Väljer mellan tre spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Väljer mellan tre spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Väljer mellan tre spön

Hej.

Tänkte köpa mig en Okuma Cortez 10 rulle samt ett spö. Just nu verkar dessa intressanta :
    okuma cortez 6,6 fot 20-30 lbs,
    Westin W3 Boat G.C 7 fot,
    savage gear nordic big game travel 7 fot 20-50 Lbs
    Jag kan för lite om märken och kvalité för att avgöra vilket som är "bäst", mest ergonomiskt eller tåligast. Tror säkert alla tre är kanon. Vilket hade du valt och varför?

Tack på förhand!
    Senast ändrad av Aslan; 2015-07-24, 13:58. Anledning: Stavfel

Jag kan inte mycket om havsfiske men vet en sak:
    Om du skriver vad du ska ha prylarna till så får du bättre tips.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag kör savage gear nordic big game dock inte travel men är sjukt nöjd med det! rätt mjukt tyckte jag i början men det böjde sig lika mycket när jag fick en torsk på 5kg som en sej på 19.5 och hälle på 24 så det har ändå grym ryggrad.
      Å en Rova

Kommentera

Utav dom tre spöna så hade jag valt Okuma Cortez, men i varianten 30-50 lbs 6,6". Det är ett tåligt spö, bra ryggrad och mycket prisvärt. 20-30 lbs kan bli lite mjukt om du fiskar med lite tyngre jiggar. Sen, jag vet inte hur stora händer du har eller hur du håller utrustningen när du fiskar men CZ 10 kan upplevas som lite hög och stor diameter. Så har du utrymme för några extra kronor så hade i alla fall jag kikat på en Okuma Metaloid. Vi har provat den ett litet tag nu och den känns mkt rejäl och samtidigt smidig !

Kommentera

Tack! Metaloiden verkar intressant men den finns i tre storlekar samt enväxlade och tvåväxlade. Enda användningsområdet för tvåväxlat som jag ser det nu med mina ringa erfarenheter är om man får många torskar eller liknande samtidigt. Hände faktiskt idag och det var tungt att få upp dem. Det finns säkert fler användnisonråden. Får fundera lite till :-)

Kommentera

Jag fiskar mest med en-vxl, det där med 2-vxl är inget krav så att säga... Jag har en Talica 8, 2-vxl, och visst är det smidigt att "växla upp" om man fiskar lite djupare och vill upp fort. Metaloid i strl 5 klarar du dig långt med.

Kommentera

Okuma Cortez är ett bra spö nöjd med det jag har om man bortser från mina penn som jag rankar högre

Kommentera

Vilken av följande spöserier ser ni som den bättre?
                Okuma Cortez eller Penn Squadron?
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

För o göra de svårare så är savage gear jig stick 20-40lbs ett trevligt spö. Likaså sportex sea star light trolling 15-20lbs. Båda hanterar 300g utan problem.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Kan inte uttala mig om Penn-spöt men jag har två okuma cortez. Ett i 30-50 pund och ett lite lägre, tror 20-30 eller nåt sånt. Det sistnämnda knäckte jag toppen på första gången det användes när jag lyfte upp en liten torsk på max kilot upp i båten. Var på en turbåt med höga fribord och överbyggnad bakom vilket resulterade i en kanske allt för snäv vinkel. Man kan också säga att det är jag som klantat mig, men toppen gick av som en torr kvist. Tur jag hade ett reservspö med mig. Jag fick ut ett nytt på garanti, inga problem och det har fungerat fint de få gånger jag hunnit använda spöt efteråt. Kan ha varit ett måndagsex inte vet jag för spöt känns gediget annars. Men lyft inte torskar upp så som jag gjorde är min rekommendation.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 230 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    556 visningar
                    0 gillar