Bottenmete i havet - hjälp med betet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete i havet - hjälp med betet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmete i havet - hjälp med betet

Hej alla fiskare där ute!

Jag har precis börjat intressera mig för de här med bottenmete. Tycker de verkar skitspännande och skoj!! Va i väg till Marstrand igår och tänkte att jag skulle testa att mete med räkor. Jag gjorde ett tackel med 30g tyngd i botten sedan en bit upp satte jag ett lekande där jag satte en nylon lina a 30 cm samt en enkelkrok. Där satte jag på en skalad räka som legat i någon burk med lag. Kastade i och kände ryck direkt. Drog till, men gång på gång så snodde bara fisken min räka och jag stod där som en idiot och fick inte upp ett skit. Så jag behöver lite hjälp. Finns något bete som kanske sitter lite bättre? Kan jag göra något med räkan så att de sitter bättre? Tacksam för alla tips jag kan få!

/ ledsen nybörjarmetare.
    Senast ändrad av charliethepopper; 2015-06-27, 10:39.

Räka med skal sitter betydligt bättre, mussla i nätstrumpa och Gulpmaskar är också mycket trevliga beten.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Jag fiskar mycket med räka när jag bottenmetar, och som du säger så försvinner alltid agnet (ni får skylla på snultrorna) de tar allt. Men agn som sitter bra på kroken är ju kubong (strandsnäckor). Man kan även ta bort kroken på ett drag och använde det som sänke, det funkar bra när man kör med rörligt bottenmete!

Kommentera

Får jag lov att rekommendera min hemsidas avdelning "Pillemete". Ligger under rubriken "Fisketips" i vänsterspalten. Där står det mesta du behöver veta om bete, tackel, arter och tekniker.

Mete är kul. Speciellt uppe på västkusten där man aldrig vet vad som nappar.
        Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Bottenmete med räka i havet är underbart kul! antingen så får man napp direkt eller byter plats.
          Rekommenderar baitholder hooks, brukar hålla räkan väldigt bra på plats samt om du trär kroken längs räkans längd med baitholder krokar så släpper det inte om inte du har napp

Skitfiske!

Kommentera

Kött från blåmusslor i en nylonstrumpa som arbetas i lämplig storlek. Annars så fungerar vanliga sniglar med skal som man krossar mot en sten bra.

Brukar även köra med vita knappar ovanför kroken, läste om detta för några år sedan i en fisketidning och testade. kan inte säga att det skulle ge mer fisk, men däremot så har fisken lättare att uppmärksamma betet kanske.
            My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
            lord how i will miss that woman...

Kommentera

Prova också korta ned tafsen för tidigare nappindikation. Istället för 30 cm- kanske hälften, eller ännu kortare. Lyckas du ändå inte se indikation innan agnet är borta så kan du prova räkna efter det tacklet träffat vattnet och gör ett mothugg efter olika lång tid.

Kommentera

Jag använder enklast tänkbara tackel själv. En tyngd nedanför en färdig makrill eller sillhäckla av enklaste sort från biltema, jula eller liknande.
                På varje krok sätter jag en räka med skal oftast i 90/120 storlek. Funkar gör bra för mig. Fiskar bara från båt.
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Tack så hemskt mycket för alla svar! Skall ut på Amundön och testa alla grejor idag! Nu jäklar ska de bli fisk! Återkommer med fångsinfo

Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                  6 svar
                  1 223 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Öresundsfiske  
                  Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                  6 svar
                  538 visningar
                  0 gillar