Mina tips om utrustning till Norgefisket... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mina tips om utrustning till Norgefisket...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mina tips om utrustning till Norgefisket...

Hej på er !

Jag har fiskat i Norge nu i runt 20 år, jobbat som guide i Havöysund och tänkte dela med mig av mina erfarenheter då det gäller utrustning.

Vi börjar med spöt, jag själv föredrar ganska korta spön, max 6,6 fot långa. Detta för att spara ryggen och kunna jobba med utrustningen en hel vecka, eller hur lång tid man nu är uppe. Leta efter spön med rejäl ryggrad, mina favoriter är: BFT, Sea Jig 5,8 fot med betesvikt upp till 450 gram, Westin 3776 5,2 fot med betesvikt 80-220 gram. BFT spöt kanske inte faller alla i smaken på grund av den blåa färgen, men se förbi den och ni har ett fantastiskt spö. Westin spöt är lite i den dyrare skalan, men vilket spö... Ni stoppar det mesta som simmar i norska haven med detta, och det är riktigt roligt att fajta fisk på. Skall jag fiska med deadbait så tar jag fram mitt Savage Gear jig stick -> 300 gram, bär ett deadbait tackel bra och är liiite längre vilket kan vara en fördel då man "latmansfiskar" med spöt i hållare och tar en fika under tiden... :-)

Ett billigt alternativ på spö är Okuma Cortez 6,6 fot 30-50 lbs, bra pris och ett mycket bra alternativ till ovanstående.

Rullen sen... Här rekommenderar jag INTE att titta på billigare varianter, ni skulle aldrig förlåta er själva om drömfisken kliver på och rullen säckar ihop efter andra rusningen. Sett för många rullar göra detta, nämner inga märken. BFT Black Thunder V10 och V12 är fantastiska rullar, hyffsat billiga och byggda för att hålla. V10´an anser jag vara smidigast och god nog för att hålla drömfisken i schack. V12´an till mete på lite djupare vatten samt till deadbait fisket. En annan favorit är Accurate i storlek 400, jag använder mig av BX-400XN och den är liten, smidig och rejält byggd ! Nästa favorit, Shimano Talica i storlek 8 eller 10. En super rulle, mjuk gång, lite högre utväxling, supermjuk broms. Men här höjer jag ett litet varningens finger, Tallican kräver omvård, det är inte en rulle man fiskar en vecka med och sen låter ligga till nästa år. Skölj noga, ta gärna isär och gör rent och smörj upp den. Gäller för övrig all utrustning som används i norska havet... Men jag har upplevt Talican som lite mer känslig än andra.

Ett billigt alternativ på rulle är även här Okuma Cortez CZ-5CS, eller 10 storlek. Lätt rulle med hög utväxling och mjuk och fin broms.

Sen kan vi gå vidare till beten, jiggar, jiggar och lite mer jiggar... Allt från 150 gram upp till 4-500 gram, märken som jag själv föredrar är Westin, Storm och Savage gear, dom vanliga med andra ord. Färger, det är lika omdiskuterat som Sveriges regering just nu, jag kör med grundregeln: mörkt väder, mörka färger, ljust väder, ljusa färger. Men inga regler utan undantag, fiska med det DU tror på, ge det tid och till slut så hugger den där fisken, den som man bara drömt om innan... Jigg säger jag, men ta med lite deadbait tackel, Westins anti twist rig fungerar mycket bra redan ur boxen, men ni kan även byta ut krokarna till EN cirkelkrok som fästs i fiskens överläpp. Detta underlättar en hel del då flundran ibland sväljer betesfisken hel och då vill man inte ha en trekrok som sitter i svalget på fisken. Vi pratar Catch And Release nu, vilket jag anser vara A och O när det gäller större flundror, 120 cm och uppåt. Och tänk även på att det är förbjudet med levande beten i Norge. Jiggteknik, skicka ner till botten, dunka några gånger i botten och fiska sen uppåt genom vattnet, som en trappa uppåt så att säga. Upp till 15-20 meter över botten, beroende på vattendjup. Tveka inte att fiska en bra bit över botten, det ger resultat. Och var aktiv med jiggen, jobba hela tiden, sänk gärna ner betet nån meter under ytan och se hur den beter sig när ni jobbar med den, tänk hela tiden "skadad fisk". Prova även att hålla jiggen helt still korta perioder. Fisket med deadbait är lite annorlunda, låt betet släpa 3-4 meter över botten, prova även här att variera djupet lite om fisket är trögt. Sen, stinger eller inte stinger på jiggen... Den eviga frågan. OM jag använder det så kör jag gärna med Owner Speed Jig enkelkrok, sätter fast kroken med ett gummiband runt kroppen på jiggen, inte för långt bak då det kan påverka gången.

Linor, jag själv kör med 0,36 Strike Wire och Sufix 832 0,32, 2 linor som jag tycker fungerar mycket bra. När jag använder multicolor så är det Daiwas Saltiga lina, håller färgen bra och är otroligt stark och smidig. Längst ner mot betet är det självklart en chocktafs, 1.0 - 1.2 mm nylon, här anser jag att fluorocarbon är överreklamerat, nylon duger alldeles utmärkt ! Sen, INGA beteslås ner mot betet... Knyt tafsen i ett lekande och sen en ring av god kvalitet, Owner eller Williamsons ringar, lekande mellan flätlinan och nylonlinan är en självklarhet. Sen är ju "amatörkulan" en gudagåva, glöm inte den så sparar du ett antal toppöglor på en vecka. Lekanden jag använder är BFT Crane i 1/0 eller 1, har aldrig svikit.

Övrigt; en bra kroklossare, måttband, hajkrok, tailrep, knivar, och bling bling till beten, d.v.s. spinnerkit m.m.

En liten början, skall skriva mer under veckan om mina tips... Hoppas någon kan ta nytta av detta.

Med vänlig hälsning:
    Jörgen Sandén
    Senast ändrad av Jöjje69; 2014-12-08, 19:10.

Riktigt intressant läsning, är just ute efter en ny rulle efter att min Ambassadeur 7000c synkro (skar) vid landning av grov flundra. aldrig mer Ambassadeur.
    Har äntligen börjat lära mig det där med hälle nu, sjukt kul!

Jag sitter och kikar på Release Reel SG vad tror du om den? den ser riktigt fin ut men 15kg broms, väldigt snarlik accurate men rimligt pris tycker jag.
    Å en Rova

Kommentera

Hej !

Jag har faktiskt också tittat på Release Reels, när jag pratade med folk på J&H Tackle så menade dom på att den är lite råare i gången än Accurate, som redan den är lite rå. Dom placerar den mellan Avet och Accurate i kvalitet, så det är säkert ingen dålig rulle.

// Jörgen

Kommentera

Jag kan inte påstå att jag har ens i närheten av lika mycket erfarenhet av det här fisket som trådskaparen (har bara varit på två fiskeresor till Nordnorge). Men, skulle ändå vilja säga emot på en liten punkt: visst tusan går det bra att använda sig av beteslås för smidighetens skull, bara det är tillräckligt starka och säkra beteslås. Jag använde inte just denna modell från SG, men något liknande som jag beställde ihop med min Avet-rulle från Tyskland. Har tyvärr inte lyckats få på större flundror än 25 kg, men jag tvekar inte en sekund på att den här typen av beteslås även klarar flundror på rekordnivå (förutsatt att övrig utrustning håller för det förstås).

Sedan skulle jag vilja slå ett litet extra slag för metet efter hälleflundra med småsej som bete. Att stå och jobba med 4-500-gramsjiggar dagarna i ända tar på krafterna (lägg därtill en ofta ganska jobbig sjögång för den ovane), och då är det grymt skönt att varva med att lugnt sitta och kolla in sin spötopp medan man driftar och väntar på flundrehugget... Metoden är nog minst lika effektiv som jigg skulle jag säga, och betydligt mindre kraftkrävande.

Kommentera

Hej Erik !

Helt riktigt att mete kan vara mycket effektivt, jag skriver om det i texten ovan. Och jag skulle vilja säga att det perfekta "latmansfisket" är att ha ett deadbait i samtidigt som man jiggar så mkt man orkar. På så sätt dubblar du chansen kan man säga.

Sen, beteslås, den typen du länkar till går lite utanför vad jag kallar beteslås. Har provat dom och anser dom lite klumpiga jämfört med lekande / ring. Men det är klockrent att du fyller på med dina erfarenheter, även om jag har fiskat i Norge under många år så finns det inget som säger att "mitt" sätt är rätt, vill bara ge lite idéer och småtips till folk som vill ta åt sig :-)

// Jörgen

Kommentera

Tack Jörgen, jag tar åt mig! Stort av en av Nordnorges mer erfarna havsfiskare att dela med sig utan att ha en baktanke kring sponsring etc vilket alltid brukar finnas med i bilden bland proffs. Grymt imponerande!!

Trots att jag fiskat i Nordnorge i 15 år och åtminstone har grundläggande havsfiskekunskap så läser jag verkligen med största intresse. Lekande och en bra ring är det enda som hittills fungerat klanderfritt, och dessutom är det i stort sett lika snabbt att byta bete som den där snurrmojängen, vilken faktiskt har begränsningar vid vissa beten/öglor den ska fästas i. Men alla är vi olika, och bara man själv är nöjd.

För alla som vill teoriplanera och lära sig lite mer om fiskeplatsen man ska till så kan jag rekommendera Mareanokartan (http://www.mareano.no/) "lite" krånglig men verkligen värd att studera. Är ju lite extra kul att hitta egna spännande spots.

Just nu håller jag personligen på att mentalt brottas kring ny lina. Lutar åt en Sufix 832 0,33 eller en Fireline Tracer Svartzonker 0,30 men är så jäkla osäker, kanske går upp ett hack i grovlek av feghet. Få saker är så irriterande som brustna linor. Jaja, det är en annan sak.

Återigen, tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!
            Micke T

Kommentera

Tack för dom orden, Micke ! Alltid kul när folk uppskattar det man skriver !
              Sponsring, jag har till viss del haft spons på en del prylar, men eftersom det är MITT fiske det handlar och så finns det inte på kartan att jag skulle gå i deras kläder så att säga, utan att tycka om det jag använder. Det handlar om förtroende anser jag, att vara fullsponsrad av ett visst märke och bara prata bra om det samtidigt som allt annat är skit... Nja, skulle aldrig lita på det !

Sen, jag har nyss kommit hem från en av årets resor och längtar redan till resan i september ! Man är lite skadad....
              Årets resa gav oss 22 flundror med topp på 165 cm, endast 3 st under metern, otroliga mängder storsej upp till 17 kg, torsken likaså, hur mkt som helst upp till 19 kg. Bommade en riktigt stor flundra och hade en 2 m+ som bara kikade på jiggen innan den beslutade sig för att simma ner igen.... FRUSTRATION !!!

Sen fungerar även Gule Sider eller Eniros kartor mkt bra för planeringen... Sitter just nu och planerar septemberresan !

Kommentera

Lite utanför trådens ämne men..
                Jag är sugen på en nordnorgetur till i år. Första turen gav bara mersmak Men jag vill kanske inte lägga planering och pengar för en helt ny resa på över en veckas fiske, kortare går bra med.
                Några tips på folk som behöver en gubbe till eller annan sistaminutenresa typ, hör av er!
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Bowen.... Ta kontakt med mig.... Har ev. ett erbjudande till dig ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Jöjje69 Visa inlägg
                    Bowen.... Ta kontakt med mig.... Har ev. ett erbjudande till dig ;-)
                    Done!
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 223 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    538 visningar
                    0 gillar