sig lätt tacklet när man svingar ut de underifrån. Dessutom finns en risk för overrun vilket oftast resulterar att tacklet skjuts tillbaks in i/på båten, dessutom kan du inte svinga ut de i underhandskast om du har ett spö elr tacklet slår i vattnet. Så ett spö som är runt 7fot är nog optimalt.

Men ett plattfisketackel med gula detaljer inkl gul tyngd/pilk som väger allt från 70-150g beroende på ström, den färgen är en riktig killer för kolja å rödspätta.

Själv kör jag bara med jigg när jag letar efter torsk då jag tycker häcklor å pilkar river sönder torskarna något så jävligt, dessutom är de 50/50 chans var krokarna hamnar när man står å hoppar med pilken å en häckla...
    Min jigg har suttit i munnen på alla torskar jag tagit än så länge och jag har nog varit ute runt 15-18gånger de senaste året och dragit allt från 30-60kg torsk varjegång (per person), kör dock oftast C&R på dem när jag redan fått några stycken då jag fortfarande jagar 10plusarn... Dessutom är dem ju inte mer skadade än ett hål i läppen när man kör med jigg

Svårt å sikta in sig på stora torskarna när man är två/tre pers i en båt, där är ingen som tömmer på små torskar så man kan få dem slöa stora, de får man själv göra
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Köp fladens häcklor de är billiga och bra. Speciellt lila rosa torskhäcklan

Kommentera

http://www.teamlillamy.se/content_fi...ete_tackel.php

Kommentera

Stort tack för alla tips! Jag skall förkovra mig lite nu i helgen
          C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
          Svar på vanliga frågor hittar ni Här
          Fiskesnacks regler hittar ni Här
          Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
          6 svar
          1 229 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Öresundsfiske  
          Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
          6 svar
          556 visningar
          0 gillar