Stora jiggar för torsk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora jiggar för torsk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stora jiggar för torsk?

Är de någon som testat stora (25cm+) jiggar för torsken i sverige? Framförallt öresund.

Hur har de blivit med bort sorteringen med små torskar?
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kör bara det i Norge i alla fall, funkar ok, men eliminerar inte de mindre helt.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Har också bara fiskat Torsk i norge. Om en torsk på 3-4kg ger sig på en 25cm shad så är det inget att förvånas över. En torsk är ju trots allt i princip ett simmande jättegap med hängbuk. Dock så bör det tilläggas att den i sällskapet som i regel får högsta snittvikten på torsk är den som oftast har en 25cm Savagear Cutbait Herring i änden av linan. Sen så råkar det förhålla sig så att den största torsk(18kg)som nån(jag )i sällskapet fått fick den på 200 grams sexkantspilk för 39:- med blå gummimakk i beteslåset och svart/grön gummibläckfisk på trekroken, med haspelspö som lämpar sig bäst för medeltungt gäddfiske(kastvikter upp till 70 gram, men funkar skapligt att fiska 200 grams vikter vertikalt, även om det blir lite svampigt och lite bristande krokningsegenskaper för havsfiske).

Sen om du oroar dig för att bli fisklös om du kör stora jiggar så går det ju alltid att ha en upphängare eller två, men det lär definitivt inte sortera bort småfisken. Men jag vet inte om det går att sortera bort de mindre exemplaren av storkäftade fiskar som torsk och gädda med hjälp av stora beten. Av egen erfarenhet känns det som att ett bete ska vara nästintill opraktiskt stort för att gallra bort torskar mellan 2-3kg och gäddor från 1,5kg. Men kanske är det så att 25cm+ jiggar ger torsksnittvikter över 3kg.
      All you need is Lubb.

Kommentera

Jeg tviler på at torsken vet hvilket lands territorialfarvann den befinner seg i. Det kan selvfølgelig tenkes at de russiske ubåtene driver en torskeskole utenfor svenskekysten, så jeg kan ta feil her.
        Team Colibri

Kommentera

Jag har provat det i Öresund och jag kan glatt konstatera att det funkar. Torsken är ändå glupsk så en 3 kg torsk hade nappat på en 22cm jigg. Ett tips är att fiska den ovanför eller under sillstimmen eftersom som torsken ser ditt byte som skadad fisk som simmat ut ur stimmet så dröjer det inte många sekunder innan nappet kommer.... Jag har fått en 23 kilos torsk med Ulf på falken med en blå vit jigg.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
          6 svar
          1 223 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Öresundsfiske  
          Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
          6 svar
          537 visningar
          0 gillar