Lättare fjordfiske i Norge, utrustning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lättare fjordfiske i Norge, utrustning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lättare fjordfiske i Norge, utrustning.

Hej,

12 september åker vi till Norge, (Åndalsnes/Romsdalsfjorden)

Vi kommer att fiska större delen från båt och även kustfiske från land. Jag åker med tjejens farsa. Vårt mål med fisket är att fiska makrill men även torsk och sej, vi är inte ute efter hällefundra eller tyngre fiske, då är frågan vad är tungt? 10kg+ är tungt

med andra ord lättare fjordfiske med mycket fångst.

Utrustning som är tänkt att beställa är haspel för båtfisket och det är där jag ställer frågan om det fungerar med detta eller om det behövs något annat

Båtfiske: SHIMANO VENGEANCE BX SB 210H 7ft spö tvådelat med betesvikt på 20-60g. Rulle: Penn Fierce 4000/5000. Lina: Flätad 0.25 alternativ 0.30

Utrustning för kustfiske från land har jag redan.

Det viktigaste med denna resa är att vi får ett roligt fiske med mycket hugg på kroken, inte att leta rätt på en bjässe

Vad tror ni om utrustningen? Fyll på med åsikter och synpunkter
    Senast ändrad av Magicfow; 2015-08-27, 00:46.

Rullen borde duga till fiskar upp till tio kg, rent generellt. Men om tiokilossejen eller en riktigt stor Bleka kliver på hissen så vet jag ärligt talat inte. Där kanske andra kan säga ett och annat. 0,25 flätlina borde duga mer än väl. Flätlinor är som regel grymt starka och så länge knuten är riktigt gjord och linan inte är nött så lär ni knappast stöta på en fisk som innebär att 0,25 flätlina blir den svagaste länken. Dock så kan det finnas en poäng i att ha 0,25-0,30 flätlina eller kanske grövre för att tåla nötning bättre, havsfiske kan innebära att den slits mot vassa grejer på havets botten(och för all del trossar och kättingar som går i mellanskikten och jagar svenska fisketuristers pilkar och jiggar). När jag fiskar med t.ex 0,36 flätlina och får ett rejält bottennapp så är oftast enda lösningen att vira linan några varav runt nåt relativt platt(vi kör på våra hemmagjorda huggkrokar)och sen köra båten.....ibland går allt av, ibland följer allt med upp igen. En annan fråga är också hur många meter lina som behöver rymmas på rullen.

Spontant skulle jag säga att spöt är för klent. Kanske inte för klent för att hantera fisken ni kan tänkas få, men kanske i klenaste laget för att hantera de betesvikter som kanske behövs. Det beror framförallt på hur djupt ni ska fiska. Jag har själv fiskat en hel del med ett 8,5 fots Shakespeare Ugly Stik haspelspö för kastvikter upp till 70 gram i norska havet. Det har på det stora hela funkat skapligt, inom vissa förutsättningar. Då det fiskas vertikalt är man såklart inte begränsad av det angivna kastviktsintervallet. Jag har fiskat pilkar och jiggskallar upp till 300 gram, och jag skulle säga att 300 gram är för mycket för det spöt. Det går, men blir rejält "svampigt" och slitsamt för armarna, sen vet jag faktiskt inte om ett sånt spö mår bra av det i längden. 200 gram har funkat tillfredsställande. Sen lämnar krokningsegenskaperna för spöt jag använt en del övrigt att önska vad norskt havsfiske anbelangar. Men att vinscha upp en slö vårtorsk på 18kg gick bara fint. Femkilossejen var inte heller några problem.

Som sagt var, spöts lämplighet beror mycket på vilka djup ni ska ner på. Djupet, i kombination med vågorna och tidvattenströmmens styrka, avgör hur tunga beten som krävs för att slippa en linvinkel som blir alltför långt från rakt ner. Sen är det såklart inte bara betets vikt som avgör vilka djup som funkar utan även storlek/form/volym i förhållande till vikten. Beten som påverkas mindre av strömmarna är t.ex långsmala pilkar(t.ex såkallade speedjiggar)och vanliga rörpilkar/sexkantspilkar, rör/sexkantspilkar är dessutom betydligt billigare än många andra modeller. En pilkmodell som kan vara desto knepigare i strömt vatten(i synnerhet om ni är mer än en som fiskar från relativt liten båt)är den såkallade Svenskepilken(inklusive kopior), den har tre stora platta ytor som gör att den påverkas mycket av ström och lätt kan åka in i grannens lina om man felbedömer omständigheterna. Alltså, vid identiska omständigheter(djup, vågor, tidvattenström)så krävs det större vikt för att hantera det om man kör svenskepilk istället för rörpilk, speedjig eller liknande. Svenskepilkens fördel är kanske att dess "fladdriga" rörelser är mer attraktiva för fisken än nåt med lite diskretare rörelsemönster.

Såhär på rak arm skulle jag säga att 200 grams rör/6-kant/speedjig kan funka från 25/30-60 meter beroende på omständigheter, 300 gram kanske 40/45-80/90, ska du ner på mer än hundra meter så får du nog ge dig på 400-500gram. Inom vilka djupintervall svenskepilk kan tänkas vara lämpliga för har jag inte den blekaste aning om. Eftersom vi oftast är 2-4 fiskare i relativt liten båt så tänker jag inte ens tanken. Ett annat alternativ är att byta ut pilk mot tungt päronsänke, så får upphängare vara det som ger hugg, hanterar djup och ström bättre än vilken pilk som helst med samma vikt.

Då det gäller jiggar så hanterar de som regel djup och ström sämre än pilkar, men det beror såklart på hur tung skalle du använder och hur stor jiggkroppen är och såklart också jiggkroppens form. Vilket bete som lämpar sig bäst kan också ha att göra med hur bråttomt du har till botten. Ser det ut att vara intressanta ekon nära botten på relativt djupt vatten vill man ju som regel ha nåt som hinner ner till fisken innan man drivit förbi. Då är päronsänken, rör/6-kant/speedjig receptet.

Det är med andra ord många variabler som avgör huruvida spöt du tänkte köpa är lämpligt eller ej. Men för Makrillfisket kommer det garanterat fungera alldeles utmärkt, även om det kanske blir lite roligare fighter med nåt lite klenare. Makrill fiskas ju som regel med häckla med relativt små upphängare. Där tänker jag(från båt); häckla med 50-150 grams päronsänke, vertikalt fiske med haspelutrustning vars övre kastviktsintervall ligger mellan 30-40 gram. Eftersom makrillhäcklor tar rätt lite "plats i vattnet" så lär det inte behövas några enorma tyngder för att det ska funka bra även på rätt djupa vatten.

Ska du fiska på djup som kräver tyngder på 250-300 gram eller mer borde du kanske fundera på "klassiskt" havsfiskeutstyr(rejäl multirulle och havsfiskespö med 20-30lbs klassning)eller ett kraftigare haspelkit. Nu säger ju ett haspelspös kastviktsklassning inte allt om styvhet och så, men min spontana gissning är att det du tänkt köpa kanske blir svårt att använda för vikter på mer än 200 gram. Ska ni hålla er på djup mindre än 40-50 meter kan det funka rätt ok(möjligen med undantag för vid hård vind och/eller kraftig tidvattenström), ska ni djupare kommer det mest troligt vara undermåligt.

Och där var den uppsatsen klar
    Senast ändrad av Usling; 2015-08-25, 16:37.
    All you need is Lubb.

Kommentera

Ett litet, men ack så viktigt tillägg. Det sägs att fisket brukar vara som bäst när tidvattnet är stigande, står som högst, och kanske i början av fasen där det sjunker. Vilket betyder att vattnet rör sig en del under större delen av den tid som fisket är som bäst.
      All you need is Lubb.

Kommentera

Suveränt inlägg, tack!

Jag, har pratat med tjejens farsa och även visat honom denna tråd, jag funderar på om vi ska köpa, 7ft 20-60 spö för makrillen och ett lättare havsfisket för tyngre fiskar.

Havsfisket multi: http://www.fiskeutrustning-online.se...set-3287p.html

Borde ju fungera?
        Senast ändrad av Magicfow; 2015-08-25, 20:54.

Kommentera

Gör några ytterligare tillägg när jag liks är igång! När du väljer storlek på rullen så tänk på att 0,25-0,30 flätlina tar mer plats än nylonlina av samma diameter. Hur mycket mer plats den tar är väl lite olika för olika modeller, men om en rulle kan ta, låt säga 250 meter 0,25 nylonlina, så kan den garanterat inte ta lika många meter 0,25 flätlina. Får du en stor Sej på kroken så kan det vara så att de kan dra iväg en del lina, och tar linan på rullen slut så är det kört. Jag måste tillägga att jag själv aldrig fått nån stor Sej, men har ju hört talas om att de är starka som tusan. Skulle vara intressant att höra vad folk som dragit en och annan Sej över 10kg har att säga om vad som krävs av rullen.

För det är ju onekligen så att det kan hända att stora fiskar hugger på små beten. En gång i Norge var det en i båten som fick en Sej på 13kg. Den högg på en liten sillhäckla.... Nu är väl det såklart ytterst ovanligt, men sannolikheten är mer än 0%.

Slutligen måste jag bara säga att det är väldigt kul att fiska i norge med lätt utrustning de gånger det funkar. En Sej eller Bleka på så lite som 2-3kg blir nog en riktigt kul fight på spöt du funderar på att skaffa. Du får ge en rapport här sen om hur det gick!
          All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Magicfow Visa inlägg
            Suveränt inlägg, tack!

Jag, har pratat med tjejens farsa och även visat honom denna tråd, jag funderar på om vi ska köpa, 7ft 20-60 spö för makrillen och ett lättare havsfisket för tyngre fiskar.

Borde ju fungera?
            Låter klokt. Jag brukar själv ha med två spön i båten; ett 20-30lbs spö får ta det djupare fisket och gäddhaspelutrustning åker fram när vi fiskar på djup ner till 30-40 meter. Om det är första gången du fiskar i Norge så kan det också vara klokt att inte bränna flera tusenlappar på ett spö och en rulle om det skulle råka vara så att det inte blir nåt du fastnar för. På min första tur hade jag sån tur att jag fick låna grejer av dom jag åkte med, jag hade ingen lust att köpa en massa prylar utifall att det inte var min grej eller om jag hade lätt för att bli sjösjuk. Kan bara säga att det var enda gången jag lånade grejer, efter det har jag köpt mer havsfiskegrejer än vad nån med undersköterskelön borde göra
            All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Magicfow Visa inlägg
              Suveränt inlägg, tack!

Borde ju fungera?
              Först måste jag säga att jag har bara ett års erf. av norgefiske men jag har insett att det kräver sina grejjor. Det andra jag vill säga är att du har fått en bra redovisning av Usling så ytterligare ord är överflödiga.
              Det tredje jag vill säga är att:::
              KÖP INTE DET DU LÄNKADE TILL.

Den webshopen har skumma priser. dom sätter reapriser utifrån ordinarie pris som är helt uppåt väggarna. Och den rullen köper du till ordinarie pris för 350:- och spöt för 299:- ordinarie pris på olssonsfiske.

Till slut är det för dåliga grejjor att åka till norge med. Spöt står nog pall. jag hade ett RT i den prisklassen men rullen tror jag packar ihop om du får en bleka eller sej över 5 Kg.

Okuma cortes 10 + det spöt får du för 1250:- drygt.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                Låter klokt. Jag brukar själv ha med två spön i båten; ett 20-30lbs spö får ta det djupare fisket och gäddhaspelutrustning åker fram när vi fiskar på djup ner till 30-40 meter. Om det är första gången du fiskar i Norge så kan det också vara klokt att inte bränna flera tusenlappar på ett spö och en rulle om det skulle råka vara så att det inte blir nåt du fastnar för. På min första tur hade jag sån tur att jag fick låna grejer av dom jag åkte med, jag hade ingen lust att köpa en massa prylar utifall att det inte var min grej eller om jag hade lätt för att bli sjösjuk. Kan bara säga att det var enda gången jag lånade grejer, efter det har jag köpt mer havsfiskegrejer än vad nån med undersköterskelön borde göra
                Penn Fierce 4000 har en linkapacitet på 212m / 0,31mm. Modell 5000 203m/0.38m, där tror jag nog det blir bra, räknar med att en flätat lina tar mer utrymme

Jag har fiskat i Norge 2 gånger alla dessa gånger har varit från land, ett av mina spön som jag körde med är 8ft lätt spö på 8-28 kastvikt, spöt hade lättare aktion (mjuk topp), dängde iväg 40gram kustdrag 8-9cm, funkade SKITBRA, man kan säga att det var i mot alla principer men fan va kul jag hade och utrustningen visade inga tecken på problem. Jag har fiskat i Lofoten (Reine, Leknes,Henninsvaer, Harstad) och i Ålesund.

Nu tänkte jag kliva på båten för första gången i Norge och pröva och se vad djupet har att erbjuda, men jag kommer alltid vilja ha upp makrill, för det är både roligt och gott på grillen, Jag kommer ge en rapport i denna tråd efter att vi kommit hem från semestern på utrustning och fisket!
                Senast ändrad av Magicfow; 2015-08-27, 00:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                  Först måste jag säga att jag har bara ett års erf. av norgefiske men jag har insett att det kräver sina grejjor. Det andra jag vill säga är att du har fått en bra redovisning av Usling så ytterligare ord är överflödiga.
                  Det tredje jag vill säga är att:::
                  KÖP INTE DET DU LÄNKADE TILL.

Den webshopen har skumma priser. dom sätter reapriser utifrån ordinarie pris som är helt uppåt väggarna. Och den rullen köper du till ordinarie pris för 350:- och spöt för 299:- ordinarie pris på olssonsfiske.

Till slut är det för dåliga grejjor att åka till norge med. Spöt står nog pall. jag hade ett RT i den prisklassen men rullen tror jag packar ihop om du får en bleka eller sej över 5 Kg.

Okuma cortes 10 + det spöt får du för 1250:- drygt.
                  Tack för tipset, håller på och kollar lite på andra multirullar, får se vad jag landar någonstans, såg att det fanns Ambassadeur SX 6600, men det kanske är för klen rulle...
                  Senast ändrad av Magicfow; 2015-08-25, 22:49.

Kommentera

Nu har jag beställt lite fiskebestyr blivit en del ändringar. Jag köpte gula 0.26mm 900m flätad lina, men dimensionerna oroar mig även fast dom ska tåla 50LB brottstyrka, så jag gick och köpte två stycken röda flätlina 0.45mm 300meter st. Men jag vet inte om jag ska köra på 0.26 och sluta oroa mig eller gå på 0.45mm.

Vad är det för nackdel med 0.45 förutom att det tar mycket plats på rullen? 0.45mm enligt tabell blir ca 270m på rulle.

Det vart 2 st Shimano Vengeance 8" 10-50g (tillräckligt lätt utrustning för makrillen), dessa spön verkar lovande! lätta spön och sköna spön sitter som en smäck i handen

Sen har jag ett Abu Garcia Vendetta 8" 10-30g som följer med. (UL fiske =P)

Fiske rullarna som köptes är Ambassadeur 7001i
                    Ena haspelrullen är en ACEBL30 (identisk kopia på BFT Stealth) ska köpa en till haspelrulle på måndag.

Beten som införskaffat är 300g Sverige pilk, 5st 250g skarpsilda, 2st 300gr jigg.
                    Sen har jag köpt en drös med 40-60grams kustdrag, några makrill häcklor.
                    Click image for larger version

Name:	fiskeutrustning.jpg
Views:	1
Size:	520,3 KB
ID:	1779218
                    Senast ändrad av Magicfow; 2015-09-05, 19:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 228 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    554 visningar
                    0 gillar