Hur fäster man linan i denna paravan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fäster man linan i denna paravan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Tre knop ? Är nog dags att sadla om till djuprigg med 10kg lod, tror jag.
    Nej, men om man nu vill ränndörja så fattar jag inte varför man inte skaffar den utrustning man normalt sett använder för detta fiske. Lodet väger mellan 4-7 hg beroende på hur djupt du vill komma. Två krokar på tafs över lodet och två krokar under. Agnas med fördel med makrill :-)
    Click image for larger version

Name:	12190338-origpic-7cffa8.jpg
Views:	1
Size:	33,3 KB
ID:	1778054

Sedan är 3 knop kanske något fort, men 2.3-2.5 knop är det som är "standard" vid detta fiske. Ovan baserat på några ton makrill genom åren...

Kommentera

Använder spö (handhållet ), de e därför. Brukar ligga på 2,7-3 knop är perfekt för min motor i varje fall, inte märkt någon skillnad i fångst, många ligger över det då dom glider förbi. 10 krokar.
      Senast ändrad av yamahare; 2015-07-07, 12:33.

Kommentera

Aha, då fattar jag. Men funkar det inte att köra med den paravanen du hade i bild på första inlägget då? Eller vilken annan djup-paravan som helst, typ Dipsy Diver eller så? Dom får du lätt ner till 10 meter om du vill...Kräver ju ett hyggligt stabilt spö om du vill köra i 3 knop, men annars så!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
          Nej, men om man nu vill ränndörja så fattar jag inte varför man inte skaffar den utrustning man normalt sett använder för detta fiske. Lodet väger mellan 4-7 hg beroende på hur djupt du vill komma. Två krokar på tafs över lodet och två krokar under. Agnas med fördel med makrill :-)
          [ATTACH=CONFIG]79708[/ATTACH]

Sedan är 3 knop kanske något fort, men 2.3-2.5 knop är det som är "standard" vid detta fiske. Ovan baserat på några ton makrill genom åren...
          Hej Niklas;

Jag är djupt imponerad av att du har "ränndörjat" några ton Makrill genom åren. Är det möjligtvis i Mjörn strax norr om din hemort Gråbo som dina bästa "Hot Spots" för Makrill är belägna??

Old Firehand

Ps. På 1950-talet gick jag en handelslinje på västkustens folkhögskola i Ljungskile. På lediga kvällar i maj kunde vi fiskeintresserade kasta efter både Havsöring, Makrill och Näbbgädda i närheten av Lyckornas badplats. Havsöringen var mest svårflirtad av de tre......Ds.
          Senast ändrad av Old Firehand; 2015-07-07, 17:41.

Kommentera

Nackdelen med paravanen längst ned är ju att får du firre ovanför paravanen så "löser den inte ut". Har själv testat det där en gång.
            Resultat uteblev dock den gången så jag vet inte säkert men så gick mina funderingar ivf. Ett resultat fick vi dock,,, en amöba till kabinbåt åkte så nära oss akterom att han körde av båda våra linor

Vi hade två set med oss....
            __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Niklas;

Jag är djupt imponerad av att du har "ränndörjat" några ton Makrill genom åren. Är det möjligtvis i Mjörn strax norr om din hemort Gråbo som dina bästa "Hot Spots" för Makrill är belägna??

Old Firehand

Ps. På 1950-talet gick jag en handelslinje på västkustens folkhögskola i Ljungskile. På lediga kvällar i maj kunde vi fiskeintresserade kasta efter både Havsöring, Makrill och Näbbgädda i närheten av Lyckornas badplats. Havsöringen var mest svårflirtad av de tre......Ds.
              Nej, den bästa hot spoten för makrill när det begav sig var utsidan på Lilla Middelgrund, beläget ca: 10 nm sydväst om Träslövsläge i Halland. Detta är en liten håla från vilken min familj på pappas sida stammar och hela den sidan av släkten har varit yrkesfiskare i många generationer, så jag har viss koll på hur det här går till.

Förstår att några ton kan låta som en kraftig överdrift för en ostkustbo som du själv, men det är inte desto mindre sant. Jag skrev "genom åren". Så här i C&R tider och med nya fina EU-regler kanske man inte ska skriva följande, men 1983 när jag var 17 år och min farfar fortfarande levde fiskade farfar, pappa och jag 330 kg makrill vid Fladen vid ett och samma tillfälle. Detta var på handlina med pilk med två upphängare och det var liten fisk så det var många napp!

Pappa och jag har som mest ränndörjat 225 kg makrill på en dag (4 st dörjar = 16 krok) och på den tiden det fanns torsk haft upp mot 150 kg vid några tillfällen.

P.S. Att jag försöker lära mig fiska i Mjörn är bara ett dåligt substitut för det fiske som för inte så länge sedan fanns i havet på Västkusten D.S
              Senast ändrad av Lejestrand; 2015-07-07, 22:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
              6 svar
              1 223 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Öresundsfiske  
              Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
              6 svar
              538 visningar
              0 gillar