Torskfiske Öresund från båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torskfiske Öresund från båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torskfiske Öresund från båt

Hej,
    Som rubriken lyder önskar jag tips på utrustning för torskfiske i Öresund från båt. Är ett spö i stil 20-100 gram med haspelrulle och jiggar/wigglers att föredra?

Eller är det kraftigare spö med multirulle och större pilkar på 150+ gram?

Vad säger era erfarenheter? Är nybörjare och kommer fiska mestadels från småbåtar.

Tack på förhand!

Ett haspelspö i viktklassen du skrev med en haspelrulle i 2500-4000storlek går kanon till grundfisket. Ska du pilka torsk så kör ett 15/20-30 lb båtspö o en havsfiskerulle på det. Har du möjlighet så skaffa en uppsättning av var så täcker du in alla situationer. Ibland kan ett spö som tål rejäla pilka behövas för o ens komma ner till botten på 20m då det kan va rejält strömt i öresund.

Kommentera

Som rubriken lyder önskar jag tips på utrustning för torskfiske i Öresund från båt. Är ett spö i stil 20-100 gram med haspelrulle och jiggar/wigglers att föredra?Eller är det kraftigare spö med multirulle och större pilkar på 150+ gram?
      Var i Öresund ska du fiska ?

Som sagts tidigare en uppsättning av varje eller en grövre haspel samt 2 spö (Om Malmö)

Om Helsingborg krävs ofta betydligt grövre prylar.

Kommentera

Och i Barsebäck kan de fanimig variera från timme till timme hehe.
        Men att tänka på e att är det helt dött med ström, alltså ingen rörelse i vattnet brukar fisket va skit.
        Har du ett lite "klenare" haspel eller spö för multirulle så passa på o pröva mete efter plattfiske ockå. Sjukt kul. Funkar bra med haspel i den kalibern du skrev innan.

Kommentera

Tack för snabb och bra hjälp. Utgår från Malmö.
          Tänker mig detta som en grundvattenssetup: http://www.sportfiskegiganten.se/%C3...-fl%C3%A4tlina

Vad tror ni om det med en flätlina på 0,20mm?

Kommentera

Vad tror ni om det med en flätlina på 0,20mm?
            Blir hur bra som helst.

Kommentera

Ser skitnice ut. Spöet känns nice de lilla ja klämt på det i butik. Drar du på en 0.20 tracer braid kan du bogsera båtar

Kommentera

Drar du på en 0.20 tracer braid kan du bogsera båtar

Ligger väl runt 0:30 i faktiska mått, kan bli het ok så länge man inte sätter den i något nät och samtidigt har en onödigt grov krok, i sådana lägen brukar det bli att ta fram kniven och kapa linan.

Kommentera

Onödigt med en ny tråd så jag hakar på...

Jag märker att det finns en tendens till lite längre spön till pilkfisket efter torsk (8 fot är inte helt ovanliga numera).
                  Nu har jag möjligheten att köpa ett fint pilkspö (haspel) på 10 fot (betesvikt max 300 gram) med 3 toppar med olika styvhetsgrad.

Det är REA-priset och spöets ganska lätta klinga som lockar.
                  Sedan är jag mer inne på att fiska med längre mjukare spön än korta kvastskaft...

Är ett torskspö på 10 fot ett totalt feltänk att använda på turbåtarna?
                  (Jag har använt ett 9 fots till plattfisk, men det fisket är ju annorlunda och det är inga problem att lyfta upp fisken med enbart spöet).
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-02-29, 13:48.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Är ett torskspö på 10 fot ett totalt feltänk att använda på turbåtarna?
                    Funkar men är i längsta laget med tanke på folkmängden det brukar va på båtarna,brukar komma lite för nära bakomvarande fiskare i utkasten för det ska kännas helt bra.

Det skulle va om du är riktigt duktig på underhandskast med så pass långa spö så du slipper bry dig för vad du har runt om dig.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    524 visningar
                    0 gillar