köpte några äldre penn peer på tradera,dock funkar inte bromsen på dom,(eller har dom ingen broms?) har aldrig ägt en penn, nån som har tips? frikoppling funkar åt båda hållen i ena läget, i andra läget går det å veva men ingen broms
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
problem med pennrullar (äldre)
Collapse
X
-
Kan det vara så enkelt att bromslamellen är totalt nedsliten? (som jag förstår så finns bara en "fiber washer" och hållbarheten på den typen av lameller är inte så bra).
Den bör bytas ut mot en i carbon (kolfiber).
Skruva isär rullen och kolla lamellen.
En googlesökning på Penn Peer schematics ger en hel del info (väljer du bildsök så finns det sprängskisser).Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-12-03, 11:02.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Deepbay Visa inläggköpte några äldre penn peer på tradera,dock funkar inte bromsen på dom,(eller har dom ingen broms?) har aldrig ägt en penn, nån som har tips? frikoppling funkar åt båda hållen i ena läget, i andra läget går det å veva men ingen broms
Jag har sedan början av 1970-talet flera mycket flitigt använda Penn 349HC Master Mariner och 114H 6/0 Senator som jag använder både vid vertikalt havsfiske (114H 6/0) och trolling med Lead Core-linor (349HC)..
Det viktigaste jag gör för efter varje fisketur är att spola av rullarna i sötvatten, smörja in dem samt helt vrida tillbaka slirbromsen till minimum, så att inte bromsbrickorna ligger ihoppressade mellan fisketurerna....
Samma nollställning av slirbromsen gör jag även på mina samtliga flugrullar, haspelrullar och multirullar efter varje fisketur där de varit i bruk. Om jag inte nollställde slirbromsarna skulle det bara finnas två bromslägen på rullarna... ingen broms samt maxställd slirbroms...
Väl skötta Penn-rullar fungerar perfekt i minst 100 år!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggtextHette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggKan det vara så enkelt att bromslamellen är totalt nedsliten? (som jag förstår så finns bara en "fiber washer" och hållbarheten på den typen av lameller är inte så bra).
Den bör bytas ut mot en i carbon (kolfiber).
Skruva isär rullen och kolla lamellen.
En googlesökning på Penn Peer schematics ger en hel del info (väljer du bildsök så finns det sprängskisser).
Jag har haft funderingen att byta den mot en Carbon, men var hittar man en platta så man kan tillverka en själv ?
Sorry för lite OT
Kommentera
-
Jag har nyligen bytt ut lameller i samma gummi/fibermaterial. Det är lameller från helvetet!
Ryckig broms och de har en tendens att gegga fast när man haft bromsen hårt ställd under längre tid (givetvis på lösaste vid förvaring, men det hjälper inte).
Billigt lamellmaterial (men få tjocklekar att välja mellan):
Jag köpte via E-bay (något dyrare men tjockleken jag var ute efter var en udda tjocklek).
Kolla bara tjockleken på originallamellen med skjutmått. Eftersom carbonlamellerna inte trycks ihop så lätt bör du köpa ett någon tiondels milimeter tunnare material.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-01-12, 15:42.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
|
6 svar
1 213 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-04-16, 19:05 | ||
Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13