Shimano calcutta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano calcutta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano calcutta

Jag fick en shimano calcutta 700 i födelsedagspresent och den verkar vara en kanonrulle på alla sätt men jag tror att den är lite för stor för mina ändamål så jag vill därför byta rullen. Till vad är frågan? Jag har tittat runt lite på andra modeller i calcutta serien och villl gärna ha hjälp av er.

1. Jag vill ha en rulle som fungerar bra för rejält havsfiske efter torsk, gråsej mm, men efter som jag är nybörjare på detta område så vill jag ha en rulle som lämpar sig för mitt 'vanliga' fiske också (mestadels gädda och gös - trolling)
    2. För aborrfiske och annat lättare fiske kör jag gärna vidare med mitt haspelspö.
    3. Jag ser gärna att rullen har vettiga kastegenskaper.
    4. Rullen skall vara högervevad.

Jag är alltså ute efter en rulle som kanske är lite i underkant för riktigt grovt havsfiske men lämpar sig väl för fiske efter stor torsk mm. Rullen skall också vara vettig att fiska grov gädda och gös med även om den kanske kommer att vara aningen överdimensionerad för detta.

Det måste inte vara en Shimano rulle men dessa verkar intressantast tycker jag.

Vad skall jag köpa för rulle?

Jag använder en ambassadeur 6500 Synchro till grov gädda. Har även använt den vid torskfiske utan problem. Fick dock ingen över 7,5 kg då men jag tror nog den håller för större fiskar. Till stor gädda duger den med god marginal. Men Calcutta 700 är väl ungefär i samma storleksklass som amb. 6500? Jag tror det blir svårt att använda en mindre rulle till Havsfiske med tanke på djupen man fiskar över.
    Kastegenskaperna hos 6500 synchro är jag riktigt nöjd med!
    Senast ändrad av Jac; 2005-12-12, 13:36.
    http://eastfieldlures.blogspot.se

Kommentera

Calcutta 700 är i storlek med Amb.7000. Fixa en calcutta 400 så blir du nöjd tror jag.
      Har fiskat allt med min gamla 400, allt från 17 kilos sejar på Vaeröy till gädda och gös i Sthlm....
      Är det grunt torskfiske så klarar du dig med en 400, det är OK om du måste kompromissa för annat fiske.
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Behåll rullen!
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Instämmer med Wreckbender. Alternativet är att följa P-U:s råd. Calcutta 400 eller 700 är ju premiumrullar med bra slirbroms och som håller för tungt fiske efter storsej och torsk. På många billigare rullar brukar bromsen börja hacka efter några fetsejars rusningar.
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
            Instämmer med Wreckbender. Alternativet är att följa P-U:s råd. Calcutta 400 eller 700 är ju premiumrullar med bra slirbroms och som håller för tungt fiske efter storsej och torsk. På många billigare rullar brukar bromsen börja hacka efter några fetsejars rusningar.
            Om man bara klappar om sin 6500 ambis med kolfiberlameller och slirbrickor i expansionsmatchat rostfritt stål, och även förstärker upp vevpartiet med en klassisk spärrhake ifall IARlagret släpper, då har man grejor för många fetingar framöver även om mängden lina kan verka snålt tilltaget.
            www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
            6 svar
            1 229 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Öresundsfiske  
            Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
            6 svar
            556 visningar
            0 gillar