Shimano calcutta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano calcutta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano calcutta

Jag fick en shimano calcutta 700 i födelsedagspresent och den verkar vara en kanonrulle på alla sätt men jag tror att den är lite för stor för mina ändamål så jag vill därför byta rullen. Till vad är frågan? Jag har tittat runt lite på andra modeller i calcutta serien och villl gärna ha hjälp av er.

1. Jag vill ha en rulle som fungerar bra för rejält havsfiske efter torsk, gråsej mm, men efter som jag är nybörjare på detta område så vill jag ha en rulle som lämpar sig för mitt 'vanliga' fiske också (mestadels gädda och gös - trolling)
    2. För aborrfiske och annat lättare fiske kör jag gärna vidare med mitt haspelspö.
    3. Jag ser gärna att rullen har vettiga kastegenskaper.
    4. Rullen skall vara högervevad.

Jag är alltså ute efter en rulle som kanske är lite i underkant för riktigt grovt havsfiske men lämpar sig väl för fiske efter stor torsk mm. Rullen skall också vara vettig att fiska grov gädda och gös med även om den kanske kommer att vara aningen överdimensionerad för detta.

Det måste inte vara en Shimano rulle men dessa verkar intressantast tycker jag.

Vad skall jag köpa för rulle?

Jag använder en ambassadeur 6500 Synchro till grov gädda. Har även använt den vid torskfiske utan problem. Fick dock ingen över 7,5 kg då men jag tror nog den håller för större fiskar. Till stor gädda duger den med god marginal. Men Calcutta 700 är väl ungefär i samma storleksklass som amb. 6500? Jag tror det blir svårt att använda en mindre rulle till Havsfiske med tanke på djupen man fiskar över.
    Kastegenskaperna hos 6500 synchro är jag riktigt nöjd med!
    Senast ändrad av Jac; 2005-12-12, 13:36.
    http://eastfieldlures.blogspot.se

Kommentera

Calcutta 700 är i storlek med Amb.7000. Fixa en calcutta 400 så blir du nöjd tror jag.